R
Som Nötegårdsgubben säger .gör upp med markägaren , om ni får fälla träden , så ta skriftligt på det och det ska stå exakt vad som får göras då
 
Ligger området inom detaljplan så har markägaren betydligt större ansvar och då kan man gå via kommunen och begära att träden säkras.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Om markägaren kan sin sak så släpper han inte någon att ta ned träd mindre än att man kontrollera att dokumenterad kunskap och behörighet finns, tyvärr är det så.
Är det en skogsfastighet och det händer en olycka har man fortfarande ett ansvar som fastighetsägare så det bör vara mycket tydligt avtalat vem som ansvarar för att utföra arbetet.

Tillägg: Det jag avser är om man gör "nytta" på markägaren skogsfastighet för markägaren omfattas markägaren av ett arbetsgivaransvar och med det arbetsmiljöansvar (det finns vissa tolkningar och vad jag vet har inget rättsfall prövats ännu efter en olycka). Tolkningen är att fälla träd och ta ned hängande träd räknas som nytta för skogsfastigheten och då träder arbetsgivaransvaret in, däremot att ta hand om fällda och nedlagda vindfällen till ved räknas inte som "nytta" för markägaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hmmm..... jag har tagit ned betydligt värre vindfällen än de där....... utan någon utbildning och utan såna där löjliga papper....... men det är ju klart att om man inte har hållit på med skogararbete för husbehov och lärt sig ungefär hur man skall göra är man inte rätt person att ge sig på de där vindfällena

Jag ber om ursäkt för att jag inte först frågade om trådstartaren är van vid motorsgsarbete.
Å andra sidan finns det förmodligen någon i närheten som är det.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Hur ska man då göra vid såna här tillfällen?
Tala med dina barn om faran.

Det går inte att bygga bort alla risker i naturen, istället är det s.k. uppfostran som gäller.
Skulle skogsägare vara strikt ansvariga för varenda träd som står dålig till är inte steget alls långt att alla markägare med klippor och stup skulle vara tvungna att jämna ut dessa för att barn inte ska trilla ner för dem. Det är ett helt orimligt krav på markägare, ansvaret för att inte bete sig på ett riskfyllt sätt bör ligga på den som vistas ute i naturen.
 
  • Gilla
  • Älska
Olivia0001 och 7 till
  • Laddar…
Bowser
T tompaah7503 skrev:
Tala med dina barn om faran.

Det går inte att bygga bort alla risker i naturen, istället är det s.k. uppfostran som gäller.
Skulle skogsägare vara strikt ansvariga för varenda träd som står dålig till är inte steget alls långt att alla markägare med klippor och stup skulle vara tvungna att jämna ut dessa för att barn inte ska trilla ner för dem. Det är ett helt orimligt krav på markägare, ansvaret för att inte bete sig på ett riskfyllt sätt bör ligga på den som vistas ute i naturen.
Frågan gäller inte barnuppfostran.
Och jag tycker att jag varit väldigt tydlig med att jag inte anser mig veta om ens jag har rätt att ställa något som helst krav, står i första inlägget som jag gjorde just för att försöka få klarhet i frågan.
Självklart är det orimligt att som du säger "bygga bort varenda risk i naturen" och det är inget jag skrivit, tvärtom snarare tycker jag, men det kanske missuppfattats.
Det du citerade ska tolkas såhär: Hur ska man gå vidare när man anser att ett träd utgör fara för liv och hälsa, i nära anslutning till villaområde där barn springer runt i skogarna. När markägaren inte svarar på samtal eller mail och kommunen hänvisar till att det inte är deras mark. Vilka lagliga möjligheter har man då att få ner trädet? Inga?
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Inga?
Korrekt, enligt tidigare länkad tidningsartikel i Norran.
 
  • Gilla
Treaser2
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Vilka lagliga möjligheter har man då att få ner trädet?
Om man helt enkelt tar motorsågen och löser problemet, vilket brott tycker ni då att man begår? Och snälla, jag vet att det kan vara farligt och att man bör veta vad man gör med det är inte det jag frågar om.
 
H heimlaga skrev:
Hmmm..... jag har tagit ned betydligt värre vindfällen än de där....... utan någon utbildning och utan såna där löjliga papper....... men det är ju klart att om man inte har hållit på med skogararbete för husbehov och lärt sig ungefär hur man skall göra är man inte rätt person att ge sig på de där vindfällena
Om du eller jag tagit ned liknande är ointressant då vi inte ska utföra arbetet.
Händer en olycka och markägaren inte kontrollerat den som gör arbetet, gäller Sverige, då riskerar det bli en polisanmälan utifrån arbetsplatsolycka och vad det kan medföra. Att jag är så tjatig om riskerna beror på att en bekant med skogsgård bara fick några års pension innan han avslutade sina dagar vid en vindfälla och han var erfaren. Ber om ursäkt om det blev lite OT.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Bowser
C c_olsson skrev:
Ligger området inom detaljplan så har markägaren betydligt större ansvar och då kan man gå via kommunen och begära att träden säkras.
Tack!
Bra info..
ska kolla upp detta med.
 
Har inte läst tråden men finns ingen traktor nära tillhands som kan dra omkull bröten? Ingen kan hävda att du orsakat någon större fara och träden hade lika gärna kunnat ha fallit av sig själv?

Dessutom försvinner större delen av risken.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Att hålla sig från granarnas rotvältor fick man tidigt lära sig.
Dock är de inbjudande och spännande för ett barn.
 
  • Gilla
Treaser2 och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bowser Bowser skrev:
Vilka lagliga möjligheter har man då att få ner trädet? Inga?
Korrekt, enligt tidigare länkad tidningsartikel i Norran.
Så lätt ska man nog inte göra det. Enligt 3 kap. 1 § jordabalken ska var och en ”vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen”. Det innebär rimligen olika saker i skog respektive stad, så att säga att markägare aldrig kan ha ett ansvar för att lutande träd måste tas bort är inte nödvändigtvis sant. Jag tror inte heller att man ska tolka tidningsartikeln så, utan den gäller snarast situationen i skogen.

TS har fått ett antal förslag på personer och myndigheter att kontakta. Själv tycker jag att det borde räcka med att kontakta markägaren för att denne skulle inse behovet att åtgärda det hela, men räcker inte det får man väl tröska runt bland olika lokala myndigheter. Men även om man hittar rätt tar det nog sin tid att få till ett föreläggande.
 
Om det ligger inom tätbebygt områd borde man kunna tillämpa PBL:

15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer.
...
16 § Det som gäller i fråga om vård och skötsel av en tomt enligt 15 § ska i skälig utsträckning också tillämpas på allmänna platser och på områden för andra anläggningar än byggnader.
Vem är det ser till att PBL efterlevs, kommunen?
 
A AndersS skrev:
Om du eller jag tagit ned liknande är ointressant då vi inte ska utföra arbetet.
Händer en olycka och markägaren inte kontrollerat den som gör arbetet, gäller Sverige, då riskerar det bli en polisanmälan utifrån arbetsplatsolycka och vad det kan medföra. Att jag är så tjatig om riskerna beror på att en bekant med skogsgård bara fick några års pension innan han avslutade sina dagar vid en vindfälla och han var erfaren. Ber om ursäkt om det blev lite OT.
Ja visst skall man ställa till ordentligt.

Jag brukade dra vajern från vajerkranen genom ett block som var fäst med en grov lyftstropp i något träd och till stammen strax ovanför kapsnittet. Sedan spände jag vajern. Sedan stod jag på motsatt sida när jag kapade. Då var det ju omöjligt för rotänden att komma emot mig såvida den inte släpade hela traktorn med sig. I något fall använde jag en grov kätting till ett träd i stället.
I något riktigt svårt fall kapade jag sista biten med yxa för att kunna arbeta tyst och uppmärksamt så jag kunde springa undan i tid då trädet började röra på sig.
Nu har jag inte kunnat hantera motorsågen på 5 år av hälsoskäl men jag hoppas kunna börja litet smått i vinter igen.

Ärligt talat är jag ganska trött på allt tjat i samhället om att man inte skall göra än det ena och en det andra. I stället för att konstruktivt fundera ut ett säkert sätt och få det gjort.
Det blir bara fattigdom och hopplöshet och ännu fler olyckor som följd då nödvändigt arbete blir ogjort av byråkratiska skäl.
 
  • Gilla
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.