N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Inte sällan, finns inte.
Sverag hade för 15 år sen stänkputs i lagervara med vissa kulörer.
Dom har slutat med det, men går ju att beställa.
Allt vitt bruk, stänkputs , rivputs etc går att pigmentera.
Inget annat bruk går att pigmentera.
Självklart kan man pigmentera grått bruk själv för fogar etc.
Men man kan inte färga en fasad med det.
TS borde blanda in nitor gult och brunt pigment, en hel del då bruket är grått.
Sverag hade för 15 år sen stänkputs i lagervara med vissa kulörer.
Dom har slutat med det, men går ju att beställa.
Allt vitt bruk, stänkputs , rivputs etc går att pigmentera.
Inget annat bruk går att pigmentera.
Självklart kan man pigmentera grått bruk själv för fogar etc.
Men man kan inte färga en fasad med det.
TS borde blanda in nitor gult och brunt pigment, en hel del då bruket är grått.
Inte för att vara dryg men inte en ända här nämner syrning av tegelt och fogarna? Man blandar saltsyra 1:30 med vatten och så borstar man på det med en murborste så mörkar man fogarna. Man spolar av det direkt efter men borstat av fogarna. Det är så man gör och jag håller på med det just nu på en gammal byggnad jag renoverar. sök på syrning av murverk. Även med kc ska man göra det annars blir det vita fogar.
somsagt så glöm inte att spola ordentligt, speciellt gammalt sugande tegel ska man förspola med slang så dom inte suger inte flr mycket saltsyra och spola av ordentligt. Man ser att när saltsyran kommer i kontakt med kalk så fräter det till och skummar lite vitt.
Såhär 3 år senare, hoppas jag du är färdig med fogningen. Går det få en efterbild? Tänker foga om i morgon, och hade också egentligen tänkt använda Bauhaus kalkbruk. Din murstock ser löjligt lik ut min.N nickie88 skrev:
Edit: Kanske blev det så här: https://www.byggahus.se/forum/threads/spackla-mellan-gipsvaegg-och-tegelvaegg.443932/#post-4624143
Redigerat:
Hej!H hammeron skrev:
Ska vad jag kan ladda upp för att visa resultatet
Har byggt detta med byggmax putsbruk c som är färdigblandad KC. Lättarbetad, fast och spricker inte, men ändå mjuk. Lätt att hugga sönder om nag gjort fel och börja om. Detta är fogat och murat 2022. Inte minsta problem innu!
Gården i bakgrunden fogades om med KC på 70 talet. Är som nytt förutom lite lav här o var.
Gården i bakgrunden fogades om med KC på 70 talet. Är som nytt förutom lite lav här o var.
Jag glömde ju skriva hur man gör fogen varm/gul istället för kalkvit. Alla kalkbruk och kalkcementbruk samt hydrauliskt bruk blir vitt när det torkar. Fogarna är verkligen inte snygga och ofta har man kladdat lite på stenen. Dem man gör är att väta väggen med vatten, sedan så blandar man ca 10% saltsyra (inte så noga) i en spann med vatten, och med en grov murarpensel så strycker man på flödigt på fogarna, man ser hur det fräser till när saltsyran äter kalken i ytan.B Bullebock skrev:Har byggt detta med byggmax putsbruk c som är färdigblandad KC. Lättarbetad, fast och spricker inte, men ändå mjuk. Lätt att hugga sönder om nag gjort fel och börja om. Detta är fogat och murat 2022. Inte minsta problem innu!
Gör några kvadrat i taget, låt inte syrablandningen ligga på mer än någon minut, skölj sedan rikligt med vatten! Om det behövs kan man göra om detta om någon dag när det torkat upp igen.
Mvh Paul
Klicka här för att svara