Hej!

Undrar vad det finns för möjlighet att färga in kalkbruket med någon produkt så att det inte blir såpass vitt utan går mer mot det grå och beige hållet?

Anväder följande. https://www.bauhaus.se/kalkbruk-grov-cs-i

Tegelvägg med vitt kalkbruk som söks färgas i grått eller beige toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N nickie88 skrev:
Hej!

Undrar vad det finns för möjlighet att färga in kalkbruket med någon produkt så att det inte blir såpass vitt utan går mer mot det grå och beige hållet?

Anväder följande. [länk]

[bild]
Det kan gå att färga med järnoxidsvart och/eller brun umbra. Men jag vet inte var gränsen går när det blir för mycket så att kalken tappar kraft i bindningen. Hade du inte redan köpt från Bauhaus så hade det varit lätt att köpa färdigt bruk med rätt kulör.

Öppen för att lämna tillbaka det från Bauhaus för att hitta rätt bruk, och så får det nog bli faktiskt...

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Köpte nytt Kalkbruk gjort i Bösarp!

Blir till att prova senare idag.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
det är sanden som blandas med kalken som färgar bruket. Din fogar ser så vita som om ingen sand var inblandat.

Kalkbruk brukar vara sådär vitt, till skillnad från cementhaltig puts som är grå. Varför stör det att det är vitt?
Har jobbat både med luftkalkbruk och med hydrauliskt kalkbruk och båda har blivit vita när de har torkat. Själv tycker jag det är praktiskt att kunna göra putslagningar utan att genast behöva kalka över dem. Lagningarna smälter in ganska bra mot den vitkalkade väggen.........

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Kalkbruk brukar vara sådär vitt, till skillnad från cementhaltig puts som är grå. Varför stör det att det är vitt?
Har jobbat både med luftkalkbruk och med hydrauliskt kalkbruk och båda har blivit vita när de har torkat. Själv tycker jag det är praktiskt att kunna göra putslagningar utan att genast behöva kalka över dem. Lagningarna smälter in ganska bra mot den vitkalkade väggen.........
Blev betydligt bättre med bytet till Brösarp bruket, mkt mer naturligt utseende och ser inte ut som man packat mjöl mellan teglet.

Är Bösarpbruket också ett äkta kalkbruk eller är det KC?

C
Apropå infärgning av bruk så är det viktigt att man använder ett "kalkäkta" pigment som inte bryts ner av det basiska bruket.

kalkbrukets färg beror mest på sandens färg som man blandar i bruket.

G gaia skrev:
kalkbrukets färg beror mest på sandens färg som man blandar i bruket.
Den här kommentaren förbryllar mig. Jag har tittat runt lite på Målarkalks hemsida. Det vanliga är ju att kalkbruk säljs färdigbland och fuktig eftersom kalken är för frätande för amatörer att damma runt med. Jag kan inte se att det går att välja mellan olika kulör på sanden, endast olika grovlek. Däremot kan man beställa puts som är infärgad med olika pigment. Även om det är mineraliska pigment så är det tydligt att de inte spelar rollen som balast utan som pigment. Sedan tror jag mig förstå att olika kalk kan bli olika vit beroende på kalkstenens ursprung. Det kan finnas olika föroreningar i kalkstenen som blir kvar efter bränningen. Men där någonstans kände jag att jag höll på att glida in på överkursen i kalkkunskap, så jag fördjupade mig inte och kan ha missförstått. I stället ber jag dig, Gaia förklara var du har sett kalkbruk med olika kulör beroende på ballast.

Köpte fuktig släckt kalk per dunk hos Målarkalk en gång i tiden. Den är basisk men ej så frätande och farlig som osläckt kalk. Senare köpte jak släckt kalk i pulverform och i säck då den var lättare att blanda med sand+ vatten. På den tiden och faktisk bara för ca 20 år sen fanns inga färdigblandade kalkputs eller kalkbruk i svenska byggbutiker. Cement och dess blandningar var nr1. Optimera hade 10kg säckar som användes mest för att vitkalka väggar i stallarna.

Min egenblandade kalkputs blev inte kritvitt när jag blandat kalken med gul/grå sand. Det är trots allt en hel del sand jag blandat i. Om jag minns rätt skulle det 3-4 delar sand + 1 del kalk. Bruket har liknande proportioner. Väggytan blev inte mörk men den hade en tydlig grå-beige nyans. Den sprayades med vatten för att hålla väggen fuktig i några dagar och sandkorn tvättades av från kritan. kan tänka mej att om min sand varit mörkare så skulle putsen bli det också och tvärtom. Är du fortfarande förbryllad? :) .

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
N
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Det kan gå att färga med järnoxidsvart och/eller brun umbra. Men jag vet inte var gränsen går när det blir för mycket så att kalken tappar kraft i bindningen. Hade du inte redan köpt från Bauhaus så hade det varit lätt att köpa färdigt bruk med rätt kulör.
Finns väl varken kalkbruk eller murbruk du bara kan köpa i rätt kulör.
Du kan lämna in ett kulörprov hos en väldigt renoverad säljare av bruk och dom kan tillverka kulören på beställning, blir aldrig likadan, men kan vara nära.

N
C cpalm skrev:
Apropå infärgning av bruk så är det viktigt att man använder ett "kalkäkta" pigment som inte bryts ner av det basiska bruket.
Detta pigment fungerar utmärkt att pigmentera stänkputs tex. Finns olika kulörer och man får använda våg.
https://www.bauhaus.se/pigment-nitor-jarnoxidgult-nr-920-100ml

N neo11 skrev:
Finns väl varken kalkbruk eller murbruk du bara kan köpa i rätt kulör.
Du kan lämna in ett kulörprov hos en väldigt renoverad säljare av bruk och dom kan tillverka kulören på beställning, blir aldrig likadan, men kan vara nära.
Precis, det är sällan det finns färdigblandat i butiken. Det är beställningsvara utifrån existerande prover eller om man som du skriver, lämnar in ett kulörprov för att få exakt nyans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.