hejsan nu när snön försvunnit här nere i skåne så ser jag att gräsmattan har några hålor/ojämnheter i sig samt att den ser nästan död ut på vissa ställe.
Vad bör man göra så man får en fin gräsmatta till sommaren ? och när bör man göra det.
detta är en rullgräsmatta som rullades ut för 2 år sen.
har en robotgräsklippare.
Vad bör man göra så man får en fin gräsmatta till sommaren ? och när bör man göra det.
detta är en rullgräsmatta som rullades ut för 2 år sen.
har en robotgräsklippare.
Jag bor också i Skåne och min gamla gräsmatta på en lätt sandjord ser inte heller fräsch ut. Jag tror att nyckeln är växtnäring och när det blir torrt vattning. Jag tänker lägga en startgiva NPK 21-4-7 nu så snart det är regn i sikte. Lägger jag ca 2,5 kg/100 kvm motsvarar detta 0,5 kg rent kväve / 100 kvm. Sedan upprepar jag detta 3 ggr ytterligare under växtsäsongen. Eftersom jag inte vattnar gräsmattan är jag angelägen om att få igång tillväxten innan torkan som brukar sätta in från maj till midsommar.
Greset börjar inte växa förrän marktemperaturen ligger runt 7-8 grader. Innan dess rinner bara näringen ner i grundvattnet istället och gör noll nytta.
Det bästa är att vänta tills det växer av sig själv för att sedan se vart det behövs läggas energi. Jag brukar ge en halv giva var tredje vecka efter att gräset tagit sig ordentligt. Bor också i skåne.
Det bästa är att vänta tills det växer av sig själv för att sedan se vart det behövs läggas energi. Jag brukar ge en halv giva var tredje vecka efter att gräset tagit sig ordentligt. Bor också i skåne.
Jag hade inte valt Kalksalpeter. Det är bättre med den långsammare verkan på kvävet i ett NPK-gödselmedel, speciellt som tidig startgiva. Dessutom är kvävet i Kalksalpeter mer lättrörligt i marken vilket ökar risken för förluster till yt/grundvatten. NPK är mer allsidigt som även tillför fosfor och kalium. Vill man vara riktigt allsidig använder man NPK med mg och mikronäringsämne, men det kostar. Frågan är om det är värt det för en gräsmatta?
Jag bara tipsade om hur jag brukar göra, en runda med kalksalpeter, sedan blir det två rundor med 21-4-7 under sommarenN Nils45 skrev:Jag hade inte valt Kalksalpeter. Det är bättre med den långsammare verkan på kvävet i ett NPK-gödselmedel, speciellt som tidig startgiva. Dessutom är kvävet i Kalksalpeter mer lättrörligt i marken vilket ökar risken för förluster till yt/grundvatten. NPK är mer allsidigt som även tillför fosfor och kalium. Vill man vara riktigt allsidig använder man NPK med mg och mikronäringsämne, men det kostar. Frågan är om det är värt det för en gräsmatta?
Redigerat:
Men borde jag lufta gräsmattan genom vertikalskärning när mark tempen är 8 grader sedan toppdressa för att jämna ut gräsmattan och samtidigt kasta på NPK 21-7-4 👍 och lite gräsfrö
Vertikalskärning ska egentligen göras när gräset är på topp och växer som bäst så vitt jag vet. Däremot kan man ju dra på en "mossrivare" och köra lite lätt för att samla upp lite skit uppe på innan dess. Men jag kommer iaf ha is i groggen och städa upp i mattan lite försiktigt när det blivit lite varmare dygnstemp. Sen låter jag det vara tills det är igång överallt för att sedan gödsla, topdressa och stödså.
Som upplagt för katastrof!gustavholm skrev:
Vertikalskärning ska göras när gräset har bra förhållanden och ca 1 vecka efter gödsling. Tar härt på gräset att bli vertikalskuret så att göra det med enormt dåliga förhållanden är dumt.
Ska du stödså ska du inte gödsla, du vill inte att det befintliga gräset drar iväg i längd och skuggar det nya eller behöva klippa nysått gräs.
Bästa du kan göra nu är att låta gräset vakna till liv och gå på med lite gödsel och när det blivit lite varmare och effekten av gödsel har avtagit så klipper du gräset kortare än normalt och vertikalskär då chockar du gräset så det stannar av lite i tillväxt och då toppdressar du och stödsår.
2 veckor efter sådd kan du ge halv mängd gödsel.
Har du hål så fyller du dem lämpligen med jord och sen låter du gräset sköta om resten. Släpp gärna upp det 8-10 cm några gånger under säsongen så att rötterna går ner djupare vilket både skyddar mot torka och för mycket vatten/is.
Det är få gräsmattor som behöver gödslas och framför allt inte med de mängderna som tillverkarna rekommenderar.
Det är få gräsmattor som behöver gödslas och framför allt inte med de mängderna som tillverkarna rekommenderar.