Hemfridszonen skall väl ses somd en del av tomten som kan anses privat. Hur stor del och hur detta klassas är ju lite flytande. Täta villor i stan får tåla närmare "besökare" än mer glesbebyggt. Krav på Avgränsning med tydligas staket etc är ju heller inga krav, även om det ju underlättar om man vill veta vad markägaren ser som sin hemfridszon etc. I sisat ändan så skall man väl ändå inse att allmäns rättigheten är något att vara rädd om, inte missbruka, så en hög hänsyn till markägaren tycker jag man har skyldighet att visa.
Personligen hade jag inte gått innanför den röda inringningen. Den ytan känns som Gårdens privata tomt i mina ögon, och jag hade nog varit synnerligen irriterad om säsongens campare och bärplockare började gena här. I övrigt ser jag inget hinder att nyttja varken väg eller omkringliggande mark.
Personligen hade jag inte gått innanför den röda inringningen. Den ytan känns som Gårdens privata tomt i mina ögon, och jag hade nog varit synnerligen irriterad om säsongens campare och bärplockare började gena här. I övrigt ser jag inget hinder att nyttja varken väg eller omkringliggande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, hade jag varit den boende så hade jag (om jag varit hemma) undrat om personen hade kommit fel och/eller behövde hjälp. Att sedan få veta att någon vandrar den gamla vägen och som visar upp en karta och lite kul historia om vägen hade ju inneburit att jag var nöjd över det och beroende på dynamiken erbjudit en toapaus och en möjlighet att fylla på vatten och kaffe. Många förbipasserande vill ju egentligen bara vidare...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Eller sitta hemma i soffan, men nu är det ju inte det TS vill. Så vad tycker du är ett skäligt sätt att röra sig ute i naturen på, och hur skulle det kunna funka här?M Modski skrev:
Hade jag bara varit ute i naturen och rört mig eller gått längs en grusväg hade jag inte haft något problem att gå förbi och hållit mig på vägens högersida men om jag nu gjort research och vet att det är sista huset på vägen och jag vet att vägen tar slut och att jag planerar/måste fortsätta i naturen direkt efter så kan man väl lika väl svänga ut i naturen innan lika pappa1986 visar.Nötegårdsgubben skrev:
Om man även måste ställa frågan på ett forum vad som är okej så visar det ju också att folk tolkar det olika så varför snedda förbi bara för att fortsätta ut i naturen efter då kan man ju lika väl gå ut innan.
Okej, då kör vi! Idag gick vi rundan som passerade förbi huset ovan. Först, som uppvärmning, andra gårdar vi passerade på mindre vägar o stigar.
Detta är ju inget problem
Här kom vi från skogen och mellan hus och lada. Ingen bil hemma.
Sådana här små skyltar ser man ibland, de är helt OK enligt mig. Såg inga djur i hagen.
Lite längre upp förbi gårdsplan.
Här var det vägs ände, men fd väg, numera stig, till höger om huset fanns kvar.
Samma gård från andra hållet.
Vissa gårdar var vi faktiskt och snokade på förstukvisten. Troligen ingen hemfridszon här.
Så, grande finale! Huset jag frågade om innan. Taget från fastighetsgränsen. Att gå in i hagen till hästen verkade inte lämpligt. En väldigt nyfiken häst förresten, den följde efter oss och stod och tittade långt efter oss. Kanske var den upprörd över det kommande potentiella hemfridsbrottet?!
Liten bit vidare, fortfarande inget att tveka på tycker jag.
Okej, nu är vi uppe vid rundeln. Att gå rakt fram här skulle kännas konstigt, men en väl befaren väg till höger ser bra ut. Observera inga parkerade bilar.
En bit senare, närmare boningshuset än såhär kom vi inte.
Rundeln till vänster, vi gick höger.
Och där har vi ju den gamla kyrkvägen. Slagen och användes nog mest till ridning av den lokale husägaren.
Från andra hållet hade det känts naturligt att svänga vänster innan huset. Ursprungliga vägen gick rakt fram.
På plats kändes det inte som vi inkräktat på någon hemfridszon. Ingen skrek åt oss, bussade hunden eller laddade gevär heller. De var nog mest inne och huttrade i regnet.
Detta är ju inget problem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kom vi från skogen och mellan hus och lada. Ingen bil hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådana här små skyltar ser man ibland, de är helt OK enligt mig. Såg inga djur i hagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite längre upp förbi gårdsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var det vägs ände, men fd väg, numera stig, till höger om huset fanns kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma gård från andra hållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa gårdar var vi faktiskt och snokade på förstukvisten. Troligen ingen hemfridszon här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, grande finale! Huset jag frågade om innan. Taget från fastighetsgränsen. Att gå in i hagen till hästen verkade inte lämpligt. En väldigt nyfiken häst förresten, den följde efter oss och stod och tittade långt efter oss. Kanske var den upprörd över det kommande potentiella hemfridsbrottet?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten bit vidare, fortfarande inget att tveka på tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, nu är vi uppe vid rundeln. Att gå rakt fram här skulle kännas konstigt, men en väl befaren väg till höger ser bra ut. Observera inga parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bit senare, närmare boningshuset än såhär kom vi inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rundeln till vänster, vi gick höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där har vi ju den gamla kyrkvägen. Slagen och användes nog mest till ridning av den lokale husägaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från andra hållet hade det känts naturligt att svänga vänster innan huset. Ursprungliga vägen gick rakt fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På plats kändes det inte som vi inkräktat på någon hemfridszon. Ingen skrek åt oss, bussade hunden eller laddade gevär heller. De var nog mest inne och huttrade i regnet.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Klicka här för att svara