P Pappa1986 skrev:
Nu är du bara dryg....
Skojar lite, tänkte detta kunde få vara en liten spontan-tanke-tråd. Ber om ursäkt om jag uppfattas som dryg.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hemfridszonen skall väl ses somd en del av tomten som kan anses privat. Hur stor del och hur detta klassas är ju lite flytande. Täta villor i stan får tåla närmare "besökare" än mer glesbebyggt. Krav på Avgränsning med tydligas staket etc är ju heller inga krav, även om det ju underlättar om man vill veta vad markägaren ser som sin hemfridszon etc. I sisat ändan så skall man väl ändå inse att allmäns rättigheten är något att vara rädd om, inte missbruka, så en hög hänsyn till markägaren tycker jag man har skyldighet att visa.

Personligen hade jag inte gått innanför den röda inringningen. Den ytan känns som Gårdens privata tomt i mina ögon, och jag hade nog varit synnerligen irriterad om säsongens campare och bärplockare började gena här. I övrigt ser jag inget hinder att nyttja varken väg eller omkringliggande mark.

Flygfoto över en fastighet med en röd markering som visar en tänkt hemfridszon kring ett hus på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Skojar lite, tänkte detta kunde få vara en liten spontan-tanke-tråd. Ber om ursäkt om jag uppfattas som dryg.
Du uppfattas inte som dryg, bara kommentaren ;)
 
Tja, hade jag varit den boende så hade jag (om jag varit hemma) undrat om personen hade kommit fel och/eller behövde hjälp. Att sedan få veta att någon vandrar den gamla vägen och som visar upp en karta och lite kul historia om vägen hade ju inneburit att jag var nöjd över det och beroende på dynamiken erbjudit en toapaus och en möjlighet att fylla på vatten och kaffe. Många förbipasserande vill ju egentligen bara vidare...
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Sen tycker jag det är skillnad på om det vore en väg som passerar förbi men jag tolkar det som att det här är sist huset på vägen med någon tillhörande ekonomibyggnad?
 
M
Herregud låt bli att gå nära folks hus eller tomt vad är problemet? Du MÅSTE inte gå där annat än att du VILL gå där, så du kan lika gärna låta bli och gå en annan väg.
 
M Modski skrev:
Herregud låt bli att gå nära folks hus eller tomt vad är problemet? Du MÅSTE inte gå där annat än att du VILL gå där, så du kan lika gärna låta bli och gå en annan väg.
Eller sitta hemma i soffan, men nu är det ju inte det TS vill. Så vad tycker du är ett skäligt sätt att röra sig ute i naturen på, och hur skulle det kunna funka här?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller sitta hemma i soffan, men nu är det ju inte det TS vill. Så vad tycker du är ett skäligt sätt att röra sig ute i naturen på, och hur skulle det kunna funka här?
Hade jag bara varit ute i naturen och rört mig eller gått längs en grusväg hade jag inte haft något problem att gå förbi och hållit mig på vägens högersida men om jag nu gjort research och vet att det är sista huset på vägen och jag vet att vägen tar slut och att jag planerar/måste fortsätta i naturen direkt efter så kan man väl lika väl svänga ut i naturen innan lika pappa1986 visar.

Om man även måste ställa frågan på ett forum vad som är okej så visar det ju också att folk tolkar det olika så varför snedda förbi bara för att fortsätta ut i naturen efter då kan man ju lika väl gå ut innan.
 
Alltså, vägen tar inte slut. Den fortsätter som en traktorväg, ser utmärkt ut att gå på. Det markberedda hygget är inte lika inbjudande...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Okej, då kör vi! Idag gick vi rundan som passerade förbi huset ovan. Först, som uppvärmning, andra gårdar vi passerade på mindre vägar o stigar.

Detta är ju inget problem
Grusväg mellan röda lador och ett vitt hus, ingen bil synlig, landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kom vi från skogen och mellan hus och lada. Ingen bil hemma. Rött trähus med vita knutar och en veranda, omgivet av grönt gräs, träd och en grusgång, under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådana här små skyltar ser man ibland, de är helt OK enligt mig. Såg inga djur i hagen.
Stig i skog med betesskylt som varnar att man går in på eget ansvar om man passerar staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite längre upp förbi gårdsplan. Vy över en landsbygdsgård med ett blått hus och röd lada sett från en stig, omgiven av grönska och en gråmulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här var det vägs ände, men fd väg, numera stig, till höger om huset fanns kvar.
En lantlig scen med ett rött trähus och en lada, en oasfalterad väg leder förbi och skog syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma gård från andra hållet. Trädgårdsväg leder till trähus med veranda, omgivet av träd och en lada i bakgrunden, öde atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa gårdar var vi faktiskt och snokade på förstukvisten. Troligen ingen hemfridszon här. Vandrare framför gammalt hus och lada i landsbygd med torrt gräs och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, grande finale! Huset jag frågade om innan. Taget från fastighetsgränsen. Att gå in i hagen till hästen verkade inte lämpligt. En väldigt nyfiken häst förresten, den följde efter oss och stod och tittade långt efter oss. Kanske var den upprörd över det kommande potentiella hemfridsbrottet?! Nyfiken brun häst vid staket längs med grusväg i lantlig miljö, ingen bil eller människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten bit vidare, fortfarande inget att tveka på tycker jag.
Lantlig grusväg med staket som leder mot ett vitt hus omgivet av gröna träd och grått molnigt himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej, nu är vi uppe vid rundeln. Att gå rakt fram här skulle kännas konstigt, men en väl befaren väg till höger ser bra ut. Observera inga parkerade bilar. Vit villa vid en grusväg med välskött gräsmatta och stenmur, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bit senare, närmare boningshuset än såhär kom vi inte. Vit villa med röda takpannor vid en gårdsplan med slingrande grusväg, gräs och stenmur i skymundan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rundeln till vänster, vi gick höger. Grusväg och gräsmatta med stenmur och träd vid en landsbygdsgård, inga fordon synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och där har vi ju den gamla kyrkvägen. Slagen och användes nog mest till ridning av den lokale husägaren. Gräsbevuxen stig genom ett öppet landskap med stängsel och träd, inga byggnader eller djur synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från andra hållet hade det känts naturligt att svänga vänster innan huset. Ursprungliga vägen gick rakt fram. Grönskande trädgård med gräsmatta framför vitt hus med veranda, omgivet av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats kändes det inte som vi inkräktat på någon hemfridszon. Ingen skrek åt oss, bussade hunden eller laddade gevär heller. De var nog mest inne och huttrade i regnet.
 
  • Gilla
  • Älska
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Trevlig rapport @-MH-
Delar helt dina bedömningar.
Ser ut som ett fint ställe att promenera.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.