Hej,
Vi funderar på att köpa ett 18 kvm (Josefin) byggsats från Vibostugan. Vid en förfrågan hos deras kontakt visar det sig att isolerats som kan väljas till är på 70 mm. 2-glasfönster är de fönster som ingår. Skulle ni som har koll, säga att det är något att satsa på som gäststuga? Ska fungera även vintertid?

Tacksam för era åsikter.
// Irmeli
 
I Irmeli63 skrev:
Hej,
Vi funderar på att köpa ett 18 kvm (Josefin) byggsats från Vibostugan. Vid en förfrågan hos deras kontakt visar det sig att isolerats som kan väljas till är på 70 mm. 2-glasfönster är de fönster som ingår. Skulle ni som har koll, säga att det är något att satsa på som gäststuga? Ska fungera även vintertid?

Tacksam för era åsikter.
// Irmeli
Om du har 70 mm isolering (var är tak/grund?) så tror jag inte treglasfönster är det som ger den stora vinsten, lägg då hellre till 45mm isolering.

Men skall ni ha den som gäststuga så lär ni väl bara värma den til ltyp 6-10 grader om ingen bor där, så då funkar nog 70mm + tvåglas alldeles utmärkt.

Vi har en timmerstuga (70mm timmer, som är ekvivalent med ca 20mm ull bara) i väggarna, 90mm tak och 120 mm i grunden (av praktiska skäl, egentligen hade jag velat ha lite mer i taket). Tvåglasfönster i dörr + fönster. Den står uppvärmd till 6 grader nu på vintern, och vi "eldar på" till 20 om vi har gäster.

Det är lite i minsta laget, men jag tror att tak + väggar är den stora boven. Det mindre fönster vi har i dörren samt den vanliga rutan är inte de stora energitjuvarna skulle jag säga.
Vi kan få upp temperaturen, men är det ,inus 10 eller lägre så går elementen+värmefläkt rätt bra.
Hitills har det kostat ca 600 kWh att hålla vår stuga på 6-10 grader och över jul på 18-20 grader denna vinter (satte dit en energimätare). Då har jag en solarventi som komplement också, men just nu vintertid ger det inte jättemycket tillskott, det är mer på vår/höst.

Med 70mm i väggar (och tvåglas) så tror jag det blir lättare/bättre - men det beroer mkt på tak + golv också. Att få upp temperaturen är inga problem - det är ekonomin i hur långa perioder ni behöver 20 grader vs lägre temp skulle jag säga.
 
  • Gilla
Irmeli63
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du har 70 mm isolering (var är tak/grund?) så tror jag inte treglasfönster är det som ger den stora vinsten, lägg då hellre till 45mm isolering.

Men skall ni ha den som gäststuga så lär ni väl bara värma den til ltyp 6-10 grader om ingen bor där, så då funkar nog 70mm + tvåglas alldeles utmärkt.

Vi har en timmerstuga (70mm timmer, som är ekvivalent med ca 20mm ull bara) i väggarna, 90mm tak och 120 mm i grunden (av praktiska skäl, egentligen hade jag velat ha lite mer i taket). Tvåglasfönster i dörr + fönster. Den står uppvärmd till 6 grader nu på vintern, och vi "eldar på" till 20 om vi har gäster.

Det är lite i minsta laget, men jag tror att tak + väggar är den stora boven. Det mindre fönster vi har i dörren samt den vanliga rutan är inte de stora energitjuvarna skulle jag säga.
Vi kan få upp temperaturen, men är det ,inus 10 eller lägre så går elementen+värmefläkt rätt bra.
Hitills har det kostat ca 600 kWh att hålla vår stuga på 6-10 grader och över jul på 18-20 grader denna vinter (satte dit en energimätare). Då har jag en solarventi som komplement också, men just nu vintertid ger det inte jättemycket tillskott, det är mer på vår/höst.

Med 70mm i väggar (och tvåglas) så tror jag det blir lättare/bättre - men det beroer mkt på tak + golv också. Att få upp temperaturen är inga problem - det är ekonomin i hur långa perioder ni behöver 20 grader vs lägre temp skulle jag säga.
Tack för svar och för att du delar dina erfarenheter. Då kanske det är helt ok med deras produkt för vårt ändamål. Och som sagt det går väl att lägga till ytterligare isolering. Det är främst sommartid stugan kommer att utnyttjas och något vid jultid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.