Vi brukar vandra lite ute på landet. Anser ni att vi fritt kan passera gården här från sydost till nordväst?
Väg/brukningsväg är utmärkta på häradskartan från 1800-talet, det är vägen från torpen runt omkring till kyrkan. Notera hur fint vägen har sparats i nordväst från att planteras över, sånt har man slutat med nu.
Väg/brukningsväg är utmärkta på häradskartan från 1800-talet, det är vägen från torpen runt omkring till kyrkan. Notera hur fint vägen har sparats i nordväst från att planteras över, sånt har man slutat med nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Etablerade gångstråk finns det ganska stark hävd på att få fortsätta bruka.
Men jag hade inte gått så nära precis framför huset som på den gamla kartan. Att passera till höger om rundeln och sedan i vägkröken svänga av mot sjön där tycker jag ser ut som ett vettigt alternativ.
Men jag hade inte gått så nära precis framför huset som på den gamla kartan. Att passera till höger om rundeln och sedan i vägkröken svänga av mot sjön där tycker jag ser ut som ett vettigt alternativ.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Jag tror också att det minst störande är att gå så, höger om rondellen, in vänster mot den parkerade bilen och sen rakt norrut strax efter det stora trädet. Tycker det ser ut att gå ett traktorspår där, även om det är en lång bit ogrusad väg.
Allemansrätt kontra hemfridszon är intressant här. Det känns ju som om man inte ansträngt sig alla med att vara tydlig med vad som är den privata zonen, så det kan säkerligen komma ut någon som tycker att man är inne och tassar på dennes ”tomt”, men att man får gå där är jag övertygad om.
Allemansrätt kontra hemfridszon är intressant här. Det känns ju som om man inte ansträngt sig alla med att vara tydlig med vad som är den privata zonen, så det kan säkerligen komma ut någon som tycker att man är inne och tassar på dennes ”tomt”, men att man får gå där är jag övertygad om.
Nu är det förvisso juridikforat, men om man bortser från det juridiska skulle jag själv spontant inte gå där av respekt för de som bor där. Vett och etikett alltså.M -MH- skrev:
Men det handlar lite om vad som är brukligt på den aktuella platsen också. Vi har en liknande situation här i närheten, men där är dels vägen iordningsställd, må vara för ett annat syfte, och inte igenvuxen och många går där då skogsvägen leder till en populär led, dels passerar man faktiskt utanför fastighetsgränsen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Fast om man spetsar till det lite åt andra hållet: ska man genom att inte tydligt avgränsa sin hemfridszon kunna avhålla andra från att passera ens mark relativt långt från bostadshuset (säg 20–30 meter)? Vilken vett och etikett följer man då som fastighetsägare?C cpalm skrev:
Vett och etikett från fastighetsägarens sida innebär att man hejar och ser glad ut även om någon går tvärs över gårdsplan. Möjligen ett heeej?? (underförstått: vem är du? vad gör du här?) om någon är alltför närgången.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju det som är lite problemet med svensk etikett. Det är lika ofint att anmärka på andras beteende som att bete sig illa själv, så man kan inte räkna med att andra markerar gränserna åt en hela tiden.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Själv tycker jag att det är det bästa med etikett, att man inte lägger så mycket vikt vid andras beteende som sitt eget.C cpalm skrev:
Men i sakfrågan framhärdar jag med att det är den staket- och häcklöse markägaren som inte tydligt markerar en rimlig hemfridszon som är problemet här, inte TS som vill nyttja allemansrätten och promenera längs en gammal väg som går genom gården.
I den mån någon nu är ett problem. På marken kanske det här är en ickefråga.
Gissar också att det är väldigt mycket en icke-fråga. Ser inte ut som ett område där utomstående rör sig annat än i undantagsfall.Nötegårdsgubben skrev:
Men det är inte så lätt det där med hemfridszon på en stor lantbruksfastighet. Sunt-förnuft-zonen är oftast väsentligt större än vad som formellt kan hävdas som hemfridszon. Inte skulle man duka upp med picnic-filten där i rundeln framför huset t.ex. Var tänker du själv att ett staket skulle kunna placeras om man skulle markera hemfridszonen i detta fall?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Vet inte, men det är ju halva min poäng – att man byggt och anlagt väg på ett sätt som gör det svårt att avgränsa en rimlig hemfridszon.C cpalm skrev:
Men mellan där bilen nu står parkerad framför huset och vändslingan känns rimligt.
Varför ska du gå just där?
Som flera andra varit inne på, så är det inte omöjligt att gammal hävd gäller. Att man då rent juridiskt skulle bli friad från hemfridsbrott.
Men man gör väl inte allt, bara för att det inte är brottsligt. Man får exemelvis gå naken överallt, om man inte har uppsåt. Dock är det väldigt opassande på många platser.
På samma sätt menar jag att det är väldigt "opassande" att gå över nämnd gård.
Som flera andra varit inne på, så är det inte omöjligt att gammal hävd gäller. Att man då rent juridiskt skulle bli friad från hemfridsbrott.
Men man gör väl inte allt, bara för att det inte är brottsligt. Man får exemelvis gå naken överallt, om man inte har uppsåt. Dock är det väldigt opassande på många platser.
På samma sätt menar jag att det är väldigt "opassande" att gå över nämnd gård.
För att vandra de gamla färdvägarna, istället för att gå på de asfalterade stora vägarna. Brukar bli vädligt fina turer, om man hittar dom.A AG A skrev:
Varför tycker du det är opassande? Du kan väl motivera lite.
Nötegårdsgubben skrev:
Bor man rätt enskilt ute på landet så uppfattar man nog inte 20-30 m som relativt långt från huset.
Jag kan förstå din önskan att följa gamla vägar. Jag är själv intresserad av gammal bygdehistoria.
Men i det här fallet kommer du passera in på någons tomt. Vilket normalt klassas som hemfridsbrott. Vilket jag anser vara opassande. Jag bor själv med gamla lansvägen över min tomt. Den är sedan länge ersatt med större grusväg hundra meter bort. Men för 20 år sedan gick ändå alla över min tomt. Det var trevligt första åren jag bodde här. Men sedan började det bli påträngande.
Alla är olika. Några ser sin tomt som sin domän, andra är mer välkomnande.
Jag kan väl säga, att om du kommit och knackat på, och bett om att få passera hade jag nog mest tyckt att det var trevligt. Men om du bara tog dig rätten, så hade jag nog blivit lite förbannad.
Men i det här fallet kommer du passera in på någons tomt. Vilket normalt klassas som hemfridsbrott. Vilket jag anser vara opassande. Jag bor själv med gamla lansvägen över min tomt. Den är sedan länge ersatt med större grusväg hundra meter bort. Men för 20 år sedan gick ändå alla över min tomt. Det var trevligt första åren jag bodde här. Men sedan började det bli påträngande.
Alla är olika. Några ser sin tomt som sin domän, andra är mer välkomnande.
Jag kan väl säga, att om du kommit och knackat på, och bett om att få passera hade jag nog mest tyckt att det var trevligt. Men om du bara tog dig rätten, så hade jag nog blivit lite förbannad.

