Det är mycket tveksamt om vi faktiskt passerar in på någons tomt. Det hade kanske varit opassande.A AG A skrev:
Knacka på för att fråga om man får passera? Det hade känts opassande!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det kan man ju tycka, men det är ändå någon form av tumregel för hur långt en hemfridszon kan sträcka sig från huset. Och går det en väg förbi så är den definitionsmässigt utanför hemfridszonen. Så då är det ju mest en fråga om det är att betrakta som en väg eller en infart det som finns där.L lbgu skrev:
Juridiskt har jag svårt att tro att någon skulle säga annat än väg, så hemfridsbrott har jag oerhört svårt att se att det skulle vara. När vi kommer till allemansrätten gäller ju dock att man inte ska störa, och det tycker jag är lite luddigare. Med så oskarp gräns mellan privat och publikt förstår jag om man kan känna sig störd om någon går där, samtidigt som jag tycker att det är fastighetsägarens ansvar att skapa sig en tydligare privat zon.
Jag har själv en solitärgård som fritidshus och uppskattar avskildheten. Men jag värdesätter också de promenadstråk som finns där, och vissa tar en väldigt nära bostadshus, både solitära och i byar. I alla sådana fall jag kan tänka på markeras en tomtgräns tydligt och/eller skärmas huset av med växtlighet.
Det vi ser på bild här är ett exempel på någon som inte markerar den typen av gräns. Tyvärr kan man inte veta om det är för att det inte upplevs viktigt eller för att man inte alls vill ha folk nära huset och därför håller skottfältsröjt runt om.
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Det är ju trevligt att bli inkallat i en tråd. Angående Nötegårdsgubbens gård kan jag säga att jag inte behöver gola, han ger tillräckligt många och bra anvisningar själv
. Och kommer jag ihåg rätt, var du faktiskt besviken när jag svarade dig i en annan tråd att jag inte visste vem du var och var du bodde, men nu vet jag
Och @MH föreslår jag att du bara börjar promenera som du önskar. Och skulle det visa sig att du passerar väldigt nära huset och känns det alltför privat, då väljer du en annan väg nästa gång. Och skulle någon komma och fråga vad ni gör, kan du ju säga att du försöker följa gamla kyrkovägen men att du här visst kom lite väl nära gården. Då kan du samtidigt fråga dom om de vet ett bra alternativ att passera gården nästa gång ni promenerar förbi.
Kan inte tänka mig att någon skulle ta illa upp.
Och angående allemansrätt, är det ju en rätt som är baserad på vett, etikett och sund förnuft.
Och @MH föreslår jag att du bara börjar promenera som du önskar. Och skulle det visa sig att du passerar väldigt nära huset och känns det alltför privat, då väljer du en annan väg nästa gång. Och skulle någon komma och fråga vad ni gör, kan du ju säga att du försöker följa gamla kyrkovägen men att du här visst kom lite väl nära gården. Då kan du samtidigt fråga dom om de vet ett bra alternativ att passera gården nästa gång ni promenerar förbi.
Kan inte tänka mig att någon skulle ta illa upp.
Och angående allemansrätt, är det ju en rätt som är baserad på vett, etikett och sund förnuft.
Skogsägare
· 23 231 inlägg
harry73 skrev: