Du måste nog också ha en en spårskruvmejsel med rätt dimension så att den inte glappar i spåret. Rensa med försiktighet så spåret inte slits (rakblad på slutet?).
Rensa även färgen runt skallen så att det inte "limmar" skallen.
Ta en exakt storlek på mejseln så att den nästan kan sitta fast i spåret, och gärna med ett bra handtag som inte är för tunnt utan ger god kraft.
Tryck och vrid med kontroll så att mejseln inte slinter.

Ofta får man fler olika storlekar på bits i en bitssats, om man inte har rätt mejsel, eller så tar man med en av de gamla skruvarna och testar i butiken vilken mejsel som passar om man bara har glappa mejslar hemma.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
När skruvarna sitter hårt och det är lätt att man slinter är det ibland bra att istället använda ett litet spärrskaft med passande bit eller en vinklad skruvmejsel, alltså en sådan som påminner om en sexiantsnyckel från IKEA. Jag upplever att man både får mer kraft och att den är lättare att pressa mot skruven.

Om det är möjligt att få ett helt stabilt fast stöd inunder karmen så är en s.k. slagskruvmejsel värd att pröva. Men det fordras ju bra grepp på mejseln likväl. Och visst kunnande. Kanske finns någon i bekantskapen som har verktygsvana.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det måste ju rimligen gå med en dremel att slipa mejselspåret djupare och då få ner mejseln bättre och då mer grepp. Har man en liten skiva så bör det ju gå utan att fördärva nå trä.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
M M85 skrev:
För att borra ur skruvar på gamla fönster som gått av har jag kört denna
[länk]

om skruvar sitter hårt så gör det stor skillnad att värma upp innan med infravärme alt värmpistol
Ja den där har jag saknat ibland, måste skaffa en.

S Ställmästarn skrev:
Ja den där har jag saknat ibland, måste skaffa en.
Nu har jag fått hem en katastrofborr. Någon som vet om man kan köpa passande plugg tpå typ Bauhaus eller liknande och inte behöver beställa online. Hittar bara på e-handel när jag googlar 9mm plugg?

Med 10 mm rundstav, en borrmaskin och ett sandpapper får du 9 mm plugg på några sekunder.
Annars borrar du 10 mm..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.