Hej!
Funderar på hur jag får ur denna skruv utan att förstöra materialet som är en trästol vi vill behålla. Skruven var från början övermålad så fick försöka såga upp nya skår med kniv vilket funkade för övriga skruvar men inte denna. Tacksam för tips!

• Övermålad skruv i trästol med delvis avskavd färg och försök till nya skår med kniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övermålad skruv i en trästol, där ägaren har försökt såga nya skår för att ta bort skruven utan att skada träet.
    Skapa konto
  • Hand håller två trädelar av en stol med märken och övermålad skruv.
    Skapa konto
Metallborr och skruvutdragare, även kallad grispitt:

En uppsättning metallborrar och skruvutdragare, även känd som grispittar, i en röd förvaringslåda.
Skapa konto

• Gilla
Obelixen och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Metallborr och skruvutdragare, även kallad grispitt:

[bild]
Ok tack hur går jag tillväg med en sån?

H
Klarar du använda en slagskruvmejsel tro för att få den ut lite så du kan använda en svetstång eller liknande.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Du kan också borra bort skruvhuvudet med en metallborr av samma storlek som huvudet. När delarna är isär skruvar du ut det som är kvar med lämplig tång t.ex. polygrip.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du kan också borra bort skruvhuvudet med en metallborr av samma storlek som huvudet. När delarna är isär skruvar du ut det som är kvar med lämplig tång t.ex. polygrip.
Funderar på om jag kan såga mellan träbitarna som sitter fast i varandra - och man sedan kan peta ur skruven?

J JB80 skrev:
Ok tack hur går jag tillväg med en sån?
Jag ändrar mig, skruven är nog lite för liten för det. Gör som @Henningelvis föreslår istället, borra bort skruvskallen och använd en polygrip eller muttertång för att ta bort resten.

J JB80 skrev:
Funderar på om jag kan såga mellan träbitarna som sitter fast i varandra - och man sedan kan peta ur skruven?
Det kan du också göra om du har ett bågfilsblad. Problemet med det är att du får svårt att få ut skruvresten som blir kvar. Du har ju ingenting att ta tag i med tången.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det kan du också göra om du har ett bågfilsblad. Problemet med det är att du får svårt att få ut skruvresten som blir kvar. Du har ju ingenting att ta tag i med tången.
Ok tack då funkar inte det

J JB80 skrev:
Ok tack då funkar inte det
Du kan ju ha det som alternativ 2. Men borra är bättre. Först ett litet hål mitt i skruvhuvudet som styrning och sedan en borr som är precis lika stor eller något mindre än skruvhuvudet.

Jag har använt en Dremel med tunn skiva för att få ett spår med raka sidor i samma situation. Men du kan ju prova att höja friktionen med ett gummiband mellan skruven och mejseln också.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag har använt en Dremel med tunn skiva för att få ett spår med raka sidor i samma situation. Men du kan ju prova att höja friktionen med ett gummiband mellan skruven och mejseln också.
Försökte men det var svårt, gummibandet gick sönder

Du kan ju ha det som alternativ 2. Men borra är bättre. Först ett litet hål mitt i skruvhuvudet som styrning och sedan en borr som är precis lika stor eller något mindre än skruvhuvudet.
Tack, efter jag borrat vad gör jag då? Inte så haj på att borra : )

J JB80 skrev:
Tack, efter jag borrat vad gör jag då? Inte så haj på att borra : )
När du borrat så kommer ju skruvskallen lossna, därefter lirkar du isär bitarna. Resten av skruven sticker upp som en metallpinne använd ex polygrip och skruva ur resten.

Man hade också kunnat prova att borra ett lagom stort hål i skruven så att man kan slå i en Torxbit.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.