M _Magnus L skrev:
När du borrat så kommer ju skruvskallen lossna, därefter lirkar du isär bitarna. Resten av skruven sticker upp som en metallpinne använd ex polygrip och skruva ur resten.
Tack väldigt liten del av skruven sticker upp i nuläget så tror inte det blir så mycket kvarstående pinne som sticker upp. Om jag försöker lirka / snurra på bitarna så tror jag att skruven bara snurrar

Som någon redan skrivit, borra bort skallen och ta isär bitarna så har du en lång skruvhals att få tag i med en tång.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
J JB80 skrev:
Hej!
Funderar på hur jag får ur denna skruv utan att förstöra materialet som är en trästol vi vill behålla. Skruven var från början övermålad så fick försöka såga upp nya skår med kniv vilket funkade för övriga skruvar men inte denna. Tacksam för tips!
Köp en svetstång som du kan klämma till med och sen kan du enkelt skruva ut som vanligt. Onödigt att borra och göra mer komplicerat än nödvändigt.

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Endel vettiga lösningar här för de som är vana att hantera verktyg och maskiner. Men i frågeställarens svar får man uppfattningen att det finns risk för att förstöra möbeldelarna. Själv hade jag kanske sågat av skruven mellan delarna och knackat ur den med skallen inifrån och sedan försöka bearbeta den gängade delen med lämplig metod.

Hur ser din skruvmejsel ut i spetsen som du använder när du försöker att få ut den skruven? Är den sliten eller avrundad i spetsen så slinter den lätt ur det där spåret. Med en ny eller en "nyslipad" gammal mejsel som passar perfekt i spåret så borde det gå att få ut skruven om man vrider långsamt och samtidigt pressar mejseln mot skruv så mycket man kan.

Fungerar inte detta så är det nog bara urborrning av huvud som gäller eller att försöka få fäste för en "grispitt" enligt tidigare inlägg.

R roli skrev:
Hur ser din skruvmejsel ut i spetsen som du använder när du försöker att få ut den skruven? Är den sliten eller avrundad i spetsen så slinter den lätt ur det där spåret. Med en ny eller en "nyslipad" gammal mejsel som passar perfekt i spåret så borde det gå att få ut skruven om man vrider långsamt och samtidigt pressar mejseln mot skruv så mycket man kan.

Fungerar inte detta så är det nog bara urborrning av huvud som gäller eller att försöka få fäste för en "grispitt" enligt tidigare inlägg.
Precis, det är metoden. Jag har mejslar som jag slipat lite vinkel på så halva klingan är vass åt ena hållet, den andra vass åt andra, långt från enkelt att göra utan erfarenhet och kunskap.

S Ställmästarn skrev:
Endel vettiga lösningar här för de som är vana att hantera verktyg och maskiner. Men i frågeställarens svar får man uppfattningen att det finns risk för att förstöra möbeldelarna. Själv hade jag kanske sågat av skruven mellan delarna och knackat ur den med skallen inifrån och sedan försöka bearbeta den gängade delen med lämplig metod.
Tack det stämmer, jag är inte van vid verktyg. Försökte borra bort huvudet på skruven men kommer ingen vart. Svårt att få fäste med borren och blev bara ett hål i den när jag borrade. Kanske får köpa en smal metallsåg och börja där

J JB80 skrev:
Tack det stämmer, jag är inte van vid verktyg. Försökte borra bort huvudet på skruven men kommer ingen vart. Svårt att få fäste med borren och blev bara ett hål i den när jag borrade. Kanske får köpa en smal metallsåg och börja där
Det finns handhållna sticksågar med utbytbara blad. Be någon säljare om hjälp att ta fram blad för att såga metall med, och kanske montera om det behövs. De motoriserade kallas för tigersåg men sån behöver du inte köpa.

• Gilla
JB80
  • Laddar…
Har du fått ett hål är du nästan klar så vad är det som du tycker inte funkar?

J JB80 skrev:
Tack väldigt liten del av skruven sticker upp i nuläget så tror inte det blir så mycket kvarstående pinne som sticker upp. Om jag försöker lirka / snurra på bitarna så tror jag att skruven bara snurrar
Om du kan vrida på de båda trästycken som skruven håller ihop så är det ju antingen ett sätt att skruva ut skruven ur den inre delen (om skallen sitter fast i den yttre sidan), eller så kommer du ha en bit skruv kvar att greppa om du borrar bort skallen när du sedan dragit isär träbitarna (om den delen är lös under skallen).

S Ställmästarn skrev:
Det finns handhållna sticksågar med utbytbara blad. Be någon säljare om hjälp att ta fram blad för att såga metall med, och kanske montera om det behövs. De motoriserade kallas för tigersåg men sån behöver du inte köpa.
Tack har nu fått isär bitarna med såg och lyckats få lös ena skruvdelen. I andra delen sitter den lite hårdare och har svårt att få upp den med tång. Träbiten är lite ojämn

• Ojämn träbit med två skruvhål, varav en skruvdel är borttagen. Verktygsförpackning syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämt trästycke med bortskavd färg och synliga skruvhål, placerat över diskbänk med växt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ojämn träbit med spår av arbete, verktyg och tång i bakgrunden, del av byggprojektbeskrivning.
    Skapa konto
T ex fila det som sticker upp lite platt på två motstående sidor och greppa med en låsbar svetstång/kraftigt tag med polygrip "från sidan" och skruva ut den.

Lite mer avancerat...

Jag placerade en "låg" mutter mitt för.
Kopplade mig-svetsens jordklämma mot muttern och punktade rätt ordentligt med Migsvetsen.
Hällde på vatten när jag var klar.
Bara att skruva loss.

Någon annan gång punktade jag fast ett mindre plattjärn mot skruvresten. Lättar att komma åt och svetsa.

OT
När man gör samma sak med att lossa avdragen metallskruv, gör man på liknande sätt. Hoppar vattnet och ger glödande svetsen och avdragen skruv en ordentlig smäll med en hammare. Då komprimeras varma glödgade skruvresten mot gängorna i det gängade hålet.
Funkar varje gång.

Liten risk att man svetsar mot gängorna i godset då det kyler ordentligt.

BT.

H Hybro skrev:
Lite mer avancerat...

Jag placerade en "låg" mutter mitt för.
Kopplade mig-svetsens jordklämma mot muttern och punktade rätt ordentligt med Migsvetsen.
Hällde på vatten när jag var klar.
Bara att skruva loss.

Någon annan gång punktade jag fast ett mindre plattjärn mot skruvresten. Lättar att komma åt och svetsa.

OT
När man gör samma sak med att lossa avdragen metallskruv, gör man på liknande sätt. Hoppar vattnet och ger glödande svetsen och avdragen skruv en ordentlig smäll med en hammare. Då komprimeras varma glödgade skruvresten mot gängorna i det gängade hålet.
Funkar varje gång.

Liten risk att man svetsar mot gängorna i godset då det kyler ordentligt.

BT.
Tack men lite för avancerat för min del. Vet ngn vad jag behöver för skruvmejsel till resterande övermålade skruvar? Sen vanliga verkar inte funka så bra trots att jag försökt skära ur nya skår

• Övermålade träytor med två synliga rostfria skruvar som behöver en specifik skruvmejsel för att avlägsnas.
    Skapa konto
J JB80 skrev:
Tack men lite för avancerat för min del. Vet ngn vad jag behöver för skruvmejsel till resterande övermålade skruvar? Sen vanliga verkar inte funka så bra trots att jag försökt skära ur nya skår
Spåret på bilden är inte helt rent från färg.
Jobba mera med liten mejsel, kvivspets eller liknande.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.