harry73 harry73 skrev:
Nu blir jag lite nyfiken.
Att man som motorcyklist kan fastna i ett räcke på ett sätt att kroppsdelar slits av, är jag medveten om. Det jag undrar är hur ofta det händer. Är det i alla olyckor där en MC krockar med ett vajerräcke, eller är det i 50% av fallen, eller kanske 10%?

Finns det olyckor där vajerräcke gjorde att MC inte krockade med ett träd eller mötande bil och faktiskt överlevde?

Jag tror att det finns mc-förare som överlever en krock med vajerräcke, och jag tror att rätt skyddskläder gör chansen att överleva större.
Jag har ingen aning om hur ofta det händer, eller om det ens hänt. Men jag är ganska övertygad om att det är mer ohälsosamt med vajer jämfört med ett annat slätt räcke.
O jag tror även att mc-förare överlever oftare än de avlider vid olyckor med vajerräcke.
Men mitt första inlägg handlade om att minska skador o dödsfall. Där tror jag en skillnad skulle vara mellan vajerräcke/balkräcke.
Jag skall söka på nätet efter lite statistik.

Givetvis är det bättre att ha skyddskläder än shorts o t-shirt om man väljer att köra in i ett vajerräcke.
Det är alltid bra att ha skyddskläder vid mc-körning.

Intressant att ingen mc-förare har dött i mitträckespåkörningar.

Skärmdump av diskussionsforum med text om mc-olyckor och brister i vägbanans påverkan på dödsolyckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min gissning är att där kör man oftast inte omkull.

Nu skall jag sluta med att spamma tråden.

• Skärmdump av diskussionsinlägg om motorcykelolyckor och vägkonstruktion utan dödsfall i mitträckespåkörningar.
    Skapa konto
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Den var intressant:

Det finns inte en signifikant skillnad mellan olika räckestypen
Graf som visar DSS-kvot för olyckor på vägar med hastighet över 90 km/h för olika räckestyper.
Skapa konto

i 22 av fallen handlar det om ett vajerräcke
Stapeldiagram som visar procentandel räckestyper med betong, KOhlswa, rör, vajer, W-profil, övrigt och okänt.
Skapa konto

Också intressant, men jag vet inte hur man ska tolka det

Stapeldiagram som visar hur ofta olika typer av olyckor med räcken inträffade, baserat på Trafikverkets studie från 2011.
Skapa konto

Och sist är följande bild intressant
Stapeldiagram som visar andel mc-klasser inblandade i dödsolyckor, med högst för Supersport.
Skapa konto

Skulle man förbjuda för snabba motorer, skulle man minska antal dödsolyckor rejält

harry73 harry73 skrev:
Den var intressant:

Det finns inte en signifikant skillnad mellan olika räckestypen
[bild]
i 22 av fallen handlar det om ett vajerräcke
[bild]
Också intressant, men jag vet inte hur man ska tolka det

[bild]

Och sist är följande bild intressant
[bild]
Skulle man förbjuda för snabba motorer, skulle man minska antal dödsolyckor rejält
Spontan gissning är att det inte är endast är typ av balk/vajer som är boven utan alla varianter har ju ståndare som står rakt upp. Även balkräcken är ju riktigt dåliga för mc-åkare om man går omkull och glider in i ståndarna. Säkrast för hoj-åkare är ju balkräcke med underglidningsskydd och ståndar-ändar som inte går ända upp till överkant av balken eller över denna.
Allra bäst är ju såklart att skippa sidoräcket helt med då krävs också att sidområdet är helt rent från träd, stenar, byggnader mm typ 10m+ ut från vägkanten.

C
Nyfniken Nyfniken skrev:
Förlåt, men vad bestod kampen i?

1) Under 36 år sker ett 30-tal olyckor i en kurva, dvs färre än en per år.
2) Någon gång under dessa 36 år (obs, oklart när, det kan ha varit i våras) kontaktar en granne till kurvan myndigheterna och ber om ett staket.
3) När byråkratins kvarnar har malt färdigt så får han sitt staket.
Lite sent svar, men...
Artikeln missar tyvärr hela poängen, det här är väl killen som blivit lite av en rikskändis efter att ha fått sin vedbod helt sönderkrockad typ 20 gånger?

Kan det vara avundsjuka grannar som sladdrade til myndigheten. Eller ligger de ute och kollar var folk sover?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.