4 600 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Får sitt räcke efter 30-tal olyckor
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Det finns ett enkelt sätt att göra räcken säkrare för mc-förare och det är underåkningsskydd, men det monterar man sällan av kostnadsskäl.
Motorcyklarna får såsom bilarna bättre bromsar och smarta hjälpsystem för att undvika sladd.
Vill minnas att många dödsolyckor är drogpåverkade utan körkort på stulna cyklar.
Motorcyklarna får såsom bilarna bättre bromsar och smarta hjälpsystem för att undvika sladd.
Vill minnas att många dödsolyckor är drogpåverkade utan körkort på stulna cyklar.
Även för motorcyklar har det hänt en hel del på senare år, ABS är väl mer eller mindre standard mot var det var tidigare, system som automatiskt använder både fram och bakbroms, olika former av antisladdsystem etc. Problemet med motorcykel är att du inte är skyddad i en bur, det har på senare år kommit en hel del olika former av airbag som ska skydda föraren vid en eventuell krock. Många av de som skadas allvarligt/dödsolyckor vid motorcykel saknar körkort eller är påverkadeharry73 skrev:
Just ett räcke är något som behövs på många platser och då tycker jag att både räcket ska vara anpassat att vara så säkert som möjligt, men minst lika viktigt är att fordon ska vara anpassade för att kunna krocka med ett räcke på ett säkert sätt.
Och med bilar ser man att de utvecklas säkerhetsmässigt och att krocka med ett räcke är oftast inget problem längre. Hur det ligger till för motorcyklar är jag väldigt osäker över, men jag tror inte att det finns en riktig säkerhetsutveckling där. Den riktiga utvecklingen är att motorcyklar blir starkare och starkare och kör fortare och fortare. Och det är väldigt svårt att bötfälla fortkörande motorcyklister.
Jag vet att en stor del kör på ett säkert sätt på lagom starka motorcyklar, men systemet är inte byggt för att göra det säkrare för mc-förare
Jag hade personligen gärna sett att man slutade montera vajerräcken, monteringskostnaden är låg men de är dyra att reparera, en kostnad som vi trafikanter få stå för genom trafikförsäkringen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 402 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 402 inlägg
Jag förstår inte varför det är hela tiden vägen eller omgivningen det är fel på..
Om man har en nollvision så borde man någon gång börja titta på förarna. Oavsett hur många och vilken typ av hjul fordonen har.
Böter verkar inte avskräcka. Så gör det lättare att återta körkortet och tvinga förarna att ta körkortet igen. Och varför inte ha en kontroll var 10nde år. Hur kan man ha en behörighet på livstid?
Och då kanske alla lär sig hur man kör i en cirkulationsplats och vilka tecken man ska ge och vilka som är bra.
Om man har en nollvision så borde man någon gång börja titta på förarna. Oavsett hur många och vilken typ av hjul fordonen har.
Böter verkar inte avskräcka. Så gör det lättare att återta körkortet och tvinga förarna att ta körkortet igen. Och varför inte ha en kontroll var 10nde år. Hur kan man ha en behörighet på livstid?
Och då kanske alla lär sig hur man kör i en cirkulationsplats och vilka tecken man ska ge och vilka som är bra.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Det räcker tyvärr inte med att lösa frågan om registreringsskylten. Det är ju också föraransvar idag så där ställer hjälmen till det för den gör att man inte kan identifiera föraren. Där skulle lagstiftningen i så fall behöva ändras från föraransvar till ägaransvarKnockOnWood skrev:
Det är ju i slutändan nästan alltid förarfel.P TheStills skrev:Jag förstår inte varför det är hela tiden vägen eller omgivningen det är fel på..
Men problemet är ju att när det väl händer, då skall det vara så lite skador så möjligt, helst inga alls. O det går ju ofta att bygga bort.
Vägmiljön är något som faktiskt kan ändras för att minska döda o skadade.
Ta bort stora hinder (stenar, träd mm) tex.
Förarfelen är ett annat problem, dock inte minst lika viktigt.
Attityder är en stor faktor där.
Fast samtidigt är ju varje påkörd vajer också en incident som annars hade varit en potentiell frontalkrock. I alla fall på den typen av 2+1-vägar där vajer ofta sitter. Bästa säkerhetsmässigt vore att satsa på mötesseparerad motorväg istället men då är det helt andra pengarN NoOne2k skrev:Även för motorcyklar har det hänt en hel del på senare år, ABS är väl mer eller mindre standard mot var det var tidigare, system som automatiskt använder både fram och bakbroms, olika former av antisladdsystem etc. Problemet med motorcykel är att du inte är skyddad i en bur, det har på senare år kommit en hel del olika former av airbag som ska skydda föraren vid en eventuell krock. Många av de som skadas allvarligt/dödsolyckor vid motorcykel saknar körkort eller är påverkade
Jag hade personligen gärna sett att man slutade montera vajerräcken, monteringskostnaden är låg men de är dyra att reparera, en kostnad som vi trafikanter få stå för genom trafikförsäkringen.
Det är sant.S Stuff skrev:
Men det finns ju alternativa mitträcken.
Minns inte var jag sett dem, men det var av balktyp som var släta. Betydligt snällare.
Absolut. Den största (och en av få) fördelarna med vajerräcke är just kostnaden per meter. Sen kommer man inte undan underhållet heller. oavsett typ av räcke så måste det alltid repareras efter en påkörning.K knipo skrev:
Jag har ingen aning om vad det kostar per meter oavsett vajer eller balk.
Men spontant känns det som att balk skulle bli både billigare o enklare.
Kör man in i vajern så slits det upp en hel del stolpar, plus att fordonet förstörs en del.
Mycket utskjutande delar.
I en balk känns det som att det skulle bli lite mildare kollision.
Kör man in i vajern så slits det upp en hel del stolpar, plus att fordonet förstörs en del.
Även där skulle det inte hjälpa för att man inte kan identifiera föraren eftersom den bär hjälm.KnockOnWood skrev:
I många länder är fordonsägaren ansvarig för fortkörnings- och rödljusböter. Då räcker det med en bild bakifrån.
Och samma gäller ju redan för parkeringsstraffavgifter, så varför inte för trafikböter
En aspekt med vajerräcken är spänningar i dessa. En brandman dog under en räddningsinsats när ett vajerräcke kapades och spänningen i räcket "snärtade till" (ok, det låter alldeles för snällt i förhållande till vad som hände, men i brist på bättre ord) brandmannen som avled som en följd av detta.
Samma sak borde kunna hända även för den som kör in i ett vajerräcke.
Samma sak borde kunna hända även för den som kör in i ett vajerräcke.
Vajerräcke är smalare än vanlig räcke, så man kan använda den för att göra om 13m vägar till 2+1 vägar. Med vanlig räcke behöver man bygga om (=bredda) vägen för att få till 2+1.K knipo skrev:Jag har ingen aning om vad det kostar per meter oavsett vajer eller balk.
Därför grundas beslutet att använda vajerräcke ofta inte på om vajerräcke är säkrare än vanlig räcke eller ej, men beslutet grundas på om vajerräcke är säkrare än inget räcke alls.
Vajerräcke gjorde att man kunde bygga bort många mil farliga vägar med mötande trafik och omkörningar. Det var ett stort steg framåt för trafiksäkerheten.
För motorcyklar borde man kanske kräva att förare och passagerare har mc-kläder på sig med en viss skyddsklass. Nu ser man på sommaren folk i kortbyxa och t-shirt som kör mc
Nu blir jag lite nyfiken.K knipo skrev:
Att man som motorcyklist kan fastna i ett räcke på ett sätt att kroppsdelar slits av, är jag medveten om. Det jag undrar är hur ofta det händer. Är det i alla olyckor där en MC krockar med ett vajerräcke, eller är det i 50% av fallen, eller kanske 10%?
Finns det olyckor där vajerräcke gjorde att MC inte krockade med ett träd eller mötande bil och faktiskt överlevde?
Jag tror att det finns mc-förare som överlever en krock med vajerräcke, och jag tror att rätt skyddskläder gör chansen att överleva större.