Och vad hjälper det om du får ett strömförande handduks tork i badrummet?
Det hjälper föga, men hur svårt kan det vara, du har 3 trådar in: En fas, en nolla och en jord, dessa sätter han fast i de platser som är markerade för respektive tråd. Är han utbildad elektriker så klarar han nog av det, jag är ganska övertygad att de har handdukstorkar i polen också.

Däremot så är det nog värre med specifika regler som bara gäller sverige, och andra saker som är tillåtet i polen men inte i sverige, vad nu det kan vara i en villa.

Jag har uppfattat det som att vi har samma föreskrifter som i övriga EU. Men vägen till att uppnå de kan vara annorlunda.

Räkna dock inte med någon installation enligt svensk standard. Och det kan bli tråkigt den dagen en svensk elektriker ska göra något i anläggningen.

Redigerat:
I en villa som gjordes av polska "elektriker/byggare", kom en svensk elektriker dit för att göra slutmonteringen i centralen (koppla in allt). Han var lite nyfiken på deras jobb och fick se att gipsskivorna buktade. Vid närmare koll så visade det sig att "elektrikerna" hade dragit lös kabel utanpå reglarna (hade dom ingen borr??) och klämt fast dom mellan gipsen och reglarna. Hela villan fick rivas och en svensk elfirma fick göra om allt arbete. Man ska inte dra alla över en kam (finns väldigt duktiga/noggranna hantverkare också) , men man ska nog ha någon referens från andra jobb dom utländska firmorna har gjort.
Kan bli dyrt, som i detta fall då Polackerna redan fått betalt och dragit.

Låter iofs lite märkligt, hade elektrikerna monterat alla gipskivorna i huset?

låter lite saltat, att dom drar lös kabel i väggarna (EKK) så det står härliga till är inget konstigt, men nog borrar dom väl genom reglarna???

även om föreskrifterna liknar varandra så är man kanske inte så noga om det blir helt enligt föreskrifterna, visst vid nybyggen är det säkert kontroller, men jag har vart i polen, även rotat lite med elen (installerade luftvärmepump) i ett hus i gdynia byggt 1995, och det var långt ifrån vad jag själv skulle vilja ha hemma..
det var PEN-ledare till alla jordade vägguttag, bara blåa kablar både på noll&jordskenan. allt ingjutet i putsen, central, huvudsäkringslåda elmätaren satt skruvad rätt i väggen, utan mätartavla alltså, och inga kablar syntes så allt var ju ingjutet.. så det är omöjligt att ändra nåt.
strömbrytare och uttag satt iallafall i dosor, men kabeln som gick ur dosan var ingjuten, så det är inte kul om man råkar få trådarna lite för korta...
centralen var iallafall en normcentral med AEG automater, jag la till en malmbergs för värmepumpen;)
iofs så har dom inte mycket trähus i polen så det lilla jag sett i trähus där nere (fjällstugor i zakopane) har vart utanpåliggande, då har dom en platt 3-ledar- "EKK" som antingen klamras ensam med ovala "TC" klammer eller om det går flera kablar åt samma håll så ligger dom ovanpå varandra med en plåtbandklammer, som ett buntband fast i tunn plåt.
det ser inte snyggt ut, och kabeln är inte styv så det ser ut som en A-lagare har klamrat...
kopplingsdosorna var svarta 4-kantiga i bakelit, likt våra gamla Eljo härdplastdosor med gummimuffar för kabelgenomgångarna.
strömställare var såna där kapslade med gummi över vippan, som brukar finnasi tvätthallar o likn. och detta var alltså inomhus....

Redigerat:
Får man förstöra en fin central på det viset, electrocuted?! :p

Som sagt, det finns olika firmor. Polackerna hade byggt hela villan och det var säkert inga elektriker med, utan byggarna/snickarna gjorde som dom trodde det skulle vara. Har man sett någon gör ett jobb 1 gång så kan man det ju...eller hur.

el3an skrev:
Har man sett någon gör ett jobb 1 gång så kan man det ju...eller hur.
Om man går med kablarn utanpå reglarna så har man inte ens sett en elektriker utfört arbetet någon gång. ;)

//Patrik

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Kanske upplärd av en annan polack?
Nä inge mer skit-kastning. Finns alltid klåpare och kommer alltid finnas.

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Nu är det kollat. I Polen har man 3 standarder.

1. ingjutet med konstiga kablar
2. VP rör med samma färger som här hemma
3. idioter som gör som de vill :-)

De gamla elektriker kan inte riktigt det med färger.
Större el firmor med yngre folk kan jobbet men är lite dyrare.

Med andra ord, det funkar bara man väljer nån med referenser och master intyg.

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Jag skulle nog stå och titta över axeln en stund också :)

Rikard Ågren skrev:
Jag skulle nog stå och titta över axeln en stund också :)
Om du kan med det elektriska = JA.

Hur blir det för de som kan inget?

Svensk standar SS 436 40 00 utg 2 Elinstallationsreglerna är numera i princip översatt direkt från standarna som IEC har tagit fram. Polen är "full" medlem i IEC precis som Sverige så i princip så är det samma regler som gäller.

Ingjutna/inputsade kablar är även standard i Tyskland, så det är inte enbart ett polskt fenomen.

När jag bodde i Västtyskland i slutet av 80-talet så var det många Svenska hantverkare som sökte lyckan där nere. "tyvärr" var Elektriker bannlysta pga låg kompetens och bristfällig utbildning och taskig standard i Sverige..

Det betyder ju inte att Sverige har kvar U-lands status inom detta område idag och jag vet att samma sak gäller för Polen o Baltländerna.

Jag är helt övertygad om att det finns Elektriker idag i Sverige som är helt OK kompetensmässigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.