Gladh skrev:
Nej det stämmer inte, om han kliver av färjan, åker till huset och installerar och sedan åker tillbaka till färjan så får han göra det.

Hmm. Dvs det är bara ringa och boka en el firma i polen o fixa el i villan för 30 tusen i stället för 130!!!

Bra!

kamilenski skrev:
Hmm. Dvs det är bara ringa och boka en el firma i polen o fixa el i villan för 30 tusen i stället för 130!!!

Bra!
du får vad du betalar för, i polen gjuts kablar oftast in (mycket betong&tegelhus där)
OCH det är lägre säkerhetskrav på vissa områden som badrum, jordfelsbrytare osv.

av ditt användarnamn att döma så kanske du känner folk i polen och kan ordna en elektriker du litar på, men även om han gör en fullt godkänd polsk installation så är det inte säkert det blir fullt godkänt enligt svensk standard, det skiljer helt enkelt på systemen att bygga elinstallationer och det är svårt för en elektriker som är van med sitt system att snabbt sätta sig in i ett annnat system.

Ja, jag är lite på "Electrocuted":s sida och så tvivlar jag starkt på att de vet vad som är tillåtet och ej i Sverige. Tror att det har dålig koll på elinstallationsreglerna och svensk standard.

//Patrik

En sak är säker. Inga gjutna kablar!!! Och en opartiskt besiktningsman.
Jag tror inte, nogån av Er hade velat ha strömförande delar i huset.

Låga priser, det jagar vi alla. Men inte med livet som insats!

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Fast jag tror nog att de är väldigt arbetsamma och duktiga.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Fast jag tror nog att de är väldigt arbetsamma och duktiga.

//Patrik
Och vad hjälper det om du får ett strömförande handduks tork i badrummet?:confused:

Polen har i stort sett samma föreskrifter som vi, bortsett från några tillägg. Däremot har de inte samma standard att följa.

Förlåt en möjligen okunnig, men vad är det som gör det så illa med att gjuta in kablarna i betongen mot att gjuta in flex-slang med fk i?

-Isolering torkar, blir spröd , med tiden, vilket innebär brandfara och risk för personskador.
-Hål borras i väggar och tak och då kan det hända att man borrar man sönder en kabel.
-Man kanske vill ansluta en ny funktion/belastning

Då är det ganska fiffigt om man kan dra i nya färska trådar.

tråd i rör halkar undan om man borrar i röret samt man känner att man borrar genom ett rör, inputsad kabel känner du ej att du träffar samt trådarna flyttar ej sig och blir skadade. Naturligtvis kan man även borra sönder tråd i ett rör men risken är mycket mindre och då går det i allmänhet att byta den

Just möjligheten att utöka, eller byta kablar är ett stor plus att dra i rör!

du får helt enkelt på något sätt lära den polska elektrikern hur elinstallationer utförs i sverige.
koppla ihop trådarna kan dom ju, och dom har samma färger på trådarna som vi, men som sagt, utförandet skiljer sig.

Frågan är om dom kör med samma färger och standard som vi.
Jag skulle göra en installation i en utbyggnad på en villa nyligen.
Husägaren bad mig titta lite på elinstallationen som den polska byggfirmans "elektriker" gjort.
På ytan såg det nästan hyffsat ut, men när jag lättade på centralkåpan och några dosor så var det var ingen skön syn kan jag säga.
Bara svart FK. 10 nya grupper hade tillkommit, men ingen utbyggnad av centralen allt låg dubbelt m.m.

ANLITA EN SVENSK ELEKTRIKER... Vill du komma billigt undan låt han göra det sidan om ist.
En Polsk elektriker är alltid en Polsk elektriker.

Isolering torkar, blir spröd , med tiden, vilket innebär brandfara och risk för personskador.
Låter ju iofs naturligt och vettigt.

Dock det med borra och att kabeln glider runt känns ju lite tveksamt. Med spik kan jag tänka mig det, eftersom den är small och tämligen spetsig.

När jag borrar i mina putsade väggar är det typiskt ett 8mm betong borr. Känns ju som att det skulle vålla en hel del skada att borra igenom en flexslang med 3-5 ledare under de förutsättningarna. En ingjuten kabel är ju betydligt tunnare och något mindre sannolik att man träffar. Träffar man den å andra sidan kapar man den garanterat vilket man upptäcker. Det känns ju som att ett 8mm borr som går igenom en flexslang med ett antal ledare snarare kan skada isoleringen, men funktionen kvarstår ... en tid.

Efter 3 renoveringar så är jag böjd att hålla med min ursprungliga elektriker att extra VP rör är meningslöst att lägga dit, för man kan ändå nästan aldrig (åter)använda dem. I mitt fall har det alltid blivit att ta ner gips och tak för att dra nya flexrör + kabel.

I mitt senaste mediarum / arbetsrum finns nog en halv km flexslang som mynnar ut i ett teknikrum. Med lös kabel hade man klarat sig med stammar i överarms storlek. Nu är det stammar i elefantbens storlek.

Nu skall tilläggas att jag bara skall ha allt infällt och kanske mer än andra inte drar mig för att riva ner väggar och tak.

Å andra sidan skall jag vara ödmjuk och inse att ni elektriker säkert har mer erfarenhet i ämnet. Tack för förklaringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.