J johmaa skrev:
Nötegårdsgubben :
Det där om samfälld lekplats intresserade mig, var kan man läsa mer om det? Du verkar bestämd i frågan att lekplatsen är till för var och en ..?!
Jag minns inte den här tråden särskilt väl, men antar att jag skrev det jag skrev i någon form av kontext. Jag mins den som sagt dock inte och orkar inte läsa om tråden.

Det är en relativt svårjuridifierad fråga det här, för i någon mån pratar vi om ifall någon (barn därtill) kan förväntas förstå att något som är allmänt tillgängligt, alltså inte inom staket eller grindar, får användas eller inte. Sånt blir det förstås extremt sällan rättsfall om och de som skriver djuplodande juridiska artiklar och böcker hamnar nog inte heller ofta på just det här spåret. Eller så gör de det, men då pratar vi alltså avancerad juridisk doktrin; jag har oavsett inget lästips.

Men allt är inte juridik, och jag skulle säga att det här mer är en kulturell fråga. Uppfostras barn till att de kan förvänta sig att de får använda saker som är inom syn- och greppavstånd så kommer det krävas mer än en tillsägning om att ”den där är privat, så den får du inte röra” för att det uttalandet ska ha någon bäring.

• Gilla
johmaa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.