mycke_nu skrev:
Det kommer jag oxo att göra - för vattenkokaren och brödrosten i köket. Men aldrig för något som drar 3,7 kW kontinuerligt. Men där kanske vi är överens? ;)
3,7kW kontinuerligt, dvs många timmar eller dagar i sträck, drar ju knappt en hel villa såvida den inte är eluppvärmd så det är ju ganska orealistiskt.

Om det vore ett så stort problem så är det ju konstigt att leverantörer som Siemens säljer inbyggnadsugnar, 16A, med vanlig stickpropp.

En fördel med CEE-donen som bidrar till att de är populära vid större laster är att de låser fast så man inte råkar dra ut kontakten oavsiktligt, t.ex. under full last.

jakobnm skrev:
3,7kW kontinuerligt, dvs många timmar eller dagar i sträck, drar ju knappt en hel villa såvida den inte är eluppvärmd så det är ju ganska orealistiskt.

Om det vore ett så stort problem så är det ju konstigt att leverantörer som Siemens säljer inbyggnadsugnar, 16A, med vanlig stickpropp.
Vi talar huvudsakligen om stora och långvariga belastningar här, inte kaffekokare, som sagt.

Inbyggnadsugnar används ju sällan mer än ett par timmar i stöten så där är det en annan sak även om jag personligen kommer att klippa kontakten på min (hustruns) kommande ugn och montera den fast.

I ett bageri där man kör tvåskift hittar du knappast några Schukodon.

mycke_nu skrev:
Vi talar huvudsakligen om stora och långvariga belastningar här, inte kaffekokare, som sagt.

Inbyggnadsugnar används ju sällan mer än ett par timmar i stöten så där är det en annan sak även om jag personligen kommer att klippa kontakten på min (hustruns) kommande ugn och montera den fast.

I ett bageri där man kör tvåskift hittar du knappast några Schukodon.
Vilken 16A-förbrukare i ett hem används mer än ett par timmar i stöten?

Som sagt var, du hittar inte någon långvarig 16A-belastning i ett vanligt hem. Inte ens en eluppvärmd villa förbrukar särskilt mycket mer än 3700W totalt under eldningssäsongen och det fördelas på flera grupper.

Redigerat:
Håller med, men tråden började med en kompressor i (förhoppningsvis) ett garage.. vi diskuterar inte vad som är normalt i en villa..:)

mycke_nu skrev:
Håller med, men tråden började med en kompressor i (förhoppningsvis) ett garage.. vi diskuterar inte vad som är normalt i en villa..:)
OK, det glömde jag. Men det står i inledningen att den är på 2300W, så den förbrukar inte 16A kontinuerligt den heller.

Det är kul att se hur en fråga kan sluta men en helt annan diskussion :-)

I detta fallet behövs 16A för att kunna klara startströmmen. Det kanske går med en trög 10A. Det rör sig heller inte om att den skall gå dagar eller veckor i stäck. Kanske ett par timmar då och då. Dessutom går ju inte en kompressor hela tiden. Den stänger av när trycket är uppnått.

/N

Mikael_L
niblom skrev:
Det är kul att se hur en fråga kan sluta men en helt annan diskussion :-)
Men egentligen inte...
Snabbt var den reglementsenliga delen avklarad; det är tillåtet att dra 2,5 mm2, avsäkra 16A till ett uttag märkt 16A.
Sen var det väl vare sig fel eller märkligt att diskussionen övergick till det lämpliga med det.

Rätt många har råkat ut för varmgång i shuko-uttag, så det är inte alls dumt att åtminstånde ifrågasätta lämpligheten.

Mikael_L skrev:
[bild]
Under vilka förhållanden hände det där?

Mikael_L
Det här är inget som hänt mig, bilden kommer ifrån:
http://www.byggahus.se/forum/el/94004-maeta-spaenning-oever-saekring.html

Själv har jag inte, som jag redan skrivit, än så länge råkat ut för något riktigt tillbud, men väl att jag både känt rätt varma stickproppar samt hört hur det sprakar lite i något uttag, pga av gamla slitna och brända kontakter.

Bilden la jag mest med för att illustrera hur det ser ut när det blivit riktig fin varmgång i ett Shuko. De som är yrkesverksamma elektriker har antagligen sett "hur många som helst". :o

Mikael_L skrev:
Det här är inget som hänt mig, bilden kommer ifrån:
[länk]

Själv har jag inte, som jag redan skrivit, än så länge råkat ut för något riktigt tillbud, men väl att jag både känt rätt varma stickproppar samt hört hur det sprakar lite i något uttag, pga av gamla slitna och brända kontakter.

Bilden la jag mest med för att illustrera hur det ser ut när det blivit riktig fin varmgång i ett Shuko. De som är yrkesverksamma elektriker har antagligen sett "hur många som helst". :o
Bilden visar alltså att det kan bli varmgång även när det är säkrat till 10A. Jag gissar att eventuella problem beror mer på felaktig montering och användning än på huruvida ett uttag är säkrat till 10A eller 16A.

Redigerat:
Förtennta ledar ändar står nog för en stor del av stickproppshaverierna.
För hårt dragna skruvar kan skada ledaren också.
För löst dragna är inte heller bra.

Protte

jakobnm> Precis, men med högre strömmar ökar riskerna. Därav diskussionen runt 16 A.

Effektutvecklingen beror på strömmen i kvadrat. Blir det 4.5 W vid 3 A så blir det 50 W vid 10 A och 128 W vid 16 A.

Jag skulle inte rekommendera att man tex har ett 2000 W (8.7 A) element anslutet med stickpropp för underhållsvärme i exvis en stuga under vintern. Jag har gjort det för att jag var tvungen en gång, men det första uttaget jag testade med blev varmt efter ett tag.

(Gammalt hus, gamla uttag från 70-talet, men det visar på problemet.)

Fast det där ser inte ut som det är själva kontaktytan som orsakat problemet, utan snarare problem mellan ledaren och kontaktytan. Dvs dåligt spänd skruv eller liknande. Det kan ju hända på vilket kontaktdon som helst...

Det största problemet med uttag är att om det blir lite för varmt så tappar metallen i kontaktytorna så småningom lite av sin "spänst" och det blir sämre kontakt vilket i sin tur leder till ökad värme och än mera skada, det blir en ond cirkel.
Så utmattning är minst lika stor orsak till skadade uttag som slitage,
Dom uttag som har hög matr. kvalitet klarar höga laster otroligt mycket bättre än vissa "billiga". Tyvärr är det omöjligt för dom flesta att se vad som är skräp, det får man oftast lära sig med att göra sina misstag tills man har lärt sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.