Och som I hundratals inlägg tidigare, det är inte "bara" att säkra upp till 13 A man ska ha koll på div parametrar - som gemene man oftast inte har - och det är inte bara närheten till central som avgör.

Kan fortfarande inte få in i mitt huvud att man har kunnat godkänna en elprodukt för 16A om den inte tål det långa stunder. På det viset kan man ju annars godkänna halogenlampor i för små "pottor" om de sitter där de inte är tända långa stunder. Men där skriker alla direkt för de kan ju glömmas på. Samma sak i ett shuckodon man kan ju ta ut 1& och det blir det lätt på de ställen man vill ha 16A säkringar. Motorvärmare är ett typexempel där man vill säkra 16A och ta ut det iaf någon timme på raken.

Det är ju ganska stor skillnad på vart uttaget är placerat. Ett uttag avsett för motorvärmare utomhus klarar sig självklart bättre än ett uttag placerat inomhus. Omgivningen spelar såklart in.

Med långa perioder avses dagligen under månader, inte någon enstaka timme. :)

jag anser att om stickproppen sitter i hela tiden, och lasten slås på/av med en brytare så är det inget fel på vanligt uttag på 16A
men det kommer bli problem om man använder stickproppen som brytare.
jag har 16A på varenda uttag i verkstan och bara på det uttaget där jag kopplar in varmvattenberedarens stickpropp har det blivit brännmärken, beredaren har ingen egen brytare och är på 1,8kW det uttaget är för övrigt det enda som är säkrat 10A för det delar bara säkring med en kvicksilverarmatur ute.

Är inte dom flesta 16 amp. CEE don märkta 16A/6h ?
Jag har tolkat det som att det är OK att maxbelasta donet med 16 amp. under max 6 timmar,
eller är jag ute och cyklar :confused:

Nyckelmossen skrev:
Är inte dom flesta 16 amp. CEE don märkta 16A/6h ?
Jag har tolkat det som att det är OK att maxbelasta donet med 16 amp. under max 6 timmar,
eller är jag ute och cyklar :confused:
Ja, du är ute cyklar ;) , 6h är klockpositionen skyddsjorden.

snaggletooth skrev:
Ja, du är ute cyklar ;) , 6h är klockpositionen skyddsjorden.
Då fick jag lära mig nått nytt i dag med :), och så här tidigt :D
Blir nog en fantastisk dag i dag :p

Rikard Ågren skrev :::
Det är ju ganska stor skillnad på vart uttaget är placerat. Ett uttag avsett för motorvärmare utomhus klarar sig självklart bättre än ett uttag placerat inomhus. Omgivningen spelar såklart in.

Varför ???

Sedan är det väl så att dom 16 A som uttaget är godkänt för är den maximala belastningen och det säger naturligtvis INTE att det tål en belastning på 16 A kontinuerligt. Lika lite som en bils motor mår bra av att ligga på max varvtal även om den är godkänd för det.

• Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
MITE skrev:
Rikard Ågren skrev :::

Varför ???
Temperaturen. Ett MV uttag sitter oftast utomhus och är troligast väl avkylt (minusgrader ute) när det används

elmont skrev:
Sedan är det väl så att dom 16 A som uttaget är godkänt för är den maximala belastningen och det säger naturligtvis INTE att det tål en belastning på 16 A kontinuerligt. Lika lite som en bils motor mår bra av att ligga på max varvtal även om den är godkänd för det.
Tycker nog den jämförelsen haltar lite då en motors effekt är max uttag medan allt annat inom elen är vid kontinueligt uttag. Jämför som jag tidigare skrev värme i kablar och halogen belysning. Att säkra en FK1.5 med 16A bara för att den inte är tänkt att användas hela tiden finns inte på kartan. Men att säkra ett uttag med 16A som inte tål det hela tiden går bra. Ser inte varför det är OK i ena fallet och inte anda.
Jag förstår däremot att det kan finnas gott om erfarenhet som säger att 16A shucko ofta ser brända ut och därför rekomenderas inte detta. Men borde inte då även Elsäk få del av detta och ev ändra kraven på uttaget?

Att vi inte ser mera brända chuckouttag beror nog på att "normalt säkras dom 10 A och belastas betydligt mindre. Men när belastningarna ligger upp mot 16 A kommer även skadorna.

Jag brukar gå och känna på eluttagen och stickpropparna till stora belastningar.

Det är inte ovanligt att dammsugarkontakten känns lite jummen efter en stund, och då talar vi bara om ca 9 A. Samma sak med lösa elradiatorer, man får se upp helt enkelt.

Ska börja med att sluta lita på vad skaer är märkta med och gå runt och känna på centralen och brytare som är godkända för 32A bara för att i fall att.;)
Lika så armaturer godkända för 60W bör man nog bara ha 40W i för att de kanske inte tål 60W hela tiden.
Ledsen men jag förstår fortfarande inte hur man kan få en sak godkänd för 16A om den inte tål det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.