Pissa på en elstängseltråd och säg sedan att det är en skröna :D

• Haha
  • Gilla
Kjellzen och 2 till
  • Laddar…
Jag avstår tack, nu blir det grillad korv till middag

E elmont skrev:
Pissa på en elstängseltråd och säg sedan att det är en skröna :D
Urin≠Vatten
Urin innehåller salter och leder ström.
Det lärde jag mig 5 år gammal (när jag pissade på, ja just det ett elstängsel).

• Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
Och nästan allt vatten som vi tappar ur våra kranar innehåller mer eller mindre lösta "salter" som gör vattnet mer eller mindre ledande. Själv har jag monterat stora luftbefuktningsaggregat som bestod av en vattenbehållare av plast med tre (trefas) elektroder som nådde mer i det kranvatten som automatiskt fylldes på när luften skulle bli fuktigare. När vattnet nådde elektroderna slöts kretsen och värmen som bildades kokade vattnet tills fukten var den rätta.

• Gilla
AB_82 och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Var ett program i P1 för någon vecka sedan där en person från brandmyndigheten uppgav att visste man inte hur man kopplade ur solpanelen lät man huset brinna ner för att inte riskera att personalen skadades. Var bara om en person riskerade livet som man sprutade vatten på en brinnande fastighet. Var tydligen så att proffs inte kunde fixa till en säker installation. och hur fasen ska då en amatör kunna installera en solpanel. Tydligen ovanligt att det finns en brytare på utsidan av huset och information om vad som bryts när man slår av strömmen.
Sommartid brukar jag tillbringa en stor del av min fritid i skärgården. Har varit med om att båtar som legat vid kajen börjat brinna av sig själv. Ägaren har ofta utgått från att det var något i solpanelen , laddaren eller batteriet som orsakat branden. Typ överladdade batterier eller för tunna kablar, överdimensionerad elektronik och för klena batterier? Moderna batterier är svindyra. Så man köper en överdimensionerad laddare som klarar av ett större batteri när man känner att man har råd.
Stämmer. Praxis hos de flesta räddningstjänster är att rädda personer och husdjur ut ur byggnaden och sen säkra brandhärden. Det nedbrunna huset får försäkringsbolaget hantera.

H håbbe1961 skrev:
Jo det efterlyses en dc avskiljare synlig vid byggnaden i händelse av brand. Vet ej om detta är krav nu eller inte. Hörde också på media från räddningstjänsten att
"Solcellerna skulle kunna innebära att vi inte kan arbeta och ventilera från vind eller tak eftersom vissa delar är strömförande"
Så spruta vatten och få stöt är nog en skröna som sags tidigare här.
Vissa räddningstjänster ställer krav på brandkårsbrytare. Tyvärr finns få tekniska lösningar som inte bygger in ännu fler felkällor.

Och för NEONSKYLTAR (drivs med ström som har några tusen volt) har det i alla fall varit krav på en speciell neonbrytare som räddningstjänsten skulle kunna bryta med hjälp av en speciell "stång".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.