Har vänner som satt upp solpaneler. Några är helnöjda men har också vänner som konstaterat att alla paneler inte lämnar någon ström och några har fått vattenläckor när man skruvat fast fästena i takpappen. Kollade jag med försäkringsbolagen finns det endel skaderapporter typ vattenläckor.
Funderar på om jag kan köpa ett paket solpaneler och koppla ihop dessa och sedan anlita en elkille som kopplar ihop den med elektroniken i källaren. Solpanelen och elkablar borde klassas som lågspänning om panelerna är parrallel kopplade men kanske som högspänning om panelen är ligger i serie. Tror att jag har större möjlighet att se till att taket blir vattentätt om jag tar tid på mej när jag skruvar fast fästena och lägger på tätningsmassa runt varje fäste.
Har man löst problemet med brand i hus med solpaneler. Var tydligen lite problem om huset börjar brinna en solig dag och brandkåren sprutar vatten på panelen som levererar ström. Gubbarna blev visst lite griniga när dom fick en elstöt.

Att man skulle få en stöt av solceller är nog en skröna.
Du kan stå på marken med sluten stråle och spruta på ledningen till järnvägen, inget som dom rekommenderar men ofarligt.

Det handlar inte om låg eller högspänning utan om svagström eller starkström vilket är olika saker.
Starkström är i princip "ström som kan orsaka skada på person, husdjur eller egendom".
Högst 10A, 50 Volt eller 200 VoltAmper

Exakt var gränsen går för behörighet är inte prövat vad jag vet. Vissa hävdar att "all hantering" av solcellsmoduler är behörighetskrävande. Men ser man nyktert på saken så finns en gräns där solcellsanläggningen blir en sammansatt produktionsanläggning som dels är farlig för människor och dels kanske olämplig för inkoppling mot matande nät. Man kan jämföra med en större batterianläggning - varje enskilt batteri kan vara farligt. Så det som gäller är givetvis en korrekt och säker installation.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej, du får inte montera solpaneler utan behörighet. Inte montera dem och "låta någon annan koppla in". Det är en ny marknad som det varit väldigt oklart kring regelverken ett tag. Ett tag var det vanligt att takläggare även monterade solpaneler och lät en elektriker koppla in dem mot nätet, privatpersoner gjorde samma sak, och även elektrikerna hade inte särskilt bra koll. Inte konstigt att försäkringsbolagen larmar för att 4 av 5 solcellsinstallationer har brister.

Det är inte riktigt "bara lågspänning" på samma sett som solcellerna som dominerat marknaden tidigare. De som suttit på fritidsbåtar, husvagnar och liknande. Panelerna du sätter på huset har helt andra krav och regler för att få installeras, och för att få kopplas in till elnätet.

TS nämde också flera av de vanligaste felen, som dåligt montage som skadar taket, samt problem för räddningspersonal. Skadade kablar kan även orsaka duktiga ljusbågar:

Elsäkerhetsverket har en hel del att säga om solceller, och jag tycker inte alls det är luddigt var gränsen för behörighet går längre.

"När en solcellsanläggning ska installeras måste alla elinstallationsarbeten utföras av ett elinstallationsföretag. Det inkluderar både likströms- och växelströmssidan. Företaget ska vara registrerat i Elsäkerhetsverkets företagsregister och får bara utföra elinstallationsarbete inom de verksamhetstyper som ingår i deras egenkontrollprogram. För solcellsanläggningar gäller att företaget ska vara registrerat för verksamhetstypen "Elproduktionsanläggningar".

• Gilla
Lasserockis och 2 till
  • Laddar…
Och jag ser inte alls att det är tydligt att alla installationsarbeten av solceller är behörighetskrävande. Men detta är en fråga som kan diskuteras i oändlighet... Det som gäller 24/7 är, som jag skrev, att göra en korrekt installation.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Matten skrev:
Nej, du får inte montera solpaneler utan behörighet. Inte montera dem och "låta någon annan koppla in".

"När en solcellsanläggning ska installeras måste alla elinstallationsarbeten utföras av ett elinstallationsföretag. Det inkluderar både likströms- och växelströmssidan. Företaget ska vara registrerat i Elsäkerhetsverkets företagsregister och får bara utföra elinstallationsarbete inom de verksamhetstyper som ingår i deras egenkontrollprogram. För solcellsanläggningar gäller att företaget ska vara registrerat för verksamhetstypen "Elproduktionsanläggningar".
Jag tycker det tvärt om framgår tydligt att samtliga elinstallationsarbeten i solcellsanläggningen skall utföras av företag registrerade för verksamhetstypen "Elproduktionsanläggningar". Man antyder alltså att ett delmoment i anläggningen av solceller är elinstallationsarbeten, den stora frågan är ju bara var gränsen går?

Som konsument vill jag naturligtvis ha en exemplarisk installation. Då tar det lite (läs mycket for mig personligen) emot att skicka elektrikern med dennes elkompetens för att skruva mekaniska installationer på ett tak?

Det finns säkert gott om behöriga och duktiga elektriker som inte alls är kompetenta eller lämpliga att montera tak.

Takläggare med elbehörighet, där snackar vi nischad branch.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vet inte hur fäste ser ut för solpaneler. Skulle det vara möjligt att montera fästena till solpanelerna själv och se till att det inte finns några otäta skruvar där vattnet kan söka sig in under solpanelerna och vidare in under takpappen och in under taket. Funderar på om det skulle vara möjligt att ha kvar takpannorna under solpanelerna.
Mina vänner som fått läckor i taket har anlitat folk som har elbehörighet men saknade totalt alla kunskaper i hur man fäster panelen i takkonstruktionen utan att förorsaka läckor och svartmögel på insidan av taket.
En försäkrings tjänsteman från Länsförsäkringar Uppgav att det var vanligt att man drog in träskruv i taket och som spräckte takpappen när skruvskallen nöp till i takpappen.
Verkar också vara vanligt att regnvattnet rinner efter solpanelen och sedan ner vid skarvarna. När man skruvat in fästena i takets träkonstruktion har takpannorna hamnat på snedden vilket gjort att stora mängder vatten runnit in under takpannorna. Verkar vara svårt att få rätt eftersom montören följt sina instruktioner som följt med solpanelen men fästena inte var konstruerad för tak med takpannor.

• Gilla
Hussebysse
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag ser inte alls att det är tydligt att alla installationsarbeten av solceller är behörighetskrävande. Men detta är en fråga som kan diskuteras i oändlighet... Det som gäller 24/7 är, som jag skrev, att göra en korrekt installation.
Det står väl rätt tydligt att allt som har elektrisk funktion är behörighetsarbete?

Om du läser inlägget före dig så verkar det finnas en tro att det spänner även över montaget av solcellsmodulerna. Men som sagt, detta kan diskuteras i oändlighet...

Om du läser inlägget före dig så verkar det finnas en tro att det spänner även över montaget av solcellsmodulerna. Men som sagt, detta kan diskuteras i oändlighet...
Och det gör det också. Även fästen och skenor är behörighetsarbete om de har elektrisk funktion, ex F-jord eller kanalisation.

Med är antar jag du menar att du anser eller tror? Funktionsutjämning i sig kräver ingen behörighet. Vi hade en lång tråd om behörighetsfrågan kring solcellsinstallationer för ett tag sedan. Vi kanske kan lämna detta här och låta TS avgöra var han vill dra gränsen för att uppnå både elsäkerhet och ett tätt tak.

• Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
Med är antar jag du menar att du anser eller tror? Funktionsutjämning i sig kräver ingen behörighet. Vi hade en lång tråd om behörighetsfrågan kring solcellsinstallationer för ett tag sedan. Vi kanske kan lämna detta här och låta TS avgöra var han vill dra gränsen för att uppnå både elsäkerhet och ett tätt tak.
Från Elsäkerhetsverkets hemsida: "Arbete som avser montage av stativ eller infästningssystem omfattas av kraven för elinstallationsarbete i de fall de har elsäkerhetsegenskaper."

Nej det är inte jag som anser eller tror...

Vad är funktionsutjämning? F-jord brukar vara förkortning för funktionsjordning.

Så vi är inne på att märka ord nu? Då kanske det är dags att avsluta denna diskussion. Jag står vid mitt inlägg #4 sedan får du ha din åsikt. ESV är tyvärr ingen stabil källa längre.

• Haha
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Så vi är inne på att märka ord nu? Då kanske det är dags att avsluta denna diskussion. Jag står vid mitt inlägg #4 sedan får du ha din åsikt. ESV är tyvärr ingen stabil källa längre.
TS frågar om man får montera upp solceller utan behörighet. Så jag tycker Elsäkerhetsverkets citat är högst relevant i frågan.

Om de har fel text på sin hemsida är det naturligtvis olyckligt. Men så länge som de är den enda instans som avgör vad som är behörighetsarbete eller inte så är det deras skrivna ord som gäller. SEK, IN mfl får skriva precis vad de vill, det är fortfarande bara rekommendationer.

Var står det för övrigt att PUS-jord inte skulle vara ett behörighetsarbete? Även den skall ju riskbedömmas och dimensioneras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.