15 007 läst ·
36 svar
15k läst
36 svar
Får man montera upp solpaneler utan behörighet?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Efter att ha jobbat många år som plåtslagare vill jag inte ha någon elektriker monterande saker på taket.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej, installation av enskilda solcellsmodulerna måste inte vara behörighetskrävande. Det beror på vilka risker som finns med det och på vilken utrustning som installeras. Man gör det enkelt för sig och säger att "all" hantering är behörighetskrävande. Men exakt var gränsen går är inte prövat. Frågan kommer att behöva prövas just för att göra skillnad på "takläggningsarbete" och "elinstallationsarbete". Det vore märkligt om elfirmor i dagens konkurrensutsatta samhälle skulle lyckas få ett slags monopol på montagearbeten som inte har med elsäkerhet att göra.
ESV ger som synes inget tydligt svar. Ej heller har vi tydliga svar på om den "jordning" som vissa tillverkare föreskriver ska klassas som ett elinstallationsarbete, och i sammanhanget hur isolationsövervakning av DC-sidan ska klassas, mao om det handlar om funktionsjordning eller en slags skyddsutjämning. Det beror på omriktaren. Att funktionsjorda eller funktionsutjämna något är inget elinstallationsarbete så länge det till finns en tillgänglig utjämningsplint att ansluta funktionsutjämningsledaren till. Televerkets gubbar hade knappast behörighet att jorda deras gnistgap i elcentralen hos folk...
ESV ger som synes inget tydligt svar. Ej heller har vi tydliga svar på om den "jordning" som vissa tillverkare föreskriver ska klassas som ett elinstallationsarbete, och i sammanhanget hur isolationsövervakning av DC-sidan ska klassas, mao om det handlar om funktionsjordning eller en slags skyddsutjämning. Det beror på omriktaren. Att funktionsjorda eller funktionsutjämna något är inget elinstallationsarbete så länge det till finns en tillgänglig utjämningsplint att ansluta funktionsutjämningsledaren till. Televerkets gubbar hade knappast behörighet att jorda deras gnistgap i elcentralen hos folk...
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Köp en lastbil som ska skrotas. Använd den som ställning för solcellerna så får du montera och göra rubbet själv. Det finns inga begränsningar där så länge som du hävdar att solcellerna ingår i bilens elsystem. Då får du fast bygga ett system som kan förse hela Stockholm med ström. Sen kan du ändra dig och låta en elektriker komma och koppla upp systemet till stamnätet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det brukar sällan vara speciellt intelligent att försöka kringgå behörighetsregler genom att göra en sämre installation säkerhetsmässigt. Bättre att göra det säkert och korrekt på rätt sätt. Här hade det varit väldigt bra om lagen om behörighet hade moderniserats för att slippa alla dessa diskussioner.
Om jag tolkar dig rätt så överväger du att göra en del av montaget själv och inte anlita någon takläggare?N nallepu skrev:Vet inte hur fäste ser ut för solpaneler. Skulle det vara möjligt att montera fästena till solpanelerna själv och se till att det inte finns några otäta skruvar där vattnet kan söka sig in under solpanelerna och vidare in under takpappen och in under taket. Funderar på om det skulle vara möjligt att ha kvar takpannorna under solpanelerna.
Mina vänner som fått läckor i taket har anlitat folk som har elbehörighet men saknade totalt alla kunskaper i hur man fäster panelen i takkonstruktionen utan att förorsaka läckor och svartmögel på insidan av taket.
En försäkrings tjänsteman från Länsförsäkringar Uppgav att det var vanligt att man drog in träskruv i taket och som spräckte takpappen när skruvskallen nöp till i takpappen.
Verkar också vara vanligt att regnvattnet rinner efter solpanelen och sedan ner vid skarvarna. När man skruvat in fästena i takets träkonstruktion har takpannorna hamnat på snedden vilket gjort att stora mängder vatten runnit in under takpannorna. Verkar vara svårt att få rätt eftersom montören följt sina instruktioner som följt med solpanelen men fästena inte var konstruerad för tak med takpannor.
Lämpligast vore väl att helt enkelt prata med den elfirma som du vill sköter el-delen om hur ni ska dela upp arbetet och om de är villiga att jobba via sådan metod.
Problemet med att skruva själv är väl att om du ändå får en vattenläcka så är du själv ansvarig för skadan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det gäller att det är rent vatten i slangen, utan föroreningar som kan göra det ledande. Rent vatten leder inte ström. Jag tror också att det är en skröna att brandmän skulle få ström i sig genom att spruta vatten mot taket.
Precis.Bo.Siltberg skrev:
Hade vi använt saltvatten då hade vi fått problem
Som sagt inget dom rekommenderar men ofarligt.
Gick för ca 5 månader sedan över en gångbro som var rejält nerkladdad med grafitti. På gångbron stod två gubbar från en saneringsfirma med en högtryckstvätt och sprutade vatten på staketet och luftledningen som försåg tågen med 16000 volt. verkade vara helt ofarligt men kanske bara om vattenstrålen träffade både staketet och luftledningen.A Argastesnickaren skrev:
Var ett program i P1 för någon vecka sedan där en person från brandmyndigheten uppgav att visste man inte hur man kopplade ur solpanelen lät man huset brinna ner för att inte riskera att personalen skadades. Var bara om en person riskerade livet som man sprutade vatten på en brinnande fastighet. Var tydligen så att proffs inte kunde fixa till en säker installation. och hur fasen ska då en amatör kunna installera en solpanel. Tydligen ovanligt att det finns en brytare på utsidan av huset och information om vad som bryts när man slår av strömmen.
Sommartid brukar jag tillbringa en stor del av min fritid i skärgården. Har varit med om att båtar som legat vid kajen börjat brinna av sig själv. Ägaren har ofta utgått från att det var något i solpanelen , laddaren eller batteriet som orsakat branden. Typ överladdade batterier eller för tunna kablar, överdimensionerad elektronik och för klena batterier? Moderna batterier är svindyra. Så man köper en överdimensionerad laddare som klarar av ett större batteri när man känner att man har råd.
Sommartid brukar jag tillbringa en stor del av min fritid i skärgården. Har varit med om att båtar som legat vid kajen börjat brinna av sig själv. Ägaren har ofta utgått från att det var något i solpanelen , laddaren eller batteriet som orsakat branden. Typ överladdade batterier eller för tunna kablar, överdimensionerad elektronik och för klena batterier? Moderna batterier är svindyra. Så man köper en överdimensionerad laddare som klarar av ett större batteri när man känner att man har råd.
Jo det efterlyses en dc avskiljare synlig vid byggnaden i händelse av brand. Vet ej om detta är krav nu eller inte. Hörde också på media från räddningstjänsten att
"Solcellerna skulle kunna innebära att vi inte kan arbeta och ventilera från vind eller tak eftersom vissa delar är strömförande"
Så spruta vatten och få stöt är nog en skröna som sags tidigare här.
"Solcellerna skulle kunna innebära att vi inte kan arbeta och ventilera från vind eller tak eftersom vissa delar är strömförande"
Så spruta vatten och få stöt är nog en skröna som sags tidigare här.
