118 606 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Mitt hus är byggt 1876, elektrifierat 1903 och anläggningen är utbyggd/utbytt i omgångar sedan dess. Det är alltså helt omöjligt numera att få en elinstallatör att göra några förändringar eftersom jag inte har dokumentation som styrker att varje del är gjord av behörig personal.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Företaget ska ju själva utforma metoderna. Hur en metod ska vara uppbyggd finns i både föreskrifterna, handboken från ESV samt IN's handbok.HasseTeknik skrev:
Hur är det med gamla pansarrör med vanlig 8
Hur är det med gamla pansarrör med vanlig fk i, är detta förkastligt, borde det varit EKK, för så är det på flertalet ställen i mitt hus... Eller ses metallröret som yttre isolering?Mikael_L skrev:
Om du inte har sett det så har jag startat en tråd (som jag länge tänkt skriva, men iom dialogen här så tyckte jag det passade bra att göra det nu, tack).
Den berör lite varför VP-röret utgör en del av elanläggningen:
[länk]
Om du ifrågasätter att VP-rören har någon speciell roll i elinstallationen så ifrågasätter du typ även om det vita kabelhöljet har någon speciell roll+ läs tråden jag länkade till.
[bild]
Att jag skriver detta har inget att göra med att jag försvarar behörighetssystemet, utan är endast för att belysa varför det är rimligt att anse rören höra till installationen.
Och rörets utsida är definitivt sista gränsen för installationen, sen går det verkligen inte att motivera att omfamna något mer, hur mycket man än skulle vilja.
tommib, eller så drar sig hempularna för att anlita installatörer, för att det blir ännu dyrare, och de törs inte heller fortsätta med puleriet p.g.a upptäcktes men,, medljd att behövda reparationer inte kommer att utföras. Framtiden får visa vad det blir.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Lagstiftningen är inte retroaktiv. Det är rätt ointressant om en elinstallation utförd före 1/7 2017 är utförd av en behörig elinstallatör eller inte. Det viktiga för elinstallationsföretaget är att de kan skaffa sig anläggningskännedom.useless skrev:
Ja, det var precis vad jag menade. Man utför inte nödvändigt underhåll för att ingen vill befatta sig med anläggningen.HasseTeknik skrev:
De kassa hempulare vi ser idag kommer troligen fortsätta ändå. De är antingen inte medvetna om lagen eller så bryr de sig inte. Dessa är ett problem.
De medvetna och skickliga hempularna kommer troligen också fortsätta. Dessa är inte ett problem ur säkerhetssynpunkt. Det är mest irriterande när man ska sälja huset så småningom. Jag kommer nog rekommendera köparen att köpa sig en elbesiktning, eller göra det själv inför försäljning, så att de inte ställer dumma frågor....
Så om jag säger till elinstallationsföretaget att "jag har gjort allt, och på detta viset är det gjort" så kan jag få absolution? Då har de ju anläggningskännedom.F Fredrik Sjödin skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 212 inlägg
Inser ni inte i branschorganisations- och myndighetskretsar hur fullkomligt världsfrånvänt det här är?F Fredrik Sjödin skrev:
Trädfällning är en intressant parallell för den som vill se hur andra risker regleras. Farligt som fan, men tillåtet för envar på egen mark medan professionellt arbete kräver utbildning.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Elinstallationsföretaget är ingen polismyndighet och har ingen anmälningsskyldighet om de misstänker hempul. Deras enda ansvar är att skaffa sig anläggningskännedom så att de kan utföra en säker och korrekt elinstallation. Anser de att de av olika anledningar inte kan skaffa sig det så ska de inte ta på sig uppdraget.tommib skrev:
Vilket ju följdaktligen ger att jag kan dra hur mycket rör och slang (och göra installationer) jag vill, bara jag berättar det för elektrikern. Eftersom elinstallationsföretagets enda ansvar var att skaffa sig anläggningskännedom. Vilket jag kan ge dem, eftersom jag då har gjort allt. Mina olagligheter angår ju inte dem så länge installationen blir säker.F Fredrik Sjödin skrev:Elinstallationsföretaget är ingen polismyndighet och har ingen anmälningsskyldighet om de misstänker hempul. Deras enda ansvar är att skaffa sig anläggningskännedom så att de kan utföra en säker och korrekt elinstallation. Anser de att de av olika anledningar inte kan skaffa sig det så ska de inte ta på sig uppdraget.
För skoj skull kollade jag lite i den senaste utgåvan av ESV's konsumentbroschyr, 'Elsäkerhetspocket'. I den den älde versionen stod det så här i kapitlet 'BARN OCH EL':
"Sladdar som ringlar över golvet kan bli oemotståndliga men farliga leksaker.
...
Ett sätt att undvika lösa, långa sladdar är att låta installera fler vägguttag. Ett annat är att fästa de sladdar som ändå behövs mot en vägg eller list."
I den nya utgåvan har man tagit bort den sista meningen.
Med andra ord: Har man en löst liggande kabel hemma som skulle kunna utgöra en fara för sina barn så ska man inte hänga upp den, utan ringa en elinstallatör som får komma vid någon lämplig tidpunkt och installera ett extra vägguttag på lämpligt ställe.
Förstår dom inte att den typen av regler bara minskar förtroendet för regelverket?
"Sladdar som ringlar över golvet kan bli oemotståndliga men farliga leksaker.
...
Ett sätt att undvika lösa, långa sladdar är att låta installera fler vägguttag. Ett annat är att fästa de sladdar som ändå behövs mot en vägg eller list."
I den nya utgåvan har man tagit bort den sista meningen.
Med andra ord: Har man en löst liggande kabel hemma som skulle kunna utgöra en fara för sina barn så ska man inte hänga upp den, utan ringa en elinstallatör som får komma vid någon lämplig tidpunkt och installera ett extra vägguttag på lämpligt ställe.
Förstår dom inte att den typen av regler bara minskar förtroendet för regelverket?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
För anläggningar utförda före 1/7 är det helt korrekt. Men för elinstallationer utförda efter det datumet gäller att de bara får vara utförda av elinstallatör eller av elinstallationsföretag.tommib skrev:
Vilket ju följdaktligen ger att jag kan dra hur mycket rör och slang (och göra installationer) jag vill, bara jag berättar det för elektrikern. Eftersom elinstallationsföretagets enda ansvar var att skaffa sig anläggningskännedom. Vilket jag kan ge dem, eftersom jag då har gjort allt. Mina olagligheter angår ju inte dem så länge installationen blir säker.