118 605 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
"Företagets egenkontrollprogram"...det blir bara värre och värre. Man får förstås inte vara i lokalen där arbetet utförs heller, eller bjuda elektrikern på en fika om man inte är utbildad eller ingår i ett program? Får man köpa materialet om man inte är auktoriserad? Förberedelser som att öppna förpackningar eller lägga fram rör och dosor är väl inte heller tillåtet då?F Fredrik Sjödin skrev:
Får man bjuda på kaffe? Eller förbereda genom att resa stommen till huset?
Jag som är utbildad inom elektronik och styr och regler får konstruera, dimensionera och rita en starkströmsanläggning, men jag får inte sätta fast (eller ta lös) en enda pinal i den.
Jag som är utbildad inom elektronik och styr och regler får konstruera, dimensionera och rita en starkströmsanläggning, men jag får inte sätta fast (eller ta lös) en enda pinal i den.
Det enklaste och bästa är nog att ha en bra dialog med elinstallatören, och lämna myndigheterna och deras krav för sig själva. Ska man dra el i en mindre sommarstuga, friggebod eller garage så läser man in sig på ämnet och drar rör och dosor själv om man känner att man har kompetensen. Sen tar man dit elektrikern som tittar och säger: de här ser bra ut", eller "det här måste du fixa till". Sen installerar han och kopplar ihop allt, skickar en räkning och saken är klar.
Sen kan Elsäkerhetsverket sitta och klia sig i huvudena och fundera på nästa skärpning av reglerna bäst de vill...
Sen kan Elsäkerhetsverket sitta och klia sig i huvudena och fundera på nästa skärpning av reglerna bäst de vill...
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Den elfirman riskerar ett verksamhetsförbud. Jag hoppas och tror att det är relativt få elfirmor som vill sätta verksamheten på spel på det sättet.R Tammer skrev:Det enklaste och bästa är nog att ha en bra dialog med elinstallatören, och lämna myndigheterna och deras krav för sig själva. Ska man dra el i en mindre sommarstuga, friggebod eller garage så läser man in sig på ämnet och drar rör och dosor själv om man känner att man har kompetensen. Sen tar man dit elektrikern som tittar och säger: de här ser bra ut", eller "det här måste du fixa till". Sen installerar han och kopplar ihop allt, skickar en räkning och saken är klar.
Sen kan Elsäkerhetsverket sitta och klia sig i huvudena och fundera på nästa skärpning av reglerna bäst de vill...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Och så är vi tillbaka till anledningen till att vi är uppe i en bit över 300 inlägg här – en drakonisk bestraffning för tämligen triviala regelöverträdelser som ingen ens gitter ta fram statistik för att försöka påvisa att det är farligt.F Fredrik Sjödin skrev:
Själv frågade jag efter någon faktisk studie redan i inlägg 44 och kan bara konstatera att svaren som stödjer dagens system ofta innehåller fantasifulla idéer om vad som skulle kunna ske om envar exempelvis fick dra tomma plaströr i sitt eget hus, men inget stöd för att detta faktiskt inträffar i länder där slikt är tillåtet (om sådana finns).
Tror du verkligen på riktigt att det bara är en försvinnande del firmor som kan acceptera att kunden själv har dragit rören. Väggarna är öppna och all förläggning fri att inspektera?F Fredrik Sjödin skrev:
Hur går det då till när elektrikern kommer dit tänker du? Säger han: "Nä, du får riva ut alla rör och dosor och lägga dem i en hög så att jag kan sätta tillbaka dem sen."
Nej, detta material anses förverkat, hempularen har hanterat det felaktigt samt köpt det på Biltema eller Byggmaterial och som alla vet handlas riktigt elmateriel endast hos elgrossisten. Man kan även få en kraftig rabatt om man är snäll.Nyfniken skrev:
Tror du verkligen på riktigt att det bara är en försvinnande del firmor som kan acceptera att kunden själv har dragit rören. Väggarna är öppna och all förläggning fri att inspektera?
Hur går det då till när elektrikern kommer dit tänker du? Säger han: "Nä, du får riva ut alla rör och dosor och lägga dem i en hög så att jag kan sätta tillbaka dem sen."
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Vi får väl se. En registrerad elfirma kan omöjligt fortsätta med den installationen utan att bryta mot sitt egenkontrollprogram. Det kan bli både verksamhetsförbud och dagsböter. Av alla de firmor jag haft med att göra under det här året är samtliga införstådda med det.Nyfniken skrev:
Tror du verkligen på riktigt att det bara är en försvinnande del firmor som kan acceptera att kunden själv har dragit rören. Väggarna är öppna och all förläggning fri att inspektera?
Hur går det då till när elektrikern kommer dit tänker du? Säger han: "Nä, du får riva ut alla rör och dosor och lägga dem i en hög så att jag kan sätta tillbaka dem sen."
Du har nog fel. De gånger jag låtit installera el har det gått till på precis det sättet, även om det nu var några år sedan. Jag har monterat tomrör och dosor, sedan byggt klart väggar och innertak, och därefter ringt elfirman som kopplat elen. Första gången var jag som amatör lite orolig för om jag gjort rätt, men enligt elfirman var det jättebra och inga problem.F Fredrik Sjödin skrev:
Därför var det med förvåning jag läste den här tråden och sett vilka märkliga regler som tydligen finns.