118 605 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Jag ser det som lite fel angreppssätt du gör i #383 alla såna riktade frågeställningar till den typen av besvarare kan bara ge sånt snömos du fick till resultat. Vi kan ta gamla frågor/svar till "Blå boken" från 90-talet som kvällsläsning och få samma fadda svar i en mängd frågor (dock ett bra sömnpiller för de flesta). Kanske utmärkt för dig som klädkrok och käpphäst vid besiktningar mm men knappast något som för framåt det kräver betydligt mer än detta upprapande typ 1A.
Du kan ta delen "eller installerar en elektrisk utrustning ska se till att utrustningen uppfyller gällande säkerhetskrav" ur ditt svar och fundera på vad som händer då denne genom att tex ta upp fler öppningar väl och bättre än tillverkaren fyller kriteriet. Bara att packa ihop tidigast möjligt då om du möter en fullt ut kompetent motpart som finner det värt att punktvis lite lyfta detta till en nivå där det kanske hör hemma dvs rena tekniska/fysikaliska överväganden avgör.
Du kan ta delen "eller installerar en elektrisk utrustning ska se till att utrustningen uppfyller gällande säkerhetskrav" ur ditt svar och fundera på vad som händer då denne genom att tex ta upp fler öppningar väl och bättre än tillverkaren fyller kriteriet. Bara att packa ihop tidigast möjligt då om du möter en fullt ut kompetent motpart som finner det värt att punktvis lite lyfta detta till en nivå där det kanske hör hemma dvs rena tekniska/fysikaliska överväganden avgör.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Jag sitter och funderar...
Hur funkar det med taklampor, får man klamra lampsladden till närmaste uttag eller måste den hänga löst?
Och behöver man anlita elektriker för att dra högtalarkablar till sin stereo om den kan lämna mer än 150W per kanal?
Hur funkar det med taklampor, får man klamra lampsladden till närmaste uttag eller måste den hänga löst?
Och behöver man anlita elektriker för att dra högtalarkablar till sin stereo om den kan lämna mer än 150W per kanal?
Det spelar ingen roll vem som tillverkat materialet så länge det "bara" uppfyller alla krav, tekniska såväl som formella.Bo.Siltberg skrev:
Hur skulle du ställa dig till egentillverkad elmateriel utifrån en låda som uppfyller alla krav på isolation och brandbeständighet? En besiktningsman bör kunna avgöra hur en installations är utförd och inte bara skanna av CE-märkningen. Ett eget hål går utmärkt att sätta samman och ansluta på ett korrekt och säkert sätt, men man kan också göra det på ett bristfälligt sätt, även om hålet är utstansat i förväg.
Om man tittar på frågan från ett formellt perspektiv så betyder ett omarkerat hål att den ursprungliga dosan blir nergraderad till råmaterial och den modifierade dosan en ny produkt, som då måste uppfylla alla myndighetskrav, inklusive ha en egen korrekt DoC eller CoC, med tillhörande t.ex. technical file. Möjligt, men nog inte realistiskt annat än i mycket speciella fall.
Jag vet inte om reglerna för individuellt godkännande av en competent body går att använda för detta, men det skulle i så fall betyda att varje modifierat exemplar måste godkännas innan (under?) installation, vilket i så fall kommer i närheten av det du beskriver.
Redigerat:
Den viktiga frågan i sammanhanget är väl om någon regel kräver att alla komponenter som monteras i en statkströmsanläggning har en giltig DoC mm eller inte. Om de ska säljas är det absolut så, men för att få monteras.
Jag ser inget i esv:s svar som kräver en giltig DoC eller motsvarande för att en komponent ska räknas som elektriskt materiel.
Jag ser inget i esv:s svar som kräver en giltig DoC eller motsvarande för att en komponent ska räknas som elektriskt materiel.
Ser du något i svaret som säger något vettigt för detta öht, den typen frågor/svar ger inget det ligger i sakens natur. Sen kan jag passa på att fråga tex dig eller Dan som så gärna snöar in på DoC mm hur får ni ihop en massa formella krav för komponenterna/tillverkning/saluförande ner till installationstillfället, bedömningarna sammansättningen till anläggning där?
För övrigt skulle jag nog kunna praktisera extra som apotekare och dela ut mediciner enligt vad läkaren har föreskrivit, bara å följa det som läkaren har skrivit, behövs väl ingen utbildning för det? Eller medicinera dig och handla alla de mediciner som du har läst på nätet att du behöver...
Eller för den delen sy ihop ett litet sår med tråd å nål, bara följa en liten instruktion?
Eller för den delen sy ihop ett litet sår med tråd å nål, bara följa en liten instruktion?
Jag ser som sagt inget sådant i någon regel som har nämnts hittills. I andra branscher jag har mer insyn i (som jag har jobbat i) är originalskick / ce-märkning / DoC bara relevant för försäljning av komponenter, inte för att bygga något av dem.
Det kan givetvis finns någon speciell regel för elinstallationer, men det har ingen visat hittills i den här eller annan tråd.
Man kan säkert nya en farlig anläggning med bara originalkomponenter så det krävs mer än så för att det ska vara säkert.
Å andra sidan, om man har ändrat på komponenter så kan man inte längre förlita sig på leverantörens information och tester. De tekniska kraven i föreskrifter och standarder annat jag då måste klargöras av installatören. Jag vet inte om det finns krav på sådan dokumentation för starkströmsinstallationer.
Det kan givetvis finns någon speciell regel för elinstallationer, men det har ingen visat hittills i den här eller annan tråd.
Man kan säkert nya en farlig anläggning med bara originalkomponenter så det krävs mer än så för att det ska vara säkert.
Å andra sidan, om man har ändrat på komponenter så kan man inte längre förlita sig på leverantörens information och tester. De tekniska kraven i föreskrifter och standarder annat jag då måste klargöras av installatören. Jag vet inte om det finns krav på sådan dokumentation för starkströmsinstallationer.
I ordning:hugodog skrev:För övrigt skulle jag nog kunna praktisera extra som apotekare och dela ut mediciner enligt vad läkaren har föreskrivit, bara å följa det som läkaren har skrivit, behövs väl ingen utbildning för det? Eller medicinera dig och handla alla de mediciner som du har läst på nätet att du behöver...
Ja. Det krävs inte någon särskilt avancerad utbildning för att hämta en kartong ur en låda och ge den till någon. En farmaceut kan mycket mer än så, likaså en receptarie (som är det du troligen träffar bakom disken på apoteket). Tyvärr används de huvudsakligen till att hämta lådor. Detta förutsätter att läkaren gjort sitt jobb och tagit reda på alla läkemedel du äter och tagit hänsyn till interaktioner, även med receptfria preparat, hälsokost/naturläkemedel och din kost.
Nej. För att inte blir för långrandig så fungerar det under vissa specifika förutsättningar men risken för fel är så stor att det inte är lämpligt. Även risker för inadekvat antibiotikabehandling med efterföljande resistensutveckling måste vägas in.
Ja. Om du bara vill sy ihop såret så går det troligen utmärkt. Det är inte särskilt svårt. Att få ett snyggt resultat som inte ger funktionsbortfall däremot... eller se till att vävnaden läker bra, inte blir infekterad mm, det är något annat.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad detta har att göra med ämnet i övrigt. Punkterna du tar upp kräver en solid teoretisk (och i någon mån praktisk) grund att stå på.
Att montera elmateriel är just det. Att montera. Färdiga komponenter. Som kan monteras på relativt få, väldefinierade sätt.
Det specifika med att ta hål i dosor är lite mer avancerat, ja. Jag väntar fortfarande med spänning på skillnaden att öppna ett förstansat 16mm hål kontra att borra upp ett nytt hål med en 16mm borr.
Det har väl på alla sätt med ämnet att göra "får man sätta upp rör och dosor själv?"tommib skrev:
I ordning:
Ja. Det krävs inte någon särskilt avancerad utbildning för att hämta en kartong ur en låda och ge den till någon. En farmaceut kan mycket mer än så, likaså en receptarie (som är det du troligen träffar bakom disken på apoteket). Tyvärr används de huvudsakligen till att hämta lådor. Detta förutsätter att läkaren gjort sitt jobb och tagit reda på alla läkemedel du äter och tagit hänsyn till interaktioner, även med receptfria preparat, hälsokost/naturläkemedel och din kost.
Nej. För att inte blir för långrandig så fungerar det under vissa specifika förutsättningar men risken för fel är så stor att det inte är lämpligt. Även risker för inadekvat antibiotikabehandling med efterföljande resistensutveckling måste vägas in.
Ja. Om du bara vill sy ihop såret så går det troligen utmärkt. Det är inte särskilt svårt. Att få ett snyggt resultat som inte ger funktionsbortfall däremot... eller se till att vävnaden läker bra, inte blir infekterad mm, det är något annat.
Jag förstår överhuvudtaget inte vad detta har att göra med ämnet i övrigt. Punkterna du tar upp kräver en solid teoretisk (och i någon mån praktisk) grund att stå på.
Att montera elmateriel är just det. Att montera. Färdiga komponenter. Som kan monteras på relativt få, väldefinierade sätt.
Det specifika med att ta hål i dosor är lite mer avancerat, ja. Jag väntar fortfarande med spänning på skillnaden att öppna ett förstansat 16mm hål kontra att borra upp ett nytt hål med en 16mm borr.
Det är satt en gräns av en anledning, om man tycker det är svårt eller ej är ju helt irrelevant. Hade inga invändningar emot att ta upp ett hål i en dosa. ☺
Anledningen kan vara olika rimlig.
Svaret på trådens fråga är som Fotografen (tror jag) konstaterade för ett antal sidor sedan ett enkelt "NEJ". Anledningen till att tråden fortgår är att många anser att gränsdragningen är konstig och orimlig. Detta är i allra högsta grad kopplat till hur svårt det är och vad riskerna är. I detta fall anses riskerna vara enorma enligt lagstiftaren/ESV/SEF/EIO, vilket används för att motivera en relativt drakonisk lagstiftning.
Om du ska göra den typen av jämförelse som du gör är det bättre att använda ett likvärdigt exempel. T.ex. att köra för fort på en motorväg.
För att spinna vidare på ditt exempel så vore det ur säkerhetssynpunkt bättre att förbjuda samtliga receptfria värktabletter (och de flesta andra receptfria medicinerna också) eftersom dessa orsakar fler dödsfall årligen än el (5-10/år bara för alvedon). Är det en rimlig åtgärd? Är nyttan av åtgärden större än nyttan av de receptfria läkemedlen? På samma sätt kan man resonera kring el. Är nyttan av nuvarande ordning större än att privatpersoner själva kan installera el i sitt eget hus? Speciellt med de nya reglerna som kom som i mina ögon kommer få motsatt verkan, dvs finns det hempul kommer man inte våga ta in en elinstallatör och potentiellt farliga anläggningar får "leva vidare".
Svaret på trådens fråga är som Fotografen (tror jag) konstaterade för ett antal sidor sedan ett enkelt "NEJ". Anledningen till att tråden fortgår är att många anser att gränsdragningen är konstig och orimlig. Detta är i allra högsta grad kopplat till hur svårt det är och vad riskerna är. I detta fall anses riskerna vara enorma enligt lagstiftaren/ESV/SEF/EIO, vilket används för att motivera en relativt drakonisk lagstiftning.
Om du ska göra den typen av jämförelse som du gör är det bättre att använda ett likvärdigt exempel. T.ex. att köra för fort på en motorväg.
För att spinna vidare på ditt exempel så vore det ur säkerhetssynpunkt bättre att förbjuda samtliga receptfria värktabletter (och de flesta andra receptfria medicinerna också) eftersom dessa orsakar fler dödsfall årligen än el (5-10/år bara för alvedon). Är det en rimlig åtgärd? Är nyttan av åtgärden större än nyttan av de receptfria läkemedlen? På samma sätt kan man resonera kring el. Är nyttan av nuvarande ordning större än att privatpersoner själva kan installera el i sitt eget hus? Speciellt med de nya reglerna som kom som i mina ögon kommer få motsatt verkan, dvs finns det hempul kommer man inte våga ta in en elinstallatör och potentiellt farliga anläggningar får "leva vidare".
Om vi nu backar lite i tråden , så startade den med att det var väl inga problem med att borra hål i en dosa på sidan eller i botten ,och stoppa in ett rör , naturligtvis bara använda en borrmaskin och borr , som några här framhåller är helt OK , det är det som jag har påtalat inte är godkänt med de regler och CE-märkningar som gäller .Bo.Siltberg skrev:
Hur skulle du ställa dig till egentillverkad elmateriel utifrån en låda som uppfyller alla krav på isolation och brandbeständighet? En besiktningsman bör kunna avgöra hur en installations är utförd och inte bara skanna av CE-märkningen. Ett eget hål går utmärkt att sätta samman och ansluta på ett korrekt och säkert sätt, men man kan också göra det på ett bristfälligt sätt, även om hålet är utstansat i förväg.
En dosa som i det här fallet diskuteras , är tillverkad och C-märkt för ett visst montage om det då borras ett hål i ej avsedd plats , så faller per omgående den CE-märkning som tillverkaren har deklarerat . och är utanför regelverket och i teorin skrot ,även om den finns kvar i fysiskt format ,
En produkt som deklarerats med CE får inte förändras , med diverse åverkan eller ombyggnad , men tydligen så kan inte en del ta till sig detta , utan menar det har väl ingen betydelse i det stora hela , jag gör så , då kan andra även göra detta .
Samt framföra diverse argument som , var står det skrivet , någon säger , :: var i texten står det ,förutom första ordet :: I texten framgår det klart , det är fel , installationsmässigt , efter det så är det CE som säger att det inte får göras , finner det mycket märkligt att om ett argument som nys , skit eller annat , skulle kunna sätta alla regler ur spel . samt för att tillgodose någon att ha befogenhet och rättighet till att , omtala så gör jag , och det kan även du göra .
Om en produkt är förberedd för ett visst användande , så ska det klart framgå vad som får göras , som någon här säger :: det finns dosor som har anvisning för urtag , hur förklarar du det , då ska det även användas för därtill tillbehör , som är en tillkommande del i den och
CE märkt för användning till just den dosan . Och det var inte det som upptogs och debatterades i begynnelsen av tråden , utan tillkommande installation , med äldre materiel .
Nog om detta med CE och hål i dosor , vi har bara att rätta oss efter detta , ävensom andra inte kan det , men som sagts tidigare , jag har ingen anledning till att bry mig vad andra gör i sina fastigheter , det är upp till dom ,
Jag behöver inte debattera de nya regler som gäller för installationsarbete , det framkommer här ändå .
Angående den förfrågan om en låda :
Så vid inköp av denna så är den CE-märkt , den är tillverkad och till försäljning på marknaden som det heter . Jag skruvar upp den i en anläggning och monterar in diverse komponenter som även dom är CE-märkta , det innebär att jag har ett ansvar som sträcker sig till funktion och säkerhet , men är inte skyldig att avge en deklaration i enlighet med CE , då den ingår i en anläggning som inte är förpliktigad att CE-deklareras , och inte till försäljning på marknaden
Den är platsbyggd och faller utanför regelverket , det som åligger mig , är att överlämna den dokumentation som berör : lista på ingående komponenter med lit.nummer , komponentplacering , enlinjeschema och inkopplingschema
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Historien med att borra nytt hål i dosan startade i en annan tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...-jfbn-loeser-ut-vid-utoekning-av-elen.299434/
sedan fortsatte du här av någon anledning.
Jag har redan sagt att du har i princip rätt men överdriver frågan. Vad vill du ha för respons egentligen? Om du vill hävda ett absolut regelbrott och att dosan måste vara CE-märkt etc efter installation så belägg då detta. Jag kan bidra med ett kort utdrag ur standarden:
Inlet openings of adequate size may also be obtained by the use of knock-outs or suitable insertion pieces or by means of an appropriate cutting tool.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-jfbn-loeser-ut-vid-utoekning-av-elen.299434/
sedan fortsatte du här av någon anledning.
Jag har redan sagt att du har i princip rätt men överdriver frågan. Vad vill du ha för respons egentligen? Om du vill hävda ett absolut regelbrott och att dosan måste vara CE-märkt etc efter installation så belägg då detta. Jag kan bidra med ett kort utdrag ur standarden:
Inlet openings of adequate size may also be obtained by the use of knock-outs or suitable insertion pieces or by means of an appropriate cutting tool.
OK jag köper det , att det i början kanske startade i annan tråd , ( mycket trådar här ) och om den har varit på tapeten och snurrat runt får jag väl be om ursäkt , att jag inte observerat det ,
men det var här jag fann dialogen , som uppfattades av mig som en partsinlaga på att göra fel ,
och forumet skall väl vara någon form av trygghet för frågeställarna ,
Men för övrigt som du säger , att jag har i princip rätt , då kan man fråga sig vad för princip ,
det har jag fått ett kvitto från dig och andra , men någon kredit på det ena eller andra som jag framfört behöver jag inte , men om du bekräftar till andra i tråden om att det finns substans i det som framförts , så är du välkommen med det , för i dina inlägg här , så har jag läst mellan raderna , att du är nog mer informerad och har kunnande , som kanske överstiger mina i regelverken , men vi behöver inte vara osams ,bara sakliga utan att hacka på varandra ,
väl mött på forumet
Liteavvarje
men det var här jag fann dialogen , som uppfattades av mig som en partsinlaga på att göra fel ,
och forumet skall väl vara någon form av trygghet för frågeställarna ,
Men för övrigt som du säger , att jag har i princip rätt , då kan man fråga sig vad för princip ,
det har jag fått ett kvitto från dig och andra , men någon kredit på det ena eller andra som jag framfört behöver jag inte , men om du bekräftar till andra i tråden om att det finns substans i det som framförts , så är du välkommen med det , för i dina inlägg här , så har jag läst mellan raderna , att du är nog mer informerad och har kunnande , som kanske överstiger mina i regelverken , men vi behöver inte vara osams ,bara sakliga utan att hacka på varandra ,
väl mött på forumet
Liteavvarje
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Utmärkt. Med i princip rätt menar jag att du har helt rätt i att elmateriel ska installeras enligt tillverkarens anvisningar och tillämplig standard, då har man "sitt på det torra". Men det är kanske ibland inte tillräckligt att följa skrivna anvisningar, man kanske ibland måste förstå bakgrunden för att lösa gråzoner på ett bra sätt, men det är överkurs. Likaså behöver man ibland ha bra på fötterna för att göra avsteg från anvisningarna, man måste ju utföra "saken" på ett sätt som ger "minst lika god säkerhet".
Att ta upp ett nytt hål i en kopplingsdosa tycker jag är en sak som är ganska enkel att bedöma. Det är ju sällan så att en dosa är konstruerad så att den endast kan ta in kablar på ena änden, även om det finns sådana. För en infälld A-dosa torde det vara egalt var de kommer in.
Men visst går det att göra fel, lika enkelt som man kan göra fel med en förtillverkad ingång till en dosa. Det jag kan komma på i hastigheten som man behöver tänka på är
Det mesta ganska självklart och ganska enkelt att ordna. Så jag vore starkt främmande till en besiktningsanmärkning på en väl utförd extra ingång i en dosa.
Att ta upp ett nytt hål i en kopplingsdosa tycker jag är en sak som är ganska enkel att bedöma. Det är ju sällan så att en dosa är konstruerad så att den endast kan ta in kablar på ena änden, även om det finns sådana. För en infälld A-dosa torde det vara egalt var de kommer in.
Men visst går det att göra fel, lika enkelt som man kan göra fel med en förtillverkad ingång till en dosa. Det jag kan komma på i hastigheten som man behöver tänka på är
- att inte skapa några vassa kanter,
- att enkelisolerade ledare får ett mekaniskt skydd, och att dosan i sig inte påverkas mekaniskt,
- att man inte sänker kapslingsklassen,
- att man inte påverkar dosans elektriska hållfasthet och isolering (avstånd till plintar, godkända toppklämmor),
- att en förskruvning, membran eller täckbricka får plats ifall det i framtiden kommer att behövas (att hålet inte görs precis i kanten på dosan utan att det finns en slät yta på 2 mm runt om hålet),
- att flexslang eller kabel får en dragavlastning om den inte är fäst i väggen.
Det mesta ganska självklart och ganska enkelt att ordna. Så jag vore starkt främmande till en besiktningsanmärkning på en väl utförd extra ingång i en dosa.