118 605 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Tur man har ett gammalt hus och köper bara på sig gamla saker när det ska bytas ut. Kör även efter gammal färgstandard så ingen kan få för sig att anläggningen är nygjord. 
Hempulare får tydligen i fortsättningen akta sig för att köpa datummärkt material, så de kan säga att allt ( även framtida puleri) är gjort före 1/7 2017.
Påstår du att anläggningar före 1/7 fick vara utförda av annan än behörig installatör?F Fredrik Sjödin skrev:
Vad händer, ur installationsföretagets synvinkel, om en anläggning efter 1/7 är utförd av någon annan?
Innebär det att man inte får fästa upp kablar till lagliga grenkontakter? Eller räknas fast monterade grenkontakter som utanpåliggande uttag som ska fästas av elektriker?useless skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Man får inte klara rkk på väggen allt
Tyvärr blir den här typen av myndigheter lite av ett självspelande piano", lätt att jämför med t ex Transportstyrelsen/Trafikverket. Man lever i sin egen värld där man skapar nya regler, allt för att motivera sin egen existens. Allt som kan ursäktas med miljö eller säkerhet går igenom hos lagstiftarna. Illa bara för oss som verkligen vill vara laglydiga, när det blir allt snårigare och kvävande regler.useless skrev:
För skoj skull kollade jag lite i den senaste utgåvan av ESV's konsumentbroschyr, 'Elsäkerhetspocket'. I den den älde versionen stod det så här i kapitlet 'BARN OCH EL':
"Sladdar som ringlar över golvet kan bli oemotståndliga men farliga leksaker.
...
Ett sätt att undvika lösa, långa sladdar är att låta installera fler vägguttag. Ett annat är att fästa de sladdar som ändå behövs mot en vägg eller list."
I den nya utgåvan har man tagit bort den sista meningen.
Med andra ord: Har man en löst liggande kabel hemma som skulle kunna utgöra en fara för sina barn så ska man inte hänga upp den, utan ringa en elinstallatör som får komma vid någon lämplig tidpunkt och installera ett extra vägguttag på lämpligt ställe.
Förstår dom inte att den typen av regler bara minskar förtroendet för regelverket?
Lite långt men en inte ointressant läsning , hoppas ni har tålamod
jag sade tidigare att nu går jag av denna tråd med inlägg
Men efter att jag har läst vidare på den , så kan jag inte utebli just nu
Nu är det väl dags att avliva den här tråden vara eller inte vara med EL
Jag är inte ute efter någon med pekpinne , men någon eller några har ifrågasatt min
yrkesstolthet och kompitens på området El , och framfört olika saker , det som bekymrar mig mest är ,att det dubbas till felaktiga utföranden på el-anläggningar i olika tyckanden , som klart strider mot de regler och förordningar som vi yrkesfolk har att ta ställning till , samt
övriga ej yrkesfolk , amatörer och noviser som till äventyrs utför el i sina fastigheter ,
med felaktiga och ev . farliga installationer
Jag har även talat med undertecknad på ESV , och framfört en fråga per telefon ,
Om det kommer till min kännedom att det borrats hål i en dosas botten eller sida ,
så kan jag inte godkänna anläggningen vid besiktning om jag gör en sådan , om jag gör det
så har jag begått ett flagrant fel i min yrkesutövning , och i ett senare skede bli ansvarig
för fel och brister i en el-anläggning , oavsett om jag utfört den eller ej
Det är det som jag framfört , ett stort problem för den som utfört installationen ,
samt kan bli mycket kostsam för dito
Din fråga:
Rätt eller fel
Scenario :: Installerar ett hus , sätter dosor och rör , Oj behöver ett hål till i dosan
finns bara 6 st behöver 7 , tillkom ett objekt , vad gör jag , problem med plats för en dosa till , Äsch borrar ett hål i botten eller sidan och stoppar in ett rör , bra fick ihop det
Hej,
Fråga 130908 - Här kommer svar på din fråga.
Rubrik: Borra hål i infälld dosa
Svar: Fel!
Enligt 16 § Elsäkerhetslagen (2016:732)
Den som tillverkar, representerar den som tillverkar, importerar, distribuerar eller installerar en elektrisk utrustning ska se till att utrustningen uppfyller gällande säkerhetskrav.
Enligt 16 § Elsäkerhetsförordningen (2017:218)
Elektrisk utrustning och tillhörande komponenter ska ha ett sådant utförande att de kan sättas samman och anslutas på ett korrekt och säkert sätt.
Enligt 2 kap. 1 § (ELSÄK-FS 2017:2) Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elinstallationsarbeten.
Krav vid utförande av elinstallationsarbete finns i 23-27 §§ elsäkerhetslagen.
Definitionen av elinstallationsarbete finns i 4 § elsäkerhetslagen.
Allmänt råd till 4 § elsäkerhetslagen
Utförande av starkströmsanläggning Att utföra en elektrisk starkströmsanläggning innebär följande.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation.
FRÅGAN BESVARAD AV
Göran Olsson
Elinspektör
goran.olsson@elsakerhetsverket.se
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
jag sade tidigare att nu går jag av denna tråd med inlägg
Men efter att jag har läst vidare på den , så kan jag inte utebli just nu
Nu är det väl dags att avliva den här tråden vara eller inte vara med EL
Jag är inte ute efter någon med pekpinne , men någon eller några har ifrågasatt min
yrkesstolthet och kompitens på området El , och framfört olika saker , det som bekymrar mig mest är ,att det dubbas till felaktiga utföranden på el-anläggningar i olika tyckanden , som klart strider mot de regler och förordningar som vi yrkesfolk har att ta ställning till , samt
övriga ej yrkesfolk , amatörer och noviser som till äventyrs utför el i sina fastigheter ,
med felaktiga och ev . farliga installationer
Jag har även talat med undertecknad på ESV , och framfört en fråga per telefon ,
Om det kommer till min kännedom att det borrats hål i en dosas botten eller sida ,
så kan jag inte godkänna anläggningen vid besiktning om jag gör en sådan , om jag gör det
så har jag begått ett flagrant fel i min yrkesutövning , och i ett senare skede bli ansvarig
för fel och brister i en el-anläggning , oavsett om jag utfört den eller ej
Det är det som jag framfört , ett stort problem för den som utfört installationen ,
samt kan bli mycket kostsam för dito
Din fråga:
Rätt eller fel
Scenario :: Installerar ett hus , sätter dosor och rör , Oj behöver ett hål till i dosan
finns bara 6 st behöver 7 , tillkom ett objekt , vad gör jag , problem med plats för en dosa till , Äsch borrar ett hål i botten eller sidan och stoppar in ett rör , bra fick ihop det
Hej,
Fråga 130908 - Här kommer svar på din fråga.
Rubrik: Borra hål i infälld dosa
Svar: Fel!
Enligt 16 § Elsäkerhetslagen (2016:732)
Den som tillverkar, representerar den som tillverkar, importerar, distribuerar eller installerar en elektrisk utrustning ska se till att utrustningen uppfyller gällande säkerhetskrav.
Enligt 16 § Elsäkerhetsförordningen (2017:218)
Elektrisk utrustning och tillhörande komponenter ska ha ett sådant utförande att de kan sättas samman och anslutas på ett korrekt och säkert sätt.
Enligt 2 kap. 1 § (ELSÄK-FS 2017:2) Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elinstallationsarbeten.
Krav vid utförande av elinstallationsarbete finns i 23-27 §§ elsäkerhetslagen.
Definitionen av elinstallationsarbete finns i 4 § elsäkerhetslagen.
Allmänt råd till 4 § elsäkerhetslagen
Utförande av starkströmsanläggning Att utföra en elektrisk starkströmsanläggning innebär följande.
- Elsäkerhetsegenskaperna i den starkströmsanläggning som är under uppförande fastställs, genom att
– elektrisk materiel installeras, eller - främmande ledande delar ansluts till starkströmsanläggningen i syfte att starkströmsanläggningen ska ge
betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation.
FRÅGAN BESVARAD AV
Göran Olsson
Elinspektör
goran.olsson@elsakerhetsverket.se
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du har fortfarande i princip rätt, och överdriver fortfarande lika mycket. Man ska inte göra hål i materiel som utgör tilläggsisolering (eller förstärkt isolering) hur som helst. Det beror alltså på hur väl utfört det är. Vad tycker du annars det skulle vara för skillnad på en dosa med markeringar i botten som visats på bild och en utan?
Svaret är att man inte får göra hål i dosan om den inte är avsedd för det. Det kan det väl knappast råda någon tvekan om.
Sedan kan man diskutera hur stor fara det är men det är väl en helt annan diskussion och det finns oändligt med situationer ( gränsfall) där man kan resonera om det skulle innebära en fara eller ej. Men någon stans måste gränsen sättas och OAVSETT vart den hamnar kommer det alltid att finnas folk som frenetiskt hävdar att gränsen är satt på helt fel nivå.
Sedan kan man diskutera hur stor fara det är men det är väl en helt annan diskussion och det finns oändligt med situationer ( gränsfall) där man kan resonera om det skulle innebära en fara eller ej. Men någon stans måste gränsen sättas och OAVSETT vart den hamnar kommer det alltid att finnas folk som frenetiskt hävdar att gränsen är satt på helt fel nivå.
Läs Elektrisk utrustning och tillhörande komponenter ska ha ett sådant utförande att de kan sättas samman och anslutas på ett korrekt och säkert sätt.Bo.Siltberg skrev:
Du har fortfarande i princip rätt, och överdriver fortfarande lika mycket. Man ska inte göra hål i materiel som utgör tilläggsisolering (eller förstärkt isolering) hur som helst. Det beror alltså på hur väl utfört det är. Vad tycker du annars det skulle vara för skillnad på en dosa med markeringar i botten som visats på bild och en utan?
Läs Elektrisk utrustning och tillhörande komponenter ska ha ett sådant utförande att de kan sättas samman och anslutas på ett korrekt och säkert sätt.useless skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Ska vi tolka detta som du egentligen är osäker i din proffesion, som du annars, så gärna slår dig på bröstet för?L Liteavvarje skrev:Lite långt men en inte ointressant läsning , hoppas ni har tålamod
jag sade tidigare att nu går jag av denna tråd med inlägg
Men efter att jag har läst vidare på den , så kan jag inte utebli just nu
Nu är det väl dags att avliva den här tråden vara eller inte vara med EL
Jag är inte ute efter någon med pekpinne , men någon eller några har ifrågasatt min
yrkesstolthet och kompitens på området El , och framfört olika saker , det som bekymrar mig mest är ,att det dubbas till felaktiga utföranden på el-anläggningar i olika tyckanden , som klart strider mot de regler och förordningar som vi yrkesfolk har att ta ställning till , samt
övriga ej yrkesfolk , amatörer och noviser som till äventyrs utför el i sina fastigheter ,
med felaktiga och ev . farliga installationer
Jag har även talat med undertecknad på ESV , och framfört en fråga per telefon ,
Om det kommer till min kännedom att det borrats hål i en dosas botten eller sida ,
så kan jag inte godkänna anläggningen vid besiktning om jag gör en sådan , om jag gör det
så har jag begått ett flagrant fel i min yrkesutövning , och i ett senare skede bli ansvarig
för fel och brister i en el-anläggning , oavsett om jag utfört den eller ej
Det är det som jag framfört , ett stort problem för den som utfört installationen ,
samt kan bli mycket kostsam för dito
Din fråga:
Rätt eller fel
Scenario :: Installerar ett hus , sätter dosor och rör , Oj behöver ett hål till i dosan
finns bara 6 st behöver 7 , tillkom ett objekt , vad gör jag , problem med plats för en dosa till , Äsch borrar ett hål i botten eller sidan och stoppar in ett rör , bra fick ihop det
Hej,
Fråga 130908 - Här kommer svar på din fråga.
Rubrik: Borra hål i infälld dosa
Svar: Fel!
Enligt 16 § Elsäkerhetslagen (2016:732)
Den som tillverkar, representerar den som tillverkar, importerar, distribuerar eller installerar en elektrisk utrustning ska se till att utrustningen uppfyller gällande säkerhetskrav.
Enligt 16 § Elsäkerhetsförordningen (2017:218)
Elektrisk utrustning och tillhörande komponenter ska ha ett sådant utförande att de kan sättas samman och anslutas på ett korrekt och säkert sätt.
Enligt 2 kap. 1 § (ELSÄK-FS 2017:2) Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om elinstallationsarbeten.
Krav vid utförande av elinstallationsarbete finns i 23-27 §§ elsäkerhetslagen.
Definitionen av elinstallationsarbete finns i 4 § elsäkerhetslagen.
Allmänt råd till 4 § elsäkerhetslagen
Utförande av starkströmsanläggning Att utföra en elektrisk starkströmsanläggning innebär följande.
Med elektrisk materiel avses produkter och komponenter som avses ingå i en elektrisk starkströmsanläggningoch som leder ström eller förbrukar elektrisk energi, inklusive de komponenter som ger skydd enligt tillämpliga bestämmelser i 3 kapitlet ELSÄK-FS 2008:1.
- Elsäkerhetsegenskaperna i den starkströmsanläggning som är under uppförande fastställs, genom att
– elektrisk materiel installeras, eller- främmande ledande delar ansluts till starkströmsanläggningen i syfte att starkströmsanläggningen ska ge
betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation.
FRÅGAN BESVARAD AV
Göran Olsson
Elinspektör
goran.olsson@elsakerhetsverket.se
ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn
Låter ju väldigt osäkert för oss konsumenter om en som utför besiktningar, nu saknar denna grundläggande kunskap? Hur ska vi då värdera din besiktning och kunskap?
Detta var inte som någon ändring av min proffrsion , det var ett svar att läs vad det står ,richardtenggren skrev:
och jag är inte det minsta osäker på vad som gäller i en el-anläggning , men det som bekymrar mig mest , är att det finns personer som för fram saker och ting , stick i stäv med gällande föreskrifter , om dom utför det själva lägger jag mig inte i , men att implementera det till andra att göra det , är för mig mycket skrämmande att läsa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Hur skulle du ställa dig till egentillverkad elmateriel utifrån en låda som uppfyller alla krav på isolation och brandbeständighet? En besiktningsman bör kunna avgöra hur en installations är utförd och inte bara skanna av CE-märkningen. Ett eget hål går utmärkt att sätta samman och ansluta på ett korrekt och säkert sätt, men man kan också göra det på ett bristfälligt sätt, även om hålet är utstansat i förväg.
