F Fredrik Sjödin skrev:
Vi får väl se. En registrerad elfirma kan omöjligt fortsätta med den installationen utan att bryta mot sitt egenkontrollprogram. Det kan bli både verksamhetsförbud och dagsböter. Av alla de firmor jag haft med att göra under det här året är samtliga införstådda med det.
Då är det nog något som hänt de senaste decennierna i alla fall, trots alla påståenden om att det inte heller då var tillåtet att montera rör och dosor för icke auktoriserade. På 90-talet tror jag inte det fanns "egenkontrollprogram"
 
Det pratas mycket om det nya "egenkontrollprogrammet", men var hittar man exakt vad ett sådant ska innehålla? Finns ju flera olika ( statistiska) metoder för att säkerställa att ett arbete/ en produkt uppfyller sina specifikationer. En inte så kvalificerad gissning är ju att det kommer att se olika ut i olika företag helt enkelt för att ekonomin i företagen är olika.
 
Man kan undra om det ens är tillåtet att en granne som är elektriker installerar eller utför något elarbete i min bostad, eller i hans egen för den delen. Det måste visst vara ett "elinstallationsföretag" som utför installationen, inte en elektriker.
http://www.elsakerhetsverket.se/glo...sak-presentation-informationstraffar-2017.pdf
Fascinerande. Här har vi ännu en myndighet som ägnar dagarna åt att hitta på nya lagar som ska göra dem själva oumbärliga. Påminner lite om Transportstyrelsen med sina fartkameror och hastighetssänkningar.
 
R Tammer skrev:
Påminner lite om Transportstyrelsen med sina fartkameror och hastighetssänkningar.
Det finns en stor skillnad, för fartkameror räddar liv tillskillnad från absurda elinsallationsregler.
 
  • Gilla
xerbee
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Vi får väl se. En registrerad elfirma kan omöjligt fortsätta med den installationen utan att bryta mot sitt egenkontrollprogram. Det kan bli både verksamhetsförbud och dagsböter. Av alla de firmor jag haft med att göra under det här året är samtliga införstådda med det.

Det är alltså strängt förbjudet att använda befintlig kanalisation när man gör ändringar i anläggningen?
Om det verkligen stämmer så har idiotin definitivt gått för långt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Man kan undra om det ens är tillåtet att en granne som är elektriker installerar eller utför något elarbete i min bostad, eller i hans egen för den delen. Det måste visst vara ett "elinstallationsföretag" som utför installationen, inte en elektriker.
[länk]
Fascinerande. Här har vi ännu en myndighet som ägnar dagarna åt att hitta på nya lagar som ska göra dem själva oumbärliga. Påminner lite om Transportstyrelsen med sina fartkameror och hastighetssänkningar.
Korrekt. En elektriker utan egen behörighet får inte utföra några elinstallationer överhuvudtaget, som inte är en del av elinstallationsföretagets verksamhet.

Ett bra tydliggörande. Det var alldeles för luddigt tidigare.
 
useless useless skrev:
Det är alltså strängt förbjudet att använda befintlig kanalisation när man gör ändringar i anläggningen?
Om det verkligen stämmer så har idiotin definitivt gått för långt.
Nä, så är det givetvis inte.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det pratas mycket om det nya "egenkontrollprogrammet", men var hittar man exakt vad ett sådant ska innehålla? Finns ju flera olika ( statistiska) metoder för att säkerställa att ett arbete/ en produkt uppfyller sina specifikationer. En inte så kvalificerad gissning är ju att det kommer att se olika ut i olika företag helt enkelt för att ekonomin i företagen är olika.
Dels finns en hel föreskrift som beskriver innehållet. Sedan finns en handbok utgiven av elsäkerhetsverket. Medlemsföretag inom EIO och VVS Företagen har fått en gedigen information innefattande både informationsträffar och ett nytt webverktyg. Installatörsföretagen har även gett ut en handbok.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Nä, så är det givetvis inte.
Men om elinstallatören kommer till en öppen vägg med tomma rör, hur ska han veta om rören är dragna av en annan elinstallatör (lagligt att dra i kablar) eller en hempulare (olagligt att dra i kablar)?

Det behöver inte vara en öppen vägg. Om man t ex i efterhand ska dra i jordledare i en befintlig anläggning så kan man alltså få betala vite om det visar sig att ett VP-rör var draget av en hempulare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Men om jag ringer en elfirma för att montera apparater i mitt nyrenoverade hus så hur ska han veta om all kanalisation och FK är ny eller inte och ska han isåfall krävs att få veta vilken installatör dom gjort jobbet?? Hur mycket ansvar ska han isåfall ha kanske bytt ägare vad vet man då som jag ser det så ska elektrikern kolla så installationen uppfyller kraven för en säker installation innan han slår på strömmen igen.
 
useless useless skrev:
Men om elinstallatören kommer till en öppen vägg med tomma rör, hur ska han veta om rören är dragna av en annan elinstallatör (lagligt att dra i kablar) eller en hempulare (olagligt att dra i kablar)?

Det behöver inte vara en öppen vägg. Om man t ex i efterhand ska dra i jordledare i en befintlig anläggning så kan man alltså få betala vite om det visar sig att ett VP-rör var draget av en hempulare.
Elinstallationsföretaget ska skaffa sig så kallad anläggningskännedom. Den ska innehavaren av elanläggningen tillhandahålla. Innehavaren är skyldig att ha kännedom om sin elanläggning, inklusive till exempel dokumentation.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Men om jag ringer en elfirma för att montera apparater i mitt nyrenoverade hus så hur ska han veta om all kanalisation och FK är ny eller inte och ska han isåfall krävs att få veta vilken installatör dom gjort jobbet?? Hur mycket ansvar ska han isåfall ha kanske bytt ägare vad vet man då som jag ser det så ska elektrikern kolla så installationen uppfyller kraven för en säker installation innan han slår på strömmen igen.
Han ska kunna fråga dig det och du ska kunna ge ett plausibelt svar. Det är ditt ansvar som anläggningens innehavare.
 
Fredrik, jag hittar ändå inget i mallarna om vilken metodik, som ska användas för att säkerställa att både arbetet/utförandet och kompetensen hos utföraren ska kontrolleras.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Så du menar att jag som anläggningsinnehavare blir skyldig att visa upp kvitton på alla eljobb? Eller räcker det med att jag säger att en elinstallatör gjorde det?

Som jag skrev i en tidigare tråd kommer en drakonisk lagstiftning som denna (elinstallationsföretag får inte befatta sig med anläggningar som inte är 100% dokumenterade) bara öka hempulet. Det är tvärt emot lagstiftarens intention och troligen inte till gagn för elsäkerheten.

Likt Mikael_L hoppas jag verkligen att samtliga elinstallationsföretag i landet nu vägrar befatta sig med befintliga rör. Då kanske det kan bli ett slut på den här dårskapen och en bättre lagstiftning.

Hela säkerhetslagstiftningen idag i allmänhet, och de nya elreglerna i synnerhet, är ett utslag av vad jag skulle vilja kalla administrativ allergi. Det är helt enkelt så att "immunförsvaret" fått slut på riktiga hot och nu istället bekämpar den egna organismen (samhället), till ondo för alla.
 
  • Gilla
caanol och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.