118 605 läst ·
752 svar
119k läst
752 svar
Får man dra rör och sätta dosor?
Kostnaden för elinstallationen går lätt på över 100000, om det är mycket eller lite är väl olika vad man tycker. När det gäller att bygga en ny åretruntbostad är det som du säger en liten del av totala kostnaden. Jag tänker mer på småjobb, i t ex fritidshus, friggebodar/Attefallshus, garage och uthus, eller utebelysning i trädgården och liknande. Ska man ta dit en elektriker flera gånger, först för att sköta kabeldragningen till byggnaden, sen för att montera tomrör och dosor, och slutligen för att installera ledningar, armaturer och säkringsskåp, då kan det bli oproportionerligt dyrt i förhållande till vad själva bygget är värt.E elmont skrev:Tammer, eftersom elinstallationen är en liten del av ett husbygge ( en traditionell installation kosta ca 5% av totalkostnaden för ett nytt hus varav ca hälften är materialkostnad) kostar så handlar det om några få % att spara. Så att tro att man i någon avgörande mening kan spara pengar på att göra egna installationer kanske är lite önsketänkande.
Om man då istället besluta att göra hela jobbet själv, vad har vi då vunnit i elsäkerhet?
Jag vet inte hur du tänker, men det känns lite som att du är som politiker i allmänhet, det är inte så noga med andras pengar.E elmont skrev:Tammer, eftersom elinstallationen är en liten del av ett husbygge ( en traditionell installation kosta ca 5% av totalkostnaden för ett nytt hus varav ca hälften är materialkostnad) kostar så handlar det om några få % att spara. Så att tro att man i någon avgörande mening kan spara pengar på att göra egna installationer kanske är lite önsketänkande.
Ett nybygge idag går väl på 2-4 miljoner (mer om det är en dyr tomt).
Då är 5% 100' - 200', och om arbetskostnaden är hälften* så finns det 50-100' att spara för en husbyggare. Det är ju 2-6 månadslöner för majoriteten av befolkningen.
Jag förstår att för dig är det peanuts. Men det är lite förmätet att påstå att det inte är viktiga pengar för andra människor.
Många gör ju något jobb på sitt nybygge för att spara lite pengar, måla utsidan är vanligt.
Själv lejer jag hellre bort målningen till någon som kan det mycket bättre än mig, och gör istället det roliga och enkla, att dra elen. Som jag dessutom gör bättre än en genomsnittlig elektriker.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Njae, det där är en sanning med mycket modifikation. Utan att skriva (ytterligare) en uppsats om ämnet så är kontroll ett mycket viktigt verktyg oavsett vilket sorts system man håller på med. Tvärtom så skulle jag säga att ju viktigare och mera komplicerat system desto mer kontrollåtgärder krävs, och används också. Vare sig dessa är kodgenomgångar (code review), kontroll av ritningsunderlag, tester av olika delar eller hela system osv. (För en lärorik påminnelse av hur illa det kan gå om man inte testar så är ju Arianne 5 flight 501 illustrativ.)D dan_norstedt skrev:
Sedan så är det naturligtvis så att man också måste ha "bra folk". Kontrollåtgärder i sig är en viktig del, men de kan naturligtvis inte ersätta allt annat (något som industrin försökte på nittiotalet, med, låt oss säga, varierande resultat. Och eftersom jag var med om det skiftet i svensk verkstadsindustri så skulle jag kunna skriva sidor om det, men avstår...
Om du inte har sett det så har jag startat en tråd (som jag länge tänkt skriva, men iom dialogen här så tyckte jag det passade bra att göra det nu, tack).R Tammer skrev:
Den berör lite varför VP-röret utgör en del av elanläggningen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elutbildning-kap41-skydd-mot-elchock-grund.299371/
Om du ifrågasätter att VP-rören har någon speciell roll i elinstallationen så ifrågasätter du typ även om det vita kabelhöljet har någon speciell roll+ läs tråden jag länkade till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att jag skriver detta har inget att göra med att jag försvarar behörighetssystemet, utan är endast för att belysa varför det är rimligt att anse rören höra till installationen.
Och rörets utsida är definitivt sista gränsen för installationen, sen går det verkligen inte att motivera att omfamna något mer, hur mycket man än skulle vilja.
Jag förstår att man betraktar rören som en del av installationen, men det förklarar inte varför man inte får göra denna del själv. Det känns inte som att föreligger stor risk för att misslyckas, eller att orsaka skada om man misslyckas.Mikael_L skrev:
Om du inte har sett det så har jag startat en tråd (som jag länge tänkt skriva, men iom dialogen här så tyckte jag det passade bra att göra det nu, tack).
Den berör lite varför VP-röret utgör en del av elanläggningen:
[länk]
Om du ifrågasätter att VP-rören har någon speciell roll i elinstallationen så ifrågasätter du typ även om det vita kabelhöljet har någon speciell roll+ läs tråden jag länkade till.
[bild]
Att jag skriver detta har inget att göra med att jag försvarar behörighetssystemet, utan är endast för att belysa varför det är rimligt att anse rören höra till installationen.
Och rörets utsida är definitivt sista gränsen för installationen, sen går det verkligen inte att motivera att omfamna något mer, hur mycket man än skulle vilja.
Är det tillåtet att fästa en ledning med kabelklammer? Det har jag gjort överallt hemma, för att slippa ha sladden från t ex vägguttaget till golvlampan liggande på golvet. Är inte också detta montage en del av en installation?
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklämma Cable Clamp Pro
Förvara kablar utan trassel
122 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du menar att du nu förstår varför röret är en del av starkströmsanläggningen?
Förläggning av kabel och dolda rör med ledare är ett elinstallationsarbete eftersom man behöver beakta en rad punkter, både praktiska i form av yttre påverkan och teoretiska som ledningsdimensionering. Återigen inga avancerade saker då man kommer långt med tumregler, men jag tycker nog att du bör känna att det finns en risk att göra fel. Det är bättre med lite självinsikt än övertro.
Det är tillåtet att fästa en ledning med klammer, men jag tror du behöver precisera frågan vad för slags ledning du avser och om det är handlingen du undrar över. Sladden till en lampa är en anslutningskabel och dessa ska normalt inte klamras, men man får göra det själv i undantagsfall i måttlig omfattning för att undvika skador på kabeln.
Förläggning av kabel och dolda rör med ledare är ett elinstallationsarbete eftersom man behöver beakta en rad punkter, både praktiska i form av yttre påverkan och teoretiska som ledningsdimensionering. Återigen inga avancerade saker då man kommer långt med tumregler, men jag tycker nog att du bör känna att det finns en risk att göra fel. Det är bättre med lite självinsikt än övertro.
Det är tillåtet att fästa en ledning med klammer, men jag tror du behöver precisera frågan vad för slags ledning du avser och om det är handlingen du undrar över. Sladden till en lampa är en anslutningskabel och dessa ska normalt inte klamras, men man får göra det själv i undantagsfall i måttlig omfattning för att undvika skador på kabeln.
Hur kan yttre påverkan stoppas genom att en behörig elektriker sätter upp rören? Känns som det är helt upp till vem som kommer efter och hur vilda de är med spikpistolen.Bo.Siltberg skrev:
Yttre påverkan är mer än spik.
Det är bl.a. värme (även att ha kolla på vad värmen ifrån flera rör eller kablar som ligger mot varandra innebär). Det är även magnetfält, vatten, damm, temperaturer, UV-strålning, kemikalier, vibrationer, slag och stötar och överspänning, blixtnedslag.
OK, det är inte svåra saker, men ändå några fler saker att tänka på än bara spikar.
Det är bl.a. värme (även att ha kolla på vad värmen ifrån flera rör eller kablar som ligger mot varandra innebär). Det är även magnetfält, vatten, damm, temperaturer, UV-strålning, kemikalier, vibrationer, slag och stötar och överspänning, blixtnedslag.
OK, det är inte svåra saker, men ändå några fler saker att tänka på än bara spikar.
Jag hade nyligen anledning att titta på reglerna i Finland (innan jag bröt mot dem). De är ännu mer strikta än de svenska. Allt i den fasta anläggningen är hands-off. Lustigt nog får man lägga rör och kabel i mark, men det ska besiktigas av en elektriker innan man återfyller.useless skrev:
Nej, jag har insett att det är så man betraktar röret från myndigheternas sida. Varför det är på det viset förstår jag fortfarande inte. Förmodligen skulle installationen fungera lika bra även om elektrikerns drog ledningarna utan omslutande plaströr. Så varför är dessa rör belagda med restriktioner?Bo.Siltberg skrev:
Då måste det förstås vara tillåtet att själv installera sk kulokabel, denna är ju utanpåliggande och inte på något vis dold. Så om jag nöjer mig med utanpåliggande vägguttag och kuloledningar kan jag göra jobbet själv?.Bo.Siltberg skrev:
Förläggning av kabel och dolda rör med ledare är ett elinstallationsarbete eftersom man behöver beakta en rad punkter, både praktiska i form av yttre påverkan och teoretiska som ledningsdimensionering. Återigen inga avancerade saker då man kommer långt med tumregler, men jag tycker nog att du bör känna att det finns en risk att göra fel. Det är bättre med lite självinsikt än övertro.
Det är tillåtet att fästa en ledning med klammer, men jag tror du behöver precisera frågan vad för slags ledning du avser och om det är handlingen du undrar över. Sladden till en lampa är en anslutningskabel och dessa ska normalt inte klamras, men man får göra det själv i undantagsfall i måttlig omfattning för att undvika skador på kabeln.
Vad är det som inte går in? Röret är det andra lagret isolering. Det är därför det ingår i anläggningen. Om röret är avsett att dra kabel i kan du lägga det, eftersom kabeln är komplett ur isoleringssynpunkt. Man gör dock inte så, för att det är skitjobbigt och onödigt att dra kabel i rör.R Tammer skrev:Nej, jag har insett att det är så man betraktar röret från myndigheternas sida. Varför det är på det viset förstår jag fortfarande inte. Förmodligen skulle installationen fungera lika bra även om elektrikerns drog ledningarna utan omslutande plaströr. Så varför är dessa rör belagda med restriktioner?
Då måste det förstås vara tillåtet att själv installera sk kulokabel, denna är ju utanpåliggande och inte på något vis dold. Så om jag nöjer mig med utanpåliggande vägguttag och kuloledningar kan jag göra jobbet själv?.
Nej, det är absolut inte tillåtet att installera kulokabel. Hur kan du ens komma till den slutsatsen?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Här har ni det allmänna rådet från ESV om elinstallationsarbete.
http://www.elsakerhetsverket.se/om-...ifter-listade-i-nummerordning/elsak-fs-20172/
http://www.elsakerhetsverket.se/om-...ifter-listade-i-nummerordning/elsak-fs-20172/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jaså den...ok, var står det att man får förlägga rör utan behörighet? Jag ser inte det.
F Fredrik Sjödin skrev:
Det kan väl iofs tolkas så, från 2 kap 1§:
Utförande av starkströmsanläggning
Att utföra en elektrisk starkströmsanläggning innebär följande.
• Elsäkerhetsegenskaperna i den starkströmsanläggning som är under uppförande fastställs, genom att
– elektrisk materiel installeras, eller
– främmande ledande delar ansluts till starkströmsanläggningen i syfte att starkströmsanläggningen ska ge betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Med elektrisk materiel avses produkter och komponenter som avses ingå i en elektrisk starkströmsanläggning och som leder ström eller förbrukar elektrisk energi, inklusive de komponenter som ger skydd enligt tillämpliga bestämmelser i 3 kapitlet ELSÄK-FS 2008:1.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning.
Det jag fetat betyder ju att material som ej leder ström inte ingår i "elektriskt material" och hamnar därmed heller inte under "utförande av starkströmsanläggning".
Utförande av starkströmsanläggning
Att utföra en elektrisk starkströmsanläggning innebär följande.
• Elsäkerhetsegenskaperna i den starkströmsanläggning som är under uppförande fastställs, genom att
– elektrisk materiel installeras, eller
– främmande ledande delar ansluts till starkströmsanläggningen i syfte att starkströmsanläggningen ska ge betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Med elektrisk materiel avses produkter och komponenter som avses ingå i en elektrisk starkströmsanläggning och som leder ström eller förbrukar elektrisk energi, inklusive de komponenter som ger skydd enligt tillämpliga bestämmelser i 3 kapitlet ELSÄK-FS 2008:1.
Elektrisk utrustning, i form av elektrisk materiel, som fast installeras utgör del av starkströmsanläggningen efter installation. Elektrisk utrustning som enbart förbrukar elektrisk energi, t.ex. ljusarmaturer och hushållsmaskiner, är dock inte del av starkströmsanläggningen efter fast anslutning.
Det jag fetat betyder ju att material som ej leder ström inte ingår i "elektriskt material" och hamnar därmed heller inte under "utförande av starkströmsanläggning".
