Trefassystemet ser ut som en mercedesstjärna men man kan säga med gummiband. Nollan i mitten håller mitten i centrum. Tar man bort nollan och tar man ut mer ström i en av armarna (gummibandet blir tjockare och drar mitten från centrum) (spänningen motsvaras av längden på gummibandet) så måste de andra gummibanden bli längre och det blir högre spänning (som bränner sönder utrustning).

Protte

Intressant och lärorik tråd, hoppas det har gått bra för philip2, har inte hörts något från honom sen han gjorde sin mätning mellan nolla och jordskenan :).

En fråga som jag har om man får bryta in i tråden.
Är det alltid 4 ledarsystem med PEN ledare om nollskenan och jordskenan är sammankopplade i ett diazed-skåp?

Det ska vara det eftersom neutral och skyddsjord aldrig får förbindas med varandra efter att uppdelningen gjorts (och den görs tidigast vid transformatorn och senast i centralen). Fast det är naturligtvis inte helt omöjligt att det finns någon central där det är felkopplat. Och det förekommer förstås även centraler med bara en fas (t.ex. i en del lägenheter), och då är det oftast bara två eller tre ledare till centralen.

Redigerat:
Ok det är en sak som är lite intressan i sig. Jag bor i en lägenhet från 1989, och har ett diazed-skåp. Lyfte av kåpan av rent intresse för att försöka lära mig dom olika systemen. Såg då att noll och jordskenan var sammankopplade.
Något underligt är dock att inkommande kablar är 3 st svarta uppmärkta L1 L2 och L3 och en BLÅ märkt men N.
Tidigare i tråden sas att en PEN ledare skulle vara grön/gul med blå spets.

Färgstandarden har varierat med tiden och PEN kallades tidigare huvudnolla. Elen är dock färgblind, så det går aldrig att lita på att en kabel med en viss färg är ansluten till det den borde vara ansluten till.

ok :) Finns det någon bild på en JFB utökning av ett diazed skåp som det diskuterades om tidigare i tråden?

ok det var ju en väldigt utförlig beskrivning av inkopplingen.
Dock var min fråga hur den typen av jordfelsbrytare ser ut rent estetiskt.

jorre, inte vanligaste standarden, men det finns ändå på rätt många ställen, serviskabeln med 3 svarta faser samt blå PEN, mest rätt i detta fallet hade kanske varit att tejpa gul/grönt vid ändorna..

Svaret på första frågan:
Du får inte ens byta en passdel själv.

prototypen skrev:
Man mäter med likström och kondensatorer blockerar likström så någon avstörning är inte orsaken.

Kanske som hos syrran, en av lysrörsarmaturerna i garaget var det kortis mellan nollanslutningen i reaktorn och skyddsjord.

Protte
Bor din syrra på ett kärnkraftverk? Eller är det normalt att folk har reaktorer i sina bostäder?

Reaktor = Drossel = Ballast, klumpen eller klumparna som sitter i en lysrörsarmatur.

Finns även kemiska reaktorer för att tillverka allehanda jox.

Jag har säker 100 reaktorer i min verkstad men inte är jag strålad.

Protte

jorren skrev:
ok det var ju en väldigt utförlig beskrivning av inkopplingen.
Dock var min fråga hur den typen av jordfelsbrytare ser ut rent estetiskt.
Tja, monterad och klar (tänk dig den bredvid, under etc. en diazedcentral) t ex som:

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=224818&category_id=1816

Variationer på detta tema förekommer förstås, men de ser ut ungefär såhär. Som en större (dvs bredare, 2-3 platser eller så) dvärgbrytare ungefär. Om man har en normcentral så sitter den naturligtvis i denna istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.