Hej!
Funderar på att byta ut elcentralen här hemma.

Den gamla är från när huset byggdes, 1984 och saknar jordfelsbrytare.

Funderar på att köpa ett nytt och montera dit och funderar på om man får det?
Reglerna säger väl något i stil med att man får byta ut befintlig utrustning om man har nödig kännedom.
Gäller det kanske bara mindre prylar som strömbrytare, uttag etc.

Har tittat lite på det hela och det verkar ju inte vara så avancerat att byta om man köper ett färdigkopplat skåp.

Har en fundering bara. Vad jag kan se på det gamla skåpet kommer det in 3 faser (uppmärkta L1, L2 och L3) Det kommer även in en Nolla (märkt med N)

Sen är nollskenan byglad till jordskenan där samtliga skyddsjordar i anläggningen är anslutna.
Ska det inte komma in en separat jorkabel utifrån?
Eller gör det de bara att den inte är uppmärkt som de andra?

philip2 skrev:
Hej!
Funderar på att byta ut elcentralen här hemma.

Den gamla är från när huset byggdes, 1984 och saknar jordfelsbrytare.

Funderar på att köpa ett nytt och montera dit och funderar på om man får det?
Nej.

philip2 skrev:
Reglerna säger väl något i stil med att man får byta ut befintlig utrustning om man har nödig kännedom.
Gäller det kanske bara mindre prylar som strömbrytare, uttag etc.
Ja. Se exv. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Vem-ansvarar-for-elen/Gor-det-sjalv/ för länkar till info om vad du får göra själv. Svar i korthet; "det är inte mycket det."

philip2 skrev:
Har tittat lite på det hela och det verkar ju inte vara så avancerat att byta om man köper ett färdigkopplat skåp.

Har en fundering bara. Vad jag kan se på det gamla skåpet kommer det in 3 faser (uppmärkta L1, L2 och L3) Det kommer även in en Nolla (märkt med N)

Sen är nollskenan byglad till jordskenan där samtliga skyddsjordar i anläggningen är anslutna.
Ska det inte komma in en separat jorkabel utifrån?
Eller gör det de bara att den inte är uppmärkt som de andra?
Just en sådan fråga (och många andra) bör man kunna svara på om man tänker ge sig på att byta en central. Speciellt som du bör/måste installera jfb om du byter central.

Redigerat:
ok, fortsätter för vetskapens skull då och söker fortfarande svaret på min sista fråga.

Läs på om skillnaderna mellan femledarsystem och fyrledarsystem (googla), så får du svaret.

Du har fyrledarsystem, TN-C, alltså tre faser och PEN (kombinerad skyddsjord och neutralledare.) Den ska komma in på jordskenan i centralen och sedan via nollskruven ha kontakt med neutralskenan.

I femledarsystem, TN-S, så finns det fem ledare, tre faser, neutralledare och skyddsjord. Det är femledarsystem du tänker att det borde vara.

//Patrik

ok låter vettigt tack för ett bra svar Patrik_Hed.

Går det inte att koppla mitt TN-C system till en ny central med JFB då utan att dra om det till ett TN-S system?
Eftersom jord och nollskenan inte är förbundna i en ny elcentral

Hehe börjar förstå att det kanske inte är så enkelt som jag trodde att byta central, får nog bli att muta någon elektriker.

Redigerat:
philip2 skrev:
ok låter vettigt tack för ett bra svar Patrik_Hed.

Går det inte att koppla mitt TN-C system till en ny central med JFB då utan att dra om det till ett TN-S system?
Eftersom jord och nollskenan inte är förbundna i en ny elcentral
Jo, det går och det är ingen svår match för en elektriker. Genom att installera en JFB så delas PEN-ledaren automatiskt upp till separat nolla och skyddsjord.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Genom att installera en JFB så delas PEN-ledaren automatiskt upp till separat nolla och skyddsjord.

//Patrik
"Automatiskt" är väl att ta i? :) Det kan vara en hel del jobb i en gammal anläggning...

lars_stefan_axelsson skrev:
"Automatiskt" är väl att ta i? :) Det kan vara en hel del jobb i en gammal anläggning...
Jo, men i och med installation av JFB (och allt vad det innebär med problem och grejer) så medföljer det att PEN-ledaren blir uppdelad. Det var så jag menade. :)

//Patrik

philip2 skrev:
Om jag inte förstått det hela fel så kopplar du såhär:

PEN-ledaren ansluts till jordskenan. Från jordskenan drar du sedan en kabel till jordfelsbrytarens ingående noll-plint. Från jordfelsbrytaren utgående noll-plint drar du en kabel till nollskenan.

Fas-ledaren/-ledarna ansluter du sedan som vanligt. Inkommande fas-ledare på jordfelsbrytarens inkommande plint och kabel till fasskenan från utgående plint. För 1-fassystem skall du ha en 2-polig jordfelsbrytare och för 3-fassystem skall du ha en 4-polig.

Här finns bra information:
http://www.hager.se/files/download/0/229_1/0/jordfelsbrytare.pdf

Sen går det givetvis att krångla till allt hur mycket som helst genom att splitra och dela upp 3-fasmatningen i flera olika en- och/eller trefasgrupper med separata jordfelsbrytare både här och var men det hoppas jag verkligen att du lämnar åt elektriker att göra! ;)

Så vad säger elektrikerna; är jag helt ute och cyklar? :confused:

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Det är även väldigt viktigt att de inkommande faserna och nolla läggs in på samma sida av JFB:en.

//Patrik

Editerat då en del tidigare inlägg togs bort.

Philip2, om du är ute efter JFB så med det du skrivit om din elcentral så går det alldeles utmärkt att sätta en JFB i en liten kapsling bredvid centralen.

JFB kräver inte centralbyte och den behöver inte jordade uttag heller.

All elnät i Sverige är TNC-TNS det är bara frågan VAR man delar upp TN-C till TN-S Det vanliga är i elcentralen vilket är det sista stället som är tillåtet. Kan även göras i mätarskåpet eller i transformatorstationen.

Philip2 Om inte din elcentral är överbefolkad så låt en elektriker sätta dit en JFB, En elcentral från 84 är knappt inkörd och har den inte krockat så kommer den att fungera 50 år till. Automatsäkringar är inte bättre än porslins dito.

Protte

Redigerat:
  • Gilla
andreas-a
  • Laddar…
Jag gjorde ett litet test precis som kanske vara dumt :).

För att testa om jag har 4 eller 5 ledar tog jag bort skruven som förbinder noll och jordskenan i den gamla centralen.

Därefter ohmmätte jag mellan jord och nollskena. Döm om min förvåning när de fortfarande har kontakt.

Innebär det att jag har 5 ledare men inkommande PE är inte uppmärkt?

Nu är allt återställt till så som det såg ut från början för säkerhetsskull.

philip2 skrev:
Jag gjorde ett litet test precis som kanske vara dumt :).

För att testa om jag har 4 eller 5 ledar tog jag bort skruven som förbinder noll och jordskenan i den gamla centralen.

Därefter ohmmätte jag mellan jord och nollskena. Döm om min förvåning när de fortfarande har kontakt.

Innebär det att jag har 5 ledare men inkommande PE är inte uppmärkt?

Nu är allt återställt till så som det såg ut från början för säkerhetsskull.
:eek::eek::eek:

//Patrik

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
<<Jag gjorde ett litet test precis som kanske vara dumt>>

Ytterst, mycket dumt.

Jag tycker du ska sluta pilla i det du har liten vetskap om.
Följ dina tre fasledare och PE och se om det inte finns en tråd till, är det bara 4 vilket jag tror med en anläggning från 84 så med lossad bygel och lågohmigt mellan skenorna så har du fel i anläggningen (överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans).

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.