Ok, ska nog sluta pilla med detta nu och ringa jaga tag på någon elektriker.

En sista fråga bara.
Kan PEN ledaren vara blå 6 kvadrats och uppmärkt med N?

philip2 skrev:
Ok, ska nog sluta pilla med detta nu och ringa jaga tag på någon elektriker.

En sista fråga bara.
Kan PEN ledaren vara blå 6 kvadrats och uppmärkt med N?
Kan kan den väl, men enligt reglerna så ska den vara gulgrön med en blå markering vid änden.

//Patrik

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
du lossade väl inte nollskruven med spänningen påkopplad? :eek:
eller förresten då hade du inte haft nån dator kvar att skriva ifrån:p

nej men allvarligt låt bli att pilla mer innan du antingen har inhämtat mer kunskap om trefassystemet, eller överlåter det åt någon som har den kunskapen, tillexempel elektriker.
att montera JFB i en anläggning från -84 är inget stort jobb för en med vana, och blir inte så värst dyrt, det är oftast inga jordfel eller konstigheter i en såpass ny anläggning om ingen vart där och meckat ihop N och PE nånstans.
och jag håller med tidigare skribent att det är ingen ide att byta en såpass ny central, den är som sagt knappt inkörd och håller 3 gånger så lång tid som den gjort, medan en plastcentral kanske vittrar isär om 30 år, vem vet? speciellt om det är billig kinaplast..
min 3 år gamla malmbergscentral har redan gulnat lite av solljuset som lyser in genom fönstret..
och att du fick ett lågt ohmvärde mellan N och PE behöver ju inte betyda jordfel, kanske kan elektronik med kondensatorer kopplade mot PE orsaka detta fenomen?

Man mäter med likström och kondensatorer blockerar likström så någon avstörning är inte orsaken.

Kanske som hos syrran, en av lysrörsarmaturerna i garaget var det kortis mellan nollanslutningen i reaktorn och skyddsjord.

Protte

Hoppas han gjorde det utan ström.....

Stackars elektriker som kommer hem till honom, han får nog agera lärare i 1-3 timmar..

:
el_richard skrev:
Hoppas han gjorde det utan ström.....

Stackars elektriker som kommer hem till honom, han får nog agera lärare i 1-3 timmar..
:D ja han verkar ju ha en del frågor att ställa... men det går väl ingen nöd på elektrikern isåfall, tjöta i tre timmar med full timlönär väll bättre än att jobba 3 timmar?
sånt skulle elektrikerna få mer av om hempularna fick som de ville...

Men då blir chefen sur, inget materiel att skruva upp i 3 timmar...

Ligger hellre hemma på soff locket i stället för att tjöta med en korkad svensson.... :-) (ironi)

• Gilla
Snetis
  • Laddar…
Det syns vilka som är arbetskygga ;)

elmont skrev:
Det syns vilka som är arbetskygga ;)
Är ju från stockholm, ser ju människor hela dagarna.

Men ni i norr har kanske mer dragningskraft till att träffa människor.... (typ flock djur)

Därför norrlänningar dricker kaffe så fort man träffas... :p

Jag har efter bästa förmåga tagit bort sidospåret om ren 3 fas installation. tror det finns ngt. spår kvar i ngt. inlägg.

Ni verkar ha missat något i själva grund frågan om man får byta elcentral själv.
Självklart får man det - bara man har rätt behörighet :-)

hempularen skrev:
Jag har efter bästa förmåga tagit bort sidospåret om ren 3 fas installation. tror det finns ngt. spår kvar i ngt. inlägg.
Ser bra ut! Den här biten är dock kvar och blir rätt förvirrande:
prototypen skrev:
Maxwells demon vad har du hittat på? Drar du inte nollan genom JFB så kan du aldrig belasta JFB utan är helt förvisad till trefas 400V, tycker du borde editera ditt inlägg. Med byglingen så får du roten ur 3 för hög ström i Sverige. Norge där det är 230 V huvudspänning är det däremot rätt.
Om man läser mitt inlägg som finns kvar och sedan den där kommenteren får man klia sig ordentlig i huvudet för att förstå vad problemet är! ;-)

tallmilan skrev:
Ni verkar ha missat något i själva grund frågan om man får byta elcentral själv.
Självklart får man det - bara man har rätt behörighet :-)
Fast då vill jag påminna om att detta är ett forum för konsumenter, dvs med "själv" syftar vi normalt inte på en yrkesman.

• Gilla
Rubb
  • Laddar…
Vad skulle ha hänt om han kopplade isär jord och nolla med spänning på då? Och varför? Jag hänger inte med.

Neutralskenan kopplas bort från PEN-ledaren och blir friflytande. Så länge alla faser är obelastade eller exakt lika belastade (gäller laster som är kopplade för 230 V, alltså mellan fas och neutral) går det bra. När någon fas belastas med en större last hamnar potentialen på neutralskenan närmare den fasen. Det gör att, beroende på aktuell belastningssituation, hamnar nätspänningen på allt som betjänas av den centralen (och är kopplat för 230 V) någonstans mellan 0 V och 400 V. Det är visst inte så bra har jag hört.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.