19 826 läst ·
36 svar
20k läst
36 svar
Får man bygga in en elkabel
Det här påminner mig om min sedan länge svunna ungdom.
Brandbil skulle byggas om till husbil.
Brandbil = lastbil = låg skatt.
Husbil = personbil = hör skatt.
Monterades inredningen med vingmuttrar istället för att permanent monteras, klassades den som lastbil med väl surrad last istället för husbil med fast monterad inredning.
Dessa frågor är av försäkringsbolagstekniska skäl.
Brinner kåken upp/ner påverkas i så fall ersättningen.
DVS. Aja baja -feldragna elledningar, tji ersättning,
Staffan
Brandbil skulle byggas om till husbil.
Brandbil = lastbil = låg skatt.
Husbil = personbil = hör skatt.
Monterades inredningen med vingmuttrar istället för att permanent monteras, klassades den som lastbil med väl surrad last istället för husbil med fast monterad inredning.
Dessa frågor är av försäkringsbolagstekniska skäl.
Brinner kåken upp/ner påverkas i så fall ersättningen.
DVS. Aja baja -feldragna elledningar, tji ersättning,
Staffan
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad för slags dosa pratar vi om? Varför finns det inget lamputtag?
Lamputtaget/takdosan är placerat en meter ifrån min tilltänkta nya lampplats.
I stället för att låta lampsladden hänga som en tvättlina under taket var min ide att stifta fast en vinkellist för att dölja densamma.
Staffan
I stället för att låta lampsladden hänga som en tvättlina under taket var min ide att stifta fast en vinkellist för att dölja densamma.
Staffan
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det förändrar saken på ett avgörande sätt jämfört med #29.
Dels handlar det om en takdosa med, antar jag, en ensam skruvplint som tillåter en 0.75 mm² SKX. Dvs ingen blandning av 0.75 mm² RK och 1.5 mm² EK under samma klämma utan en dosa avsedd för att koppla in en lampa. Helst skulle man dock vilja ha ett uttag, vilket kanske låter sig göras?
Sedan brukar man säga att det är tillåtet att dölja anslutningskablar så länge som det framgår att det finns en kabel där, t.ex i form av en kabellist, dvs när man ger den en annan skepnad utan att gömma den. Den ska också gå att demontera utan verktyg. Denna kommer att gå fritt mitt i taket mellan dosa och lampa. Jag tror bestämt att din hörnlist uppfyller detta utmärkt, plus att den är snyggare än en kabellist.
Dels handlar det om en takdosa med, antar jag, en ensam skruvplint som tillåter en 0.75 mm² SKX. Dvs ingen blandning av 0.75 mm² RK och 1.5 mm² EK under samma klämma utan en dosa avsedd för att koppla in en lampa. Helst skulle man dock vilja ha ett uttag, vilket kanske låter sig göras?
Sedan brukar man säga att det är tillåtet att dölja anslutningskablar så länge som det framgår att det finns en kabel där, t.ex i form av en kabellist, dvs när man ger den en annan skepnad utan att gömma den. Den ska också gå att demontera utan verktyg. Denna kommer att gå fritt mitt i taket mellan dosa och lampa. Jag tror bestämt att din hörnlist uppfyller detta utmärkt, plus att den är snyggare än en kabellist.
Klicka här för att svara