• Ledsen
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Serafim Dahl och 9 till
  • Laddar…
Min bild är att de juridiska förutsättningarna att medge dispens inte finns. Däremot så kan kommunen ta initiativ för att ändra planen om politisk vilja finns. Vilket det inte gör än.

• Ledsen
finn petersen
  • Laddar…
Prata med politikerna i byggnämden.

• Gilla
  • Haha
Hamparaffe och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Prata med politikerna i byggnämden.
Det är inte mitt hus, jag bara läste och förfasades. Detta är ju helt orimligt.

• Gilla
finn petersen och 5 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Kontakta då politikerna och påtala orimligheten.

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kontakta då politikerna och påtala rimligheten.
Det är just nu en S styrd kommun. Tror inte någon rimlighetstanke finns. När M stryrde fanns den.

• Gilla
  • Haha
Jockebanan och 15 till
  • Laddar…
Det är bara ett år till valet såvitt jag vet..

Politikerna måste fås att förstå orimligheten i att den drabbade fastighetsägaren inte får bygga ett ersättningshus enl tjänstemännens tolkning, är politikerna inte lyhörda får ni ju se till att det kommer nya friska krafter och styr kommunen.

• Gilla
Spoz och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Har inte Huddige kommun någon möjlighet att göra undantag?
Det räcker ju inte med att kommunen gör ett undantag utan sen måste länsstyrelsen och miljödomstolarna göra samma undantag. En granne kan ju tycka att det är trevligare med en obyggd tomt än med ett hus och därför överklaga.

• Arg
  • Gilla
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
Fast det lär inte spela någon roll. De får inte medge något undantag, gör de det är det ett lagbrott. Det de kan göra är ju att ändra detaljplanen och kanske ge ett interimistiskt godkännande fram till att nya planen är godkänd och klubbad med hänvisning till att planen alltid varit att ändra och ta bort prickningen.

• Gilla
Sebbe U och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker ju inte med att kommunen gör ett undantag utan sen måste länsstyrelsen och miljödomstolarna göra samma undantag. En granne kan ju tycka att det är trevligare med en obyggd tomt än med ett hus och därför överklaga.
Fast halva Huddinge är upprörda över beslutet så att en granne skulle klaga är nog inte rimligt. Grannar, till skillnad ifrån bygglov nämnden, vill inte ödelägga folks liv!

• Gilla
finn petersen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fast halva Huddinge är upprörda över beslutet så att en granne skulle klaga är nog inte rimligt. Grannar, till skillnad ifrån bygglov nämnden, vill inte ödelägga folks liv!
Jag tycker också synd om de som drabbas men man måste ju trots det förstå att det finns lagar och att det är meningen att de ska följas. "Lag och ordning" är väl en fras som har använts mycket i politiken under senare år och det leder då till sånt här. Medan om byggnadsnämnder kan fatta lagstridiga beslut så leder det lätt till olika sorters korruption.

• Gilla
  • Arg
MetteKson och 11 till
  • Laddar…
Läser man en del "skildringar" här på Byggahus så vill nog grannar lösa upp varandra i atomer ibland. Som tur var är de få men tyvärr de som det skrivs om.

• Haha
Gunnar Stoltz
  • Laddar…
Vad anser du då vore rätt sätt att hantera detta?

Som jag tolkar de nya reglerna i PBL, borde det faktum att de tidigare fått bygglov för det huset, göra att de ska få bygglov för det igen. Se förslaget (som inte är slutgiltigt men högst troligt blir så).

"Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som
omfattas av en detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen,
b) avviker från detaljplanen men detaljplanens genomförandetid har
gått ut för minst femton år sedan, eller
c) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning eller fastighetsbildning,"

• Gilla
Zevv och 11 till
  • Laddar…
vad spelar det för roll ingen som stoppar dig

• Gilla
  • Haha
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.