20 447 läst ·
96 svar
20k läst
96 svar
Familjens hus brann ned, får inte bygga upp pga bygglov
Hejsan,
Har inte Huddige kommun någon möjlighet att göra undantag? Detta är ju fruktansvärt.
https://www.mitti.se/nyheter/familjens-hus-brann-ner--far-inte-bygga-nytt-6.3.316440.249c6ccd71
Jag blir väldigt illa berörd av stelbentheten.
Huset fick undantag 1978. Nu väljer kommunen att psykiskt och finansiellt misshandla denna stackars familj.
Har inte Huddige kommun någon möjlighet att göra undantag? Detta är ju fruktansvärt.
https://www.mitti.se/nyheter/familjens-hus-brann-ner--far-inte-bygga-nytt-6.3.316440.249c6ccd71
Jag blir väldigt illa berörd av stelbentheten.
Huset fick undantag 1978. Nu väljer kommunen att psykiskt och finansiellt misshandla denna stackars familj.
Det är bara ett år till valet såvitt jag vet..
Politikerna måste fås att förstå orimligheten i att den drabbade fastighetsägaren inte får bygga ett ersättningshus enl tjänstemännens tolkning, är politikerna inte lyhörda får ni ju se till att det kommer nya friska krafter och styr kommunen.
Politikerna måste fås att förstå orimligheten i att den drabbade fastighetsägaren inte får bygga ett ersättningshus enl tjänstemännens tolkning, är politikerna inte lyhörda får ni ju se till att det kommer nya friska krafter och styr kommunen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 230 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 230 inlägg
Det räcker ju inte med att kommunen gör ett undantag utan sen måste länsstyrelsen och miljödomstolarna göra samma undantag. En granne kan ju tycka att det är trevligare med en obyggd tomt än med ett hus och därför överklaga.Globetrot skrev:
Fast det lär inte spela någon roll. De får inte medge något undantag, gör de det är det ett lagbrott. Det de kan göra är ju att ändra detaljplanen och kanske ge ett interimistiskt godkännande fram till att nya planen är godkänd och klubbad med hänvisning till att planen alltid varit att ändra och ta bort prickningen.
Fast halva Huddinge är upprörda över beslutet så att en granne skulle klaga är nog inte rimligt. Grannar, till skillnad ifrån bygglov nämnden, vill inte ödelägga folks liv!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 230 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 230 inlägg
Jag tycker också synd om de som drabbas men man måste ju trots det förstå att det finns lagar och att det är meningen att de ska följas. "Lag och ordning" är väl en fras som har använts mycket i politiken under senare år och det leder då till sånt här. Medan om byggnadsnämnder kan fatta lagstridiga beslut så leder det lätt till olika sorters korruption.Globetrot skrev:
Läser man en del "skildringar" här på Byggahus så vill nog grannar lösa upp varandra i atomer ibland. Som tur var är de få men tyvärr de som det skrivs om.Globetrot skrev:
Som jag tolkar de nya reglerna i PBL, borde det faktum att de tidigare fått bygglov för det huset, göra att de ska få bygglov för det igen. Se förslaget (som inte är slutgiltigt men högst troligt blir så).
"Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som
omfattas av en detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen,
b) avviker från detaljplanen men detaljplanens genomförandetid har
gått ut för minst femton år sedan, eller
c) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning eller fastighetsbildning,"
"Bygglov ska ges för en åtgärd i ett område som
omfattas av en detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen,
b) avviker från detaljplanen men detaljplanens genomförandetid har
gått ut för minst femton år sedan, eller
c) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning eller fastighetsbildning,"