Om kabeln är lagt så att den är utbytbar och dragavlastad ev. spikskyddag mm mm så OK. Men det är flera gånger bättre och lättare att byta ut kabeln och lägga ett rör/slang den biten som ska byggas in. Är det bara väggen som ska kläs in räcker 1,5 m slang/rör med en böj på, 1 apparatdosa, skala upp kabeln biten i väggen, bra och framtidssäkert.
Kanske en behörighetsfråga? TS vill kanske inte betala en elektriker för att dra rör och lägga nya kablar när han kan klä över det gamla utan kostnad.
Kabeln är ju dragavlastad och spikskydd behövs bara där man går igenom reglar. Helt regelmässigt ska det inte vara något hinder att klä in kabeln. Praktiskt kanske det är bättre att trä på en flexslang på kabeln?
Kabeln är ju dragavlastad och spikskydd behövs bara där man går igenom reglar. Helt regelmässigt ska det inte vara något hinder att klä in kabeln. Praktiskt kanske det är bättre att trä på en flexslang på kabeln?
Jag har flera vänner med egna behörigheter som är upprörda över EU's regelverk som tillåter lös kabel i vägg. Alltså kan man spika in EKFK i väggen (med eller utan reglar). Men det verkar ju ovanligt korkat. Se flera av svaren ovan.
Å andra sidan har "Zero" inte kommenterat, så hans fråga kanske var feltolkad av oss andra. Det kan ha varit frågan om det är tillåtet att dra om och göra allt rätt??
Å andra sidan har "Zero" inte kommenterat, så hans fråga kanske var feltolkad av oss andra. Det kan ha varit frågan om det är tillåtet att dra om och göra allt rätt??
Kabeln behöver inte vara utbytbar enligt elinstallationsreglerna. Det är tillåtet att putsa/mura in kabel i vägg, likväl som det är tillåtet att gräva ner kabel i mark.
Att det är mer praktiskt att lägga rör eller förlägga kabeln så den är utbytbar är en anna sak. Men elinstallationsreglerna är en lägstanivå för elsäkerhet och installationer.
Att det är mer praktiskt att lägga rör eller förlägga kabeln så den är utbytbar är en anna sak. Men elinstallationsreglerna är en lägstanivå för elsäkerhet och installationer.
Däremot så följer man kanske inte de fall som är beskrivna i diverse svenska standarder, vilket om jag förstått rätt gör att man måste kunna dokumentera _varför_ installationen är säker. (Man kan inte längre hänvisa till standarderna).
Om inte faller fastspikad kabel inne i en regelvägg är med så är det bara att börja pränta.
Men som alla säger ovan: det är inget som blir bättre av att kabeln sitter fast inne i väggen än att lägga rör i väggen och dra gruppen där.
Om inte faller fastspikad kabel inne i en regelvägg är med så är det bara att börja pränta.
Men som alla säger ovan: det är inget som blir bättre av att kabeln sitter fast inne i väggen än att lägga rör i väggen och dra gruppen där.
Vilka standarder menar du!?
Möjligtvis får man dimensionera om säkringen eftersom ledningens strömvärde kommer att minska pga. mer ogynnsam förläggning. Men det är hyfsat långsökt.
Klammrad kabel i regelvägg ger samma omräkningsfaktor som ledningar i rör i vilket fall.
Man behöver absolut inte dokumentera_ varför_installationen är säker så länge man följer elinstallationsreglerna.
Möjligtvis får man dimensionera om säkringen eftersom ledningens strömvärde kommer att minska pga. mer ogynnsam förläggning. Men det är hyfsat långsökt.
Klammrad kabel i regelvägg ger samma omräkningsfaktor som ledningar i rör i vilket fall.
Man behöver absolut inte dokumentera_ varför_installationen är säker så länge man följer elinstallationsreglerna.