Vi lät den ligga kvar utvändigt för säkerhets skull. Inte så snyggt men enklast så.
Tack för alla svar. :)

Staffans2000
Jag väcker helt sonika denna döda tråd, och stjäl den!

Jag har i praktiken färdigrenoverat ett rum. Möblerna är på plats och allt är städat och klart -nästan.
Förbannat också. Jag glömde bort att bredda en kanal bakom golvlisten så att ett vp-rör till nytt vägguttag skulle få plats.
Däremot är kanalen = skarven mellan den lilla gamla listen och bröstpanelen, tillräcklig för att husera en kabel bakom den nya större golvlisten.

Alltså är det tillåtet att dra kabel enl. ovan? Om så är fallet. Vilken typ?

Staffan

Det finns inget förbud mot kabel bakom golvlist. Den blir i så fall "fast monterad" i väggen och ska då enligt reglerna läggas horisontellt, vertikalt eller följa rummets kanter, vilken den kommer att göra i ditt fall. Det finns alltså heller inget förbud mot fastsatta kablar i vägg även om det anses olämpligt att dolda kablar inte går att byta. Man kan vidare anmärka på att det blir ett blandat förläggningssätt i huset/rummet.

Sedan är det risken för genomspikning som du behöver bedöma.
En lämplig kabel är EKLK då den har en aluminiummantel som, mot dess formella syfte faktiskt även ger lite extra skydd mot genomspikning. Du får inte plats med ett VP-rör?

(Det pratas även om löst förlagd kabel i vägg i tråden, vilket är ett bättre alternativ då den kan gå att byta. Den ska då bara vara fäst i ändarna. Tanken är att den ska kunna glida undan för en spik.)

Bo.Siltberg skrev:
Det finns alltså heller inget förbud mot fastsatta kablar i vägg även om det anses olämpligt att dolda kablar inte går att byta.
Jag tycker inte att en elkabel bakom en golvlist är speciellt lyckat. Är listen skruvad behöver dock kabeln inte vara speciellt svår att byta. Med lite god vilja tycker jag man kan jämföra lite med en kabelkanal som kräver verktyg för att öppnas.

Men återigen, lösningen skulle komma långt ner på min lista. Dock kan jag inte se att lösningen med automatik gör kabeln svår att byta.

Staffans2000
Risken för genomspikning är minimal.
Kan även en EKK användas? Dvs. Finns det ett kabelminimikrav ?

Alfredo skrev:
" lösningen skulle komma långt ner på min lista"

Varför. Den är ju både väl skyddad och lättåtkommlig på samma gång.

Tacksamma hälsningar: Staffan

Staffan2000 skrev:
Alfredo skrev:
" lösningen skulle komma långt ner på min lista"

Varför. Den är ju både väl skyddad och lättåtkommlig på samma gång.
Ja vad ska jag säga. Jag är väl en gammal konservativ traditionalist som inte ens gillar slang. Nä VP-rör ska det va... ;):o

Men visst, det finns säkert situationer där kabel bakom golvlist är den bästa lösningen. Om det är möjligt vill jag dock helst ha möjligheten att exempelvis plocka bort golvlister vid golvbyte/tapetsering/renovering utan att för den skull behöva "riva" i elinstallationen. Samtidigt har jag själv fräst in både högtalar- och antennkablar bakom golvlist så så långt ner på listan hamnar lösningen tydligen ändå inte... ;)

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Staffans2000
VP-rör ska det va... wink.gif

blushing.gif

Va! Du menar väl B-rör?

Staffan

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Förbannat också. Jag glömde bort att bredda en kanal bakom golvlisten så att ett vp-rör till nytt vägguttag skulle få plats
Du kan inte bredda kanalen i efterhand med exempelvis en fräs. Om kanalen ändå täcks av golvlisten behöver kanske finishen inte vara perfekt.

Staffan2000 skrev:
Va! Du menar väl B-rör?
Sååå gammal är jag inte. :)

Staffans2000
Jo. Rent tekniskt går det bra, men inte äktenskapligt. Brödkaveln är framplockad.

Lilla Fridolf.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Risken för genomspikning är minimal.
Kan även en EKK användas? Dvs. Finns det ett kabelminimikrav ?
EKK går (i princip) lika bra att använda.
Fördelen med EKLK i detta fall är att om någon ändå sätter en spik eller skruv i kabeln och träffar fasledaren så löser säkring och/eller JFB med största sannolikhet iom kortslutningen mellan skärm och fas.
I övrigt ser jag ingen finess med EKLK i detta fall.

Staffan2000 skrev:
VP-rör ska det va... [bild]

[bild]

Va! Du menar väl B-rör?

Staffan
Tur att IP? rörna försvann rätt fort när VP tog över iaf.

Jag är med den som försöker höja standaden och det är en rätt så oskriven lag bland elektriker att man i största möjliga mån aldrig bygger in något som inte är utbytningsbart. Sen kan man kanske undra om det verkligen går att byta ut all FK i ett hus med slang om 50 år när det är dags.

Varför tror du att man måste byta FK om 50 år? Den fk som i dag är ca 60 år är lika "bra" som den var för 60 år sedan, utom där man har dragit FK rakt in i armaturen. Men det gör väl ingen i dag utan man har en kopplingsdosa där man ansluter "armaturledningen".

Staffans2000
Nästa fråga.

Det hade varit praktiskt att koppla i en taklampa till en dosa en meter ifrån. För att snygga till dragningen vill jag dölja kabeln (0,75g2 lampsladd) med en hörnlist i trä. Går det för sig?

Staffan

Post scriptum.
Eftersom kablar kan/får dragas i kabellister borde det vara likvärdigt med min takträvinkellist, eller?

Redigerat:
Mikael_L
Staffan2000 skrev:
Nästa fråga.

Det hade varit praktiskt att koppla i en taklampa till en dosa en meter ifrån. För att snygga till dragningen vill jag dölja kabeln (0,75g2 lampsladd) med en hörnlist i trä. Går det för sig?

Staffan
Nej. Inte om du vill följa regler och korrekt användningsområde för kabeltypen.

SKX ska inte (får inte) användas i fast installation, vilket jag tycker det du beskriver bör anses som.

Men helt klart finns det alltid en massa gråzon med SKX och fast installation, vad ska man anse att en på golvlisten klamrad SKX till en grendosa är ...
Eller SKX i en kabelkanal?
Blir det sämre eller farligare än en lös sladd som ringlar fram och kan haka i grejer och/eller skadas? ;)

Men det du beskrev kändes i alla fall med min magkänsla inte riktigt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.