27 937 läst ·
55 svar
28k läst
55 svar
Får kompisen som är elektriker dra el i mitt uthus?
Jaha bara för man bor dit ingen vill komma så får man göra som man vill.lars_stefan_axelsson skrev:Det är på många håll i landet inte bara dyrt att få ett uttag installerat, utan omöjligt. Det blir ett så litet jobb att ingen vill ta det. (Eller sätter ett pris som är helt orimligt). Och att få dit någon för ett ännu mindre jobb, som att byta en strömbrytare till en dimmer, det är nog i stort sett ogörligt.
Och eftersom de flesta inte pillar så mycket med sin anläggning när den väl är på plats, så kan det ju bli en lång väntan innan man samlat på sig tillräckligt för att det skall bli stort nog för att man skall kunna få dit någon att göra det. Så hur lång väntan är rimlig tycker du? Fem år? Tio?
ett exempel. Om jag ska flytta 5mil från min arbetsplats eller varför inte matvarubutiken, då räknar jag med kostnaderna att ta mej till och från jobbet eller matvarubutiken.
Likaväl måste jag ha förståelse för att det tar tid för hantverkare brandskyddskontrolanter mm att ta sej dit
Lika väl om att jag behöver ambulas eller brandkår så tar det troligtvis längre tid.
Det är absolut inget fel att bo utan för tätorter. det finns för och nackdelar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du underskattar kraften i att tolka en lagtextHSP skrev:
Då elsäkerhetsverket i och med de senaste behörighetsreglerna medger Undantag från krav på vissa anställningsförhållanden (under dokumenterade villkor) så finns därmed inga krav längre på att montören ska vara anställd någonstans när han utför ett arbete under överinseende.
Men nu handlar det inte om att hitta kryphål. En installation blir inte säker bara för att man tillåts utföra den. Så låt oss fokusera på hur ett jobb görs, inte vem som gör det.
Du har troligen aldrig arbetat i en elfirma.Johan Svensson skrev:Det enda rimliga är att el-branschen reformeras och det är ju redan på gång. Alla som arbetar med elinstallationer ska ha egen personlig behörighet. naturligtvis i olika steg beroende på vilken kompetens man har.
Som det är nu finns inga krav på kunskap för att arbeta i en elfirma som yrkesman. I teorin kan en arbetsgivare plocka in första bästa person från gatan, bara personen anställs så är allt grönt..
Med behörighet för samtliga blir det säkrat att man vet vad man håller på med.
I förlängingen bör ju på så vis även de privatpersoner som är så intresserade och engagerade också kunna göra samma prov för behörighet och få det godkänt.
Det är inte alla elektrikerna som själva gör beräkningar på tex. utlösningsvilkor, selektivitet mm. och väljer materiel, placeringar mm ,
utan vissa elektriker jobbar bara efter elritningar, färdig plockat materiel mm. de behöver aldrig fundera på kabelval, materielval, eller placeringar. (det är klart aven en sådan elektriker vet troligtvis att tex. kulo hör inte hemma utomhus)
Ska du göra något själv då behöver du också kunnskap i alla de bitarna
Sedan är det upp till den behörige vad han vill ha för kompetens på de under sej.
Dvs. om han tar en från gatan, eller en med elutbildning.
De firmor jag jobbat på har har bra personal med bra kunskaper och kompetens.
Ps. jag är för ett krav på personligt kompetensbevis.
idag finns ett yrksebevis från ECY
http://www.ecy.com/elbranschens_lokala_yrkesnamnder/ecycertifikat.asp
Vet flera firmor som har det som krav vid anställning av elektriker. men tyvärr inte alla
Redigerat:
Ja du har rätt i allt ovanBo.Siltberg skrev:Du underskattar kraften i att tolka en lagtext![]()
Då elsäkerhetsverket i och med de senaste behörighetsreglerna medger Undantag från krav på vissa anställningsförhållanden (under dokumenterade villkor) så finns därmed inga krav längre på att montören ska vara anställd någonstans när han utför ett arbete under överinseende.
Men nu handlar det inte om att hitta kryphål. En installation blir inte säker bara för att man tillåts utföra den. Så låt oss fokusera på hur ett jobb görs, inte vem som gör det.
Från och med nu kommer jag INTE kommentera vem som får göra vad, eftersom det delar ofta upp forumsmedlemmarna i två läger. Och den frågan är för mej oväsentilg, jag vet vad jag får göra, punkt slut.
Jag kommer endast kommentera eller ge tipps hur något kan eller ska utföras.
Redigerat:
Mycket bra och klokt av dig tycker jag, då får vi ta del av något vettigt och konkret som du kan och vill dela med dig av. Så slipper vi de oändliga behörighetstrådarna, räcker att det påpekas i trådarna om någon verkar vara lite snett ute kompetensmässigt relativt sin fråga.HSP skrev:
Bo sammanfattar min syn i denna och alla andra liknande frågor i inlägget tidigare, svårare behöver man inte göra det oberoende vad det rör sig om. "En installation blir inte säker bara för att man tillåts utföra den. Så låt oss fokusera på hur ett jobb görs, inte vem som gör det."
Ett tag började du likna en propagandist från EIO e.dyl.
Jag har både arbetat i elbranschen och tillsammans med elektriker och det är naturligtvis som i alla andra yrken, vissa kan otroligt mycket och andra gör bara som dom alltid gjort utan att egentligen begripa vad dom håller på med.Du har troligen aldrig arbetat i en elfirma.
Det är inte alla elektrikerna som själva gör beräkningar på tex. utlösningsvilkor, selektivitet mm. och väljer materiel, placeringar mm ,
utan vissa elektriker jobbar bara efter elritningar, färdig plockat materiel mm. de behöver aldrig fundera på kabelval, materielval, eller placeringar. (det är klart aven en sådan elektriker vet troligtvis att tex. kulo hör inte hemma utomhus)
Det är ju precis därför det vore bättre med behörighet för alla, och om du läser vad jag skriver så bör det ju naturligtvis finnas i olika steg beroende på vilken kompetens man har.
Jämför med körkortsbehörighet. Vissa får köra lastbil och andra får kanske nöja sig med moped, det kräver naturligtvis olika kompetens men ingen ifrågasätter nog att vem som helst kan skaffa behörighet att framföra ett 60-tons ekipage om personen verkligen vill och tar sig tid att lära sig.
Om alla elektriker hade behörighet för det de faktiskt kan skulle Trådskaparens kompis ha kunnat göra jobbet åt honom även efter arbetstid.
Som det är nu är systemet bara konkurrenshindrande och gör så att kompetenta elektriker inte kan starta eget när de vill utan tvingas vara kvar som anställda.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Nu börjar vi glida över till det nya behörighetssystemet som eventuellt kommer att införas vilket är lite OT.
http://www.byggahus.se/forum/el/201...-nya-forslag-om-behorighet-vad-tycker-du.html
http://www.byggahus.se/forum/el/196842-prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.html
Men jag tror inte det är "så bara" att införa behörighet för alla. Kompisen är kanske Sveriges bästa yrkesman på det praktiska planet, men har svårare för det teoretiska. Det pratas om förenklade regler för dagens yrkesmän, men är det bra att kompisen plötsligt blir behörig men med bristfälliga teoretiska kunskaper? Vad som kommer att hända här är ju svårt att säga...men jag tror som sagt att det fortfarande behöver kunna finnas yrkesmän, det är kanske vad dagens behörighetsregler ger utrymme för, dvs kanske kommer motsvarande undantagsregler att finnas i framtiden.
http://www.byggahus.se/forum/el/201...-nya-forslag-om-behorighet-vad-tycker-du.html
http://www.byggahus.se/forum/el/196842-prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.html
Men jag tror inte det är "så bara" att införa behörighet för alla. Kompisen är kanske Sveriges bästa yrkesman på det praktiska planet, men har svårare för det teoretiska. Det pratas om förenklade regler för dagens yrkesmän, men är det bra att kompisen plötsligt blir behörig men med bristfälliga teoretiska kunskaper? Vad som kommer att hända här är ju svårt att säga...men jag tror som sagt att det fortfarande behöver kunna finnas yrkesmän, det är kanske vad dagens behörighetsregler ger utrymme för, dvs kanske kommer motsvarande undantagsregler att finnas i framtiden.
Men finns det inte redan i dag olika klasser? a, b eller något sådant.Bo.Siltberg skrev:Nu börjar vi glida över till det nya behörighetssystemet som eventuellt kommer att införas vilket är lite OT.
[länk]
[länk]
Precis, och den oheliga alliansen som bevarat detta system består av EIO som inte vill betala för att ha kompetent folk med egen behörighet, och Svenska Elektrikerförbundet som inte vill förlora medlemmar.Johan Svensson skrev:
Hade inte Elsäkerhetsverket varit med understött skråväsendet kunde vi ha sluppit denna ordning för länge sedan. Det är först nu när EU och Regeringen sagt ifrån som vi kan få en förändring.
Pinsamt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
De som brukar klaga här bor i våra största städer. T ex Stockholm. Det är ju i de städerna det finns relativt gott om stora jobb för elektriker och de kan vara mera kräsna... Det är nog lättare att få den lokale elektrikern att åka ut på ett mindre jobb när han ändå har vägarna förbi.HSP skrev:
Här är behörighetsklasserna som finns idag.peternicklas skrev:
Allmän behörighet - AB
Allmän behörighet - ABL
Allmän behörighet - ABH (Efter den 1 januari 2011 kan du inte ansöka om denna behörighet).
Begränsad behörighet - BB1
Begränsad behörighet - BB2 (Efter den 1 januari 2011 kan du inte ansöka om denna behörighet).
Begränsad behörighet BB3 är en specialbehörighet och gäller för vissa slags arbeten efter bedömning av Elsäkerhetsverket i varje enskilt fall.
Mer att läsa om de olika behörigheterna finns här. se till höger under "mer information" på den länkade sidan.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet1/Om-behorighetssystemet/Vilka-behorighetstyper-finns/
Redigerat:
Klicka här för att svara