Får du bara någon att fylla i uppdragsbeskrivningen som nämns tidigare kan du spika de rör du behöver eller vad annat som krävs. Men det är främst för att underlätta mer normala lån av arbetskraft som denna nya möjlighet kommer ifråga. Värt att observera att yrkesman har inget med att vederbörande jobbar som elektriker att göra, det är du när du står under behörigs överinseende och det var där det strikta kravet på anställningsförhållande tidigare fanns.

Har som jag skrev i någon annan tråd själv utnyttjat detta redan i några sammanhang och det rör sig inte om hemmabyggare som drar egen el men inget principiellt skulle hindra det heller.

Det finns även en av Elsäk utgiven författningskommentar som berör detta (sid 14).

http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...ommentarer/Forfattningskommentarer 2013_1.pdf

I ljuset av denna kommentar tror jag det är svårt att vinna i domstol.

Paragrafen motsvarar bestämmelserna i 1 kap. 13 § ELSÄK-FS 2007:2.
Enligt 6 § elinstallatörsförordningen ska en elinstallatör och den yrkesman som han
har överinseende över vara anställda i samma företag. Regeringen har i 4 §
förordningen bemyndigat Elsäkerhetsverket att i det särskilda fallet eller genom
föreskrifter medge undantag från förordningens bestämmelser. Elsäkerhetsverket
har i sina äldre föreskrifter medgivit vissa undantag från 6 §. Gemensamt för de
undantagen är att de avsåg tillfälliga arbeten, men som föreskrifterna var utformade
ansågs de inte kunna tillämpas av alla typer av företag. Vad som avses med
tillfälliga arbeten framgick inte heller av föreskrifterna.

Därför medges nu undantag från anställningskravet i 6 § förordningen för
tidsbegränsade arbeten när datum för arbetets slut är fastställt i förväg.
Bestämmelsen är tillämplig på alla typer av företag, även bemanningsföretag. En
förutsättning är att den elinstallatör, som har överinseendet över arbetet,
dokumenterar omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka
personer som deltar i arbetet.

Ramarna för elinstallationsarbeten har med denna utformning av undantagen
anpassats till dagens förhållanden på arbetsmarknaden utan att säkerhetsaspekten
åsidosätts. Allt elinstallationsarbete ska även i fortsättningen utföras av en
elinstallatör eller någon under elinstallatörens överinseende.

Det är dock anmärkningsvärt att det ingenstans i Elsäks föreskrifter finns en definition av begreppet yrkesman. Termen finns beskriven här, men det kan knappast räknas som juridiskt bindande.

Vad är det du finner oklart både vad gäller yrkesman och den nyare utformningen med icke strikt krav på anställningsförhållandet? Inga konstigheter med det varken för användning i samband med vad det är avsett för, dvs få bort dispensförfarandet som krävdes regelrätt förut, eller om någon skulle "missbruka" likt diskussionerna här. Det senare är ju mer hypotetiskt och utan större utbredning isf.

Bara jag och LSA som teoretiserar om hur en domstol skulle se på saken. :)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Bara jag och LSA som teoretiserar om hur en domstol skulle se på saken. :)
Precis! :) Och författningskommentaren lägger ju lite lök på just min lax, eftersom det där blir ganska tydligt att undermeningen är den du menar eftersom den dryper av företagande/arbetsmarknaden/yrke osv. osv.

MEN, man skall aldrig säga aldrig. Att få en domstol att säga att "Ja, jag vet att du hade en erfaren behörig elektriker med dig som både instruerade och godkände ditt VP-rörsspikande, MEN vi tänker ändå fälla dig för brott mot elinstallatörsförordningen" tror jag sitter *mycket* långt inne. Så jag tror att en åklagare får kämpa i ganska stor uppförsbacke redan från början. Och jag tror faktiskt att denna uppförsbacke är så brant och lång att ingen åklagare skulle få för sig att gå till domstol bara med det. (Och ingen har ju bevisligen gjort det, trots att det finns/har funnits gott om tillfällen.)

Nej, om vi kommer att få se ett sådant här fall så är det om det blir någon (allvarlig) skada och bråk mellan elektrikern och amatören om vem som gjort vad och under vilka förutsättningar. Men inte ens då är det säkert skulle jag säga. Jag tror att en domstol i så fall skulle göra som de brukar och "gömma sig" bakom någon annan lag, som ju dessutom säkert skulle ha precedens ändå.

mycke_nu skrev:
Det är dock anmärkningsvärt att det ingenstans i Elsäks föreskrifter finns en definition av begreppet yrkesman. Termen finns beskriven här, men det kan knappast räknas som juridiskt bindande.
Tja, fast det är ju en känd "lucka" som ju är där med avsikt. Jag har t ex själv varit denna yrkesman utan att ens ha gått ut gymnasiet. Och under de året så träffade jag inte ens elinstallatören under vars överinseende jag arbetade... Helt lagligt och "by design".

Sedan håller jag med om att det haltar betänkligt av rena konsekvensskäl, och elsäkerhetsverket vill ju också ändra på det här, fast stora branschaktörer är minst sagt njugga i sin inställning.

Man behöver väl inte vara anställd i nåt företag för att vara yrkesman? Man behöver väl inte vara en sämre yrkesman för att man inte har nån anställning som elektriker .

I lagens mening så blir du en yrkesman när du jobbar under överinseende av en installatör,det står ju klart och tydligt på elsäkerhetsverkets hemsida.Om det sen är på kvällstid i eget hem eller hos nån granne har föga betydelse,
Svartarbete bryr sig inte elsäkerhetsverket om det har vi en annan myndighet till.

Redigerat:
Du anlitar en elektriker med behörighet som gör ett jobb hemma hos dig. Kort därefter sker en personolycka hemma hos dig som beror på en felaktig installation som elektrikern har gjort. Dock så visar det sig att firman som elektrikern driver har gått i konkurs. Efter som att det är du som ansvarar fullt ut för elinstallationerna i din fastighet så är det du som kommer att stå som ansvarig för olyckan och du har ingen motpart att vända ditt eventuella skadestånd emot...

Eller?

Nu har jag ställt frågan till elsäk angående överinseende och ett jobb som handlar om arbete på fritid:) Förhoppningsvis ska vi inte behöva svamla mer om detta sen

PCLarsson skrev:
Du anlitar en elektriker med behörighet som gör ett jobb hemma hos dig. Kort därefter sker en personolycka hemma hos dig som beror på en felaktig installation som elektrikern har gjort. Dock så visar det sig att firman som elektrikern driver har gått i konkurs. Efter som att det är du som ansvarar fullt ut för elinstallationerna i din fastighet så är det du som kommer att stå som ansvarig för olyckan och du har ingen motpart att vända ditt eventuella skadestånd emot...

Eller?
Det beror på! Har elektrikern som orsakat skadan lagt fasen på jorden på elementet i badrummet så vill jag nog påstå att han ligger riktigt risigt till.
Man har en stor skyldighet som yrkesman också

Vem som får utföra elinstallationer, måste vara ett hett ämne.
Det verkar gå ut på att hitta kryphål i lagen, för att få göra alla installationer själv.

Elinstallatörer får göra jobben själv, elektriker som arbetar under elinstallatören för göra installationer under arbetstid.
Så enkelt är det.

Personligen
tycker jag att el-anläggningar ska besiktas med återkommande intervall, och jag är för ett sådant lagförslag.
(det kommer inte att ge mej mer jobb, efter som jag inte jobbar med den typen av jobb, som de skulle generera) men det kommer att ge säkrare anläggningar.

Ja visst blir det en extra kostnad på xxxx antal kronor. Försäkringsbolagen har stort ekonomiskt intresse i detta så en sänkning av premien för anläggningar utan anmärkning kan vara ett förslag, eller höjning av premien om man har brister.

Skärp er nu, anlita en elfirma för installationsjobb, sluta uppmuntra folk att göra allt själv, har ni en liten sak att installera, Planera och samla ihop lite mer installationsjobb istället för att bara låta elektrikern sätta upp ett uttag åt gången, klart det blir dyrt att installera ett uttag åtgången.

Em elbranschen var överbetald, och ge enorma vinster, varför skulle inte alla som vill tjäna pengar starta en el-firma???

Personlig åsikt.
Inför elbesiktningar, med uppföljningar "ombesitningar",vid eventuella fel.
Intervall tex. vart 10:år för bostäder samt vid större ombyggnader, eller tillbyggnader och vid ägarbyte av fastigheter.

Sluta tjata om att allt är dyrt, Det handlar troligtvis om proriteringar.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/press/nyheter/innan-du-anlitar-en-elektriker/

Möjligheten att införa ett sådant regelverk (lagstiftning behövs inte) har funnits länge. Det är bara för Elsäk att skriva föreskrifter.

Så varför har vi det då inte?

Högst troligt för att ingen i industrin vill ha det.

Om någon ska komma och göra en obligatorisk återkommande elsinspektion av min fastighet så får dom också rimligen ta ansvaret för at det inte finns några fel i anläggningen.

Du är välkommen att inspektera mina byggnader, HSP, brinner det så får du ta det som min försäkring inte täcker. :)

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Skärp er nu, anlita en elfirma för installationsjobb, sluta uppmuntra folk att göra allt själv, har ni en liten sak att installera, Planera och samla ihop lite mer installationsjobb istället för att bara låta elektrikern sätta upp ett uttag åt gången, klart det blir dyrt att installera ett uttag åtgången.
Det är på många håll i landet inte bara dyrt att få ett uttag installerat, utan omöjligt. Det blir ett så litet jobb att ingen vill ta det. (Eller sätter ett pris som är helt orimligt). Och att få dit någon för ett ännu mindre jobb, som att byta en strömbrytare till en dimmer, det är nog i stort sett ogörligt.

Och eftersom de flesta inte pillar så mycket med sin anläggning när den väl är på plats, så kan det ju bli en lång väntan innan man samlat på sig tillräckligt för att det skall bli stort nog för att man skall kunna få dit någon att göra det. Så hur lång väntan är rimlig tycker du? Fem år? Tio?

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Det enda rimliga är att el-branschen reformeras och det är ju redan på gång. Alla som arbetar med elinstallationer ska ha egen personlig behörighet. naturligtvis i olika steg beroende på vilken kompetens man har.

Som det är nu finns inga krav på kunskap för att arbeta i en elfirma som yrkesman. I teorin kan en arbetsgivare plocka in första bästa person från gatan, bara personen anställs så är allt grönt..

Med behörighet för samtliga blir det säkrat att man vet vad man håller på med.

I förlängingen bör ju på så vis även de privatpersoner som är så intresserade och engagerade också kunna göra samma prov för behörighet och få det godkänt.

Nu har ni nog missförstått mej.
Besiktningen ska vara ett hjälpmedel att få insikt i att installationen är i gott skick.

Jämför det med besiktningar av Traverser / lyftredskap, även trycktankar eller varför inte bilens återkommande besiktning. Är grejerna besiktade, så gäller med all sanolikhet försäkringarna vid eventuell olycka.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.