77 590 läst ·
220 svar
78k läst
220 svar
Får jag sätta upp P-förbudsskylt?
Mja, det senare egentligen. Min taktik mot jobbiga människor är att vara riktigt överjävligt trevlig och rida ut stormen medan man låter den jobbiga människan stå och hojta och tjoa och inse att "den personen verkar inte bli arg tillbaka" vilket kan leda till två saker:
1: den slutar då den inser att den bara gör sig själv till en större idiot genom att gorma på en trevlig människa
2: den blir ännu argare vilket gör mig ännu trevligare.
Bägge utgångarna är lika bra har det visat sig, men ska man retas på det viset så gillar jag nummer 2.
OBS! Jag uppmanar inte människor till att retas med varandra, det kan uppstå situationer som är mycket obehagliga med sjuka människor, håll dig på över en armlängds avstånd!
1: den slutar då den inser att den bara gör sig själv till en större idiot genom att gorma på en trevlig människa
2: den blir ännu argare vilket gör mig ännu trevligare.
Bägge utgångarna är lika bra har det visat sig, men ska man retas på det viset så gillar jag nummer 2.
OBS! Jag uppmanar inte människor till att retas med varandra, det kan uppstå situationer som är mycket obehagliga med sjuka människor, håll dig på över en armlängds avstånd!
Varför gör hon på detta viset? Framgår inte det? Jo hon har som energigivare i livet att bråka och provocera, men på ett fegt sätt, med vissa i sin omgivning för att sedan använda deras reaktion för att utmåla sig själv som offer och söka tröst hos sina förtrogna och i sina anmälningar till polis och kommun. Knäppt, javisst. Men de som har sett detta agerande både med oss och två tidigare boende på vår adress samt en del övriga f.d. grannar vet att så är det. Att ignorera henne irriterar henne. Det är vår huvudlinje. Men sen finns det alltid en gräns.Ludwig skrev:Hmm, nu har jag läst hela tråden från start till mål och jag lider med dig, men fattar inte en del saker:
Du säger att hon lägger upp snön på servitutet, vilket jag tolkar som vägen, stämmer detta? Varför skottar hon ut sin snö på vägen hon är beroende av att använda?
Varför skottar du hennes väg? En skiss över lägena med trädgård, väg, granne servitut och kommunal mark kanske skulle underlätta lite för, åtminstone, min förståelse.
Om inget annat hjälper: Håll ut och sänk dig inte till hennes nivå, försök ignorera tanten och hoppas hon dör före ditt förstånd gör det!
Hon själv kör inte bil och använder vägen bara för att till fots ta sig in och ut till och från sin fastighet. Vi använder själva servitutet till 75% av dess längd för biltransport så nära entrédörren som möjligt, på och avlastning. Av den anledningen skottar jag (del av) servitutet. Grannen kör ut snön från sig på servitutet enbart för att djävlas. Skulle jag tilltala henne då detta pågår skulle jag bli polisanmäld för ofredande hur len jag än vore i rösten.
Traktor har hon ingen. Vet inte hur den kom in i bilden (tråden). När jag säger att hon kört sönder våra buskar när hon skottar snö så är det med en snösläde i aluminium modell större. Den vassa framkanten kapar effektivt en rododendrons grenverk. Och nej, jag försöker verkligen att inte sänka mig till hennes nivå men ibland känns det svårt att stå emot......
Ludwig; jag har fattat det som att längs den servitutsväg som tanten använder så finns det ytterligare ett par meter som TS förfogar över (hans egen mark) och att det är där tanten dumpar snön. Hon kommer ut men TS kan inte utnyttja den biten att parkera på. Plus att hon plogar sönder buskar där...?
Jag hade också gillat en liten skiss, det hade gjort saker tydliga. Jag har skapat mig en bild av hur det ser ut men den är förmodligen inte helt korrekt....
Jag hade också gillat en liten skiss, det hade gjort saker tydliga. Jag har skapat mig en bild av hur det ser ut men den är förmodligen inte helt korrekt....
... så jag gjorde en skiss av min egen bild.
Snyggt va!? De luddiga sakerna är buskar, i övrigt borde det förklara sig självt. Förmodligen är den långt ifrån sanningen men principen kanske stämmer....?
Förtydligande: DET HÄR ÄR INTE TRÅDSTARTARENS SKISS!!!
Förtydligande: DET HÄR ÄR INTE TRÅDSTARTARENS SKISS!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tala med henne, men spela in det. Bara ha telefonen med en inspelningsapp i fickan. Var saklig, men inte otrevlig. Om hon sedan polisanmäler, spela upp för polisen. Chansen är att hon får skit för att hon anmälde.
Okej, nu klarnade en hel del, tanten åker alltså inte själv bil på vägen hon har servitutsrätt på.Bagarn skrev:Varför gör hon på detta viset? Framgår inte det? Jo hon har som energigivare i livet att bråka och provocera, men på ett fegt sätt, med vissa i sin omgivning för att sedan använda deras reaktion för att utmåla sig själv som offer och söka tröst hos sina förtrogna och i sina anmälningar till polis och kommun. Knäppt, javisst. Men de som har sett detta agerande både med oss och två tidigare boende på vår adress samt en del övriga f.d. grannar vet att så är det. Att ignorera henne irriterar henne. Det är vår huvudlinje. Men sen finns det alltid en gräns.
Hon själv kör inte bil och använder vägen bara för att till fots ta sig in och ut till och från sin fastighet. Vi använder själva servitutet till 75% av dess längd för biltransport så nära entrédörren som möjligt, på och avlastning. Av den anledningen skottar jag (del av) servitutet. Grannen kör ut snön från sig på servitutet enbart för att djävlas. Skulle jag tilltala henne då detta pågår skulle jag bli polisanmäld för ofredande hur len jag än vore i rösten.
Traktor har hon ingen. Vet inte hur den kom in i bilden (tråden). När jag säger att hon kört sönder våra buskar när hon skottar snö så är det med en snösläde i aluminium modell större. Den vassa framkanten kapar effektivt en rododendrons grenverk. Och nej, jag försöker verkligen att inte sänka mig till hennes nivå men ibland känns det svårt att stå emot......
Jag hade ingen avsikt att ifrågasätta ditt handlande eller åsikt om grannen, jag ville bara ha klargjort lite detaljer för att förstå. Jag tycker det verkar som om hon trakasserar dig med sitt handlande, vilket inte är rätt. Tanten verkar ju vara en total haverist där det har brunnit rejält på hjärnkontoret.
Samla information, skriv dagbok, filma, fota etc.. det är nog det man kan göra och sedan göra en anmälan med ett digert material i bakfickan. Man skulle inte kunna gillra något i din trädgård som hon skulle kunna ge sig på medan du filmar? Då skulle det ju bli väldigt klart att hon "gått över gränsen" bokstavligt talat. Hur gammal är damen i fråga ungefär?
Håll dig långt över hennes nivå och ignorera i möjligaste mån, går inte det, skaffa en traktor och fyll igen hennes del av servitutet med så mycket blöt snö du kan hitta så kan hon ta sin snösläde och skotta bort det resten av vintern. (OBS: IRONI!)
Mycket bra uppfattat av Tory
Så ser det i ut med ändringen att det som anges vara "tantens hus" de facto är hennes garage. Bostadshuset ligger en bit in till vänster i linje med vårat eget hus. Platsen för P-skylt (P-zon upphör) är också i princip rätt, skall vara lite närmare linjen som markerar fastighetsgräns. Sen är tanken att ha en skylt också i början av servitutsvägen, P-förbuds zon börjar. Till höger om servitutsvägen och fortsatt in utmed grannens fastighet är en kommunal markkorridor med gott om plats att lägga snö på. Men grannen utnyttjar inte den möjligheten utan lägger istället snön på servitutet (där jag redan skottat) som en längsgående vall, särskilt bred där vi stannar med vår bil för av- och påstigning. Just på den platsen har jag skottat bort vallen 9 gånger för att hon därefter snarast kör dit ny snö från sin fastighet lika många gånger. Några av dessa ggr har jag fångat på film.
Nej jag tänker inte tilltala tanten något mer. Har försökt och hon svarar inte ens. Det ger inget positivt resultat. Känns bara tramsigt att fortsätta med de försöken. Att ignorera henne är det som nog funkar bäst i längden.
Ludwigs personlighetsbeskrivning av granntanten är spot on ! Att hon fyllt igen mitt borrhål i berget avsett för staketstolpe och P-skylt stolpe torde vara ett gränsöverskridande av henne som hon kommer att få betala för på ett eller annat sätt. Det var i alla fall polisens uppfattning. Om anmälan sen går vidare skulle ändå förvåna mig. Jag är nöjd bara hon får komma på "förhör" och få förklarat av polisen vad som är rätt och fel.
Nej jag tänker inte tilltala tanten något mer. Har försökt och hon svarar inte ens. Det ger inget positivt resultat. Känns bara tramsigt att fortsätta med de försöken. Att ignorera henne är det som nog funkar bäst i längden.
Ludwigs personlighetsbeskrivning av granntanten är spot on ! Att hon fyllt igen mitt borrhål i berget avsett för staketstolpe och P-skylt stolpe torde vara ett gränsöverskridande av henne som hon kommer att få betala för på ett eller annat sätt. Det var i alla fall polisens uppfattning. Om anmälan sen går vidare skulle ändå förvåna mig. Jag är nöjd bara hon får komma på "förhör" och få förklarat av polisen vad som är rätt och fel.
Jag har alltid trott likadant förutom att huset var till höger om vägen! Nu är allt galet i min skalle!ToRy skrev:
Som sagt, mycket bra ritat av Tory. Tack. Själv är jag inget ritare och för mycket detaljer kan avslöja vem både jag och grannnen är. Vill helst hålla det dolt. Någon kanske redan anar, har fått blinkningar om det. Det jag kan lägga till om bilden är dock att den blivit spegelvänd jmfrt verkligheten (sagt som förklaring till lorens högeruppfattning) vilket egentligen inte spelar ngn som helst roll i sammanhanget.lorens skrev:
Ett citat som jag nämnt tidigare och som även passar in här:
"Om din motpart är en idiot. Sänk dig inte till hans nivå. Han kommer att vinna på erfarenhet."
"Om din motpart är en idiot. Sänk dig inte till hans nivå. Han kommer att vinna på erfarenhet."
Får ledsamtmeddela att jag lidit nederlag denna vecka och det känns smått förtvivlat. Jag har tydligen underskattat grannen i hennes förmåga att driva sina intressen framgångsrikt samtidigt som jag överskattat kommunens förmåga att hålla signeutral och konsistent i sina tidigare besked. Nu gäller inte den senaste händelsen P-skyltar eller snöskottning av servitutet. Nej det berör den kommunala naturmark som löper i en 5m korridor utmed servitutsvägen, mellan min fastighet och granne # 3. I denna naturmark har granntanten löpande och olovligen under 12 års tid avverkat både mindre och större träd, sly och grenar på stora träd ( oklart varför). Den tidigare vegetativa väggen som bildat insynsskydd för oss mot granne #3 har reducerats till 30% av sitt ursprung. Återväxten effektivt eliminerad av tanten genom slyröjning. För ett par år sedan tyckte jag det gått långt nog och fick kommunen att skicka berörda fastigheter ett informativt brev om vad man får göra och inte göra. Man får inte beskära buskar och träd på kommunal mark, endast beskära de grenar som växer in över annans fastighet men inte ta ned hela trädet som dessa grenar växer på. Detta stoppade inte tanten, inte heller granne#3 som nu också blivit aktiv i slyröjningen. Kommunen inspekterar på plats och konstaterar upprepad olovlig röjning . Nya brev skickas ut. Jag hyser förhoppning om att skövlandet hejdats, respekt för kommunens besked, och ser fram mot återväxt av vacker blandväxtlighet. Granntanten som lever för att djävlas på bästa möjliga sätt skrev dock till kommunen i höstas och begärde att de skulle gallra denna naturmark och ta ned grenar och träd som stod nära eller hängde ut över servitutet. Dessutom ville hon att kommunen skulle ge mig order om att ta ned grenar på min fastighet som skjuter ut över servitutet ( på +4m höjd!!) Kommunen svarade ( jag fick kopia)att de inte hade resurser att sköta sin naturmark på detta sätt och hänvisade till tidigare information samt att framkomligheten på vägen var gott och väl tillräcklig för både personbil och utryckningsfordon. Med detta trodde jag att saken var klar ochatt tanten var motad i grind. Vad händer? Jo, uppenbarligen har granntanten inte nöjt sig med detta utan varit pådrivande mot kommunen om att röjning var nödvändig. Igår ringde nämligen minabarn mig på jobbet och sa att det vargubbar med motorsågar som tog ned träd. Jag ringde kommunen som sa att jag inteskulle oroa mig, det skulle bara tas ned ett dött träd samt lite grenar inärheten av grannens garage. Jag kände mig inte alls lugnad av detta utan begav mig snarast hemåtoch kunde inte annat än betrakta en skövling värre än någonsin över hela denkommunala naturmarken. En 5m hög tall, 3 aspar, en 2m gran, ca 10 mindrebjörkar samt kraftig urgallring av både2 gullregn och 2 hassel. Ytterst få av dessa har stått nära tomtgräns(servitutsgräns) eller hängt över servitutet. Endast tillfälligt vid tungblötsnö. Majoritetten stod helt fritt långt in på kommunens mark. Kvar låg enjättemajbrasa, då hade tydligen en redan stor hög redan forslats bort. Givetvis ringde jag åter kommunen med fickinget svar. Mailade dem med info om vad som hänt och frågan hur detta kunnatske. Inget svar ännu. Ja frågan är hurkunde detta hända? Det som nu röjts ärnämligen helt i strid med den information kommunen skickade ut för 1,5 årsedan. Där sa det också att om grannarnaär oense om hur de tycker kommunen skall röja eller inte röja så blir det såatt det inte röjs. Nu har de alltså gjort raka motsatsen. Eller har de det? Detär nämligen inte kommunanställd personal som utfört gårdagens röjning. Nej, nuhar de nyligen outsourcat denna verksamhet till ett externt och privat bolag.Det torde således ligga i detta bolags intresse att snarare röja för mycket änför litet då de förmodligen får betalt efter tid och mängd avfall. Granntanten var nämligen ute och tjatade på detidigare kommunalanställda då de var här för 1,5 år sedan och tog bort ett döttträd och toppade kronor intill hennes garage, att de skulle röja mer och påhela kommundelen. De sa då nej och tycket inte alls det var befogat. Men nu blev det uppenbarligen annorlunda.Skulle inte förvåna mig om hon var ute också igår och hejade på dem att ta nedså mycket som möjligt. Växtligheten ärnu reducerad till 10% av sitt ursprung för 12 år sedan. Jag vet inte vad jag skall säga eller göra. Blirintressant att se vad kommunen har att säga.Jag kan ännu höra förre ägarens ord om granntanten klingai mina öron passa dig för henne, hon kan göra vad som helst
Defeated but notdead.
Defeated but notdead.
Redigerat: