En kompis har en granne som inte har nåt annat innehåll i sitt liv än att han måste trakassera dem på olika sätt. Det är en lång historia, men det eskalerade efter att han började videofilma när familjen och deras vänner när de sitter i sin trädgård och grillar. Detta har han sedan använt som bevis i en polisanmälan för att de grillar i sin trädgård då han stör sig på röken. Ja, ni läste rätt. :O. Bor man i villaområde med 5-6 meter mellan husen då får man stå ut med att det ligger ett grillos över området under fina sommarkvällar, eller?
Kompisen har å sin sida anmält grannen för att han videofilmat dem på deras fastighet. Tyvärr verkar det inte vara olagligt i sig, beror på hur han sedan använder det filmerna. Om han t.ex. lägger upp dem på Youtube så begår han ett brott, men det har de inte sett ännu. Polisen har uppmanat kompisen att grilla på så mycket de kan, det finns inget olagligt i det.
Sedan kom nästa smäll, grannen har tydligen gått till kommunens miljökontor och lyckats få miljöinspektören där att skriva ett brev med uppmaning om att de måste redovisa åtgärder för att deras grillrök inte ska störa grannen. Vaaa??? Har nån hört talas om något sådant tidigare? Hur kan en kommun överhuvudtaget ens bry sig om att folk grillar i sina trädgårdar på sommaren??? Jag blir bara förbannad när jag hör sånt. Jag föreslog att de skulle bjuda in miljöinspektören på en grillkväll och så denne kan se själv.
Samtidigt har grannen satt upp ett litet tält precis invid tomtgränsen. In till tältet har de dragit en elkabel så nån elutrustning har han satt upp därinne. Kompisen som börjar bli nojig misstänker att han har satt upp kamera eller annat där för att filma eller övervaka dem på olika sätt. De känner nu att de inte kan vistas ute utan att ständigt känna sig iakttagna. Jag förstår han, med en sån granne kan man börja tro vad som helst. Om det stämmer, är detta verkligen tillåtet?? Kan kommunens miljöinspektör ha sagt till grannen att han ska samla in bevis? Är inte det iså fall att uppmana till trakasserier? :O
Vad tror ni om detta? Vad kan kompisen göra med lagliga metoder för att få ett slut på eländet?
Kompisen har å sin sida anmält grannen för att han videofilmat dem på deras fastighet. Tyvärr verkar det inte vara olagligt i sig, beror på hur han sedan använder det filmerna. Om han t.ex. lägger upp dem på Youtube så begår han ett brott, men det har de inte sett ännu. Polisen har uppmanat kompisen att grilla på så mycket de kan, det finns inget olagligt i det.
Sedan kom nästa smäll, grannen har tydligen gått till kommunens miljökontor och lyckats få miljöinspektören där att skriva ett brev med uppmaning om att de måste redovisa åtgärder för att deras grillrök inte ska störa grannen. Vaaa??? Har nån hört talas om något sådant tidigare? Hur kan en kommun överhuvudtaget ens bry sig om att folk grillar i sina trädgårdar på sommaren??? Jag blir bara förbannad när jag hör sånt. Jag föreslog att de skulle bjuda in miljöinspektören på en grillkväll och så denne kan se själv.
Samtidigt har grannen satt upp ett litet tält precis invid tomtgränsen. In till tältet har de dragit en elkabel så nån elutrustning har han satt upp därinne. Kompisen som börjar bli nojig misstänker att han har satt upp kamera eller annat där för att filma eller övervaka dem på olika sätt. De känner nu att de inte kan vistas ute utan att ständigt känna sig iakttagna. Jag förstår han, med en sån granne kan man börja tro vad som helst. Om det stämmer, är detta verkligen tillåtet?? Kan kommunens miljöinspektör ha sagt till grannen att han ska samla in bevis? Är inte det iså fall att uppmana till trakasserier? :O
Vad tror ni om detta? Vad kan kompisen göra med lagliga metoder för att få ett slut på eländet?
Om grannen har satt en kamera i ett tält är det olagligt att filma då det räknas som övervakning (Länsstyrelsen har hand om dessa ärenden), finns tillstånd vilket inte är troligt måste det hur som förbigås med skyltar. Håller han i kameran själv är det än så länge lagligt att i stort sett göra som man vill, en lagändring är dock på gång som förbjuder kränkade fotografering och filmning.
Miljökontoret är tyvärr en historia för sig, de brukar vara en bunt mycket torra personer som går strikt efter lagen. Och den säger att det du gör får inte vara en olägenhet för omgivningen. Vad som är en olägenhet eller ej är det den som utsätts som i stort avgör. Det finns gränser med att enstaka tillfällen får man ta. Om det är av mildare grad.
Men att ett brev kommer från miljökontoret är rutin från deras sida.
Från polisens sida finns det inget de kan göra som de mycket riktigt säger.
Har inte din kompis funderat på att planera en tät och hög häck? givetvis på så sätt att den går att klippa och underhålla från båda sidor utan att gå in på grannens tomt?
Miljökontoret är tyvärr en historia för sig, de brukar vara en bunt mycket torra personer som går strikt efter lagen. Och den säger att det du gör får inte vara en olägenhet för omgivningen. Vad som är en olägenhet eller ej är det den som utsätts som i stort avgör. Det finns gränser med att enstaka tillfällen får man ta. Om det är av mildare grad.
Men att ett brev kommer från miljökontoret är rutin från deras sida.
Från polisens sida finns det inget de kan göra som de mycket riktigt säger.
Har inte din kompis funderat på att planera en tät och hög häck? givetvis på så sätt att den går att klippa och underhålla från båda sidor utan att gå in på grannens tomt?
En vägg eller plank kanske är en metod. En häck tar ju några år, men kanske det med.
Ja, de kommer nog anmäla han för ofredande. Går det anmäla till Länsstyrelsen att man misstänker att nån övervakar med kamera? Om den är dold i tältet och kikar ut genom ... nåt myggnätsfönster? så kanske man inte kan säga med säkerhet utan att gå in i tältet? Inte lätt när det står på grannens tomt.
Men allvarligt, brukar miljöinspektörer jaga familjer i villor som grillar på kvällarna? Har aldrig hört nåt liknande.
Ja, de kommer nog anmäla han för ofredande. Går det anmäla till Länsstyrelsen att man misstänker att nån övervakar med kamera? Om den är dold i tältet och kikar ut genom ... nåt myggnätsfönster? så kanske man inte kan säga med säkerhet utan att gå in i tältet? Inte lätt när det står på grannens tomt.
Men allvarligt, brukar miljöinspektörer jaga familjer i villor som grillar på kvällarna? Har aldrig hört nåt liknande.
Ett annat tips kan ju vara att dem murar en grill och bygger en skorsten så att röken stiger? Då bör det ju lukta avsevärt mindre, om det nu är problemet.
Men jag antar att det inte är problemet, är väl som vanligt bara otur med en ren idiot till granne.
Men jag antar att det inte är problemet, är väl som vanligt bara otur med en ren idiot till granne.
Nä, skulle tro att det egentligen inte handlar om nån grillrök, vissa människor drivs av att bråka med andra. Han har tydligen haft en omgång med grannen nedanför också. Enligt kompisen så ska han tidigare ha tvingats flytta från andra områden i kommunen när han gjort sig fullständigt omöjlig, minst vid ett par tillfällen, men nu verkar han bita sig fast till varje pris, de har stått ut med honom i 5 år nu och börjar nog närma sig gränsen för vad de klarar av. Är rädd för att det en dag går överstyr och kompisen gör sig olycklig eller får hjärnblödning eller nåt annat.
Det är ju tusan att det inte är olagligt att bete sig som en psykopat med rättshaveristiska drag. man verkar ju vara helt rättslös mot sådana.
Det är ju tusan att det inte är olagligt att bete sig som en psykopat med rättshaveristiska drag. man verkar ju vara helt rättslös mot sådana.
Ja Länsstyrelsen har hand om övervakning med fast monterad utrustning, Det kan vara med stativ också och inte enbart fastskruvat eller likande. Är inte grannen vid kameran är det övervakning. Är grannen vid kameran är det inte övervakning i lagens mening.
En idiot till granne är inte lätt. Det är ingen idé att ge tillbaka med samma mynt.
En idiot till granne är inte lätt. Det är ingen idé att ge tillbaka med samma mynt.
Snurre59 skrev:
Men då borde han inte vara okänd på kommunens miljökontor.... utan snarare ökänd...
Redigerat:
Är själv nyss inflyttad i hus.. Som väl är är mina närmsta grannar än så länge trevliga och bra att ha att göra med. En vet jag är nyfiken, efter vad säljaren sa. Vilket också stämmer och som de även har antytt
De rek, gardin i badrummet eftersom de i stort sett kan se den som är innanför trots råglas. Men man är väl van från lägenhet att man är mot grannarna som man själv vill ha det. Vi får väl se över tiden hur det artar sig. Än så länge är alla grannar glada att trädgården sköts om igen.
Om jag var i deras sits, hade jag slutat grilla, och sett vad som händer.
När han nästa gång gnäller på något obetydligt, slutaupp med det också.
När han en 3e gång gnäller på något, fråga om han hade betong i sandlådan och skicka honom till en theraput.
När han nästa gång gnäller på något obetydligt, slutaupp med det också.
När han en 3e gång gnäller på något, fråga om han hade betong i sandlådan och skicka honom till en theraput.