100 456 läst ·
274 svar
100k läst
274 svar
Får jag måla grannens garage som står i tomtgräns?
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Slappna av nu bakom cojona masken. Det där är inga problem alls.Staffan2000 skrev:
Och om TS följer ditt råd, och grannen hälsar på såhär ..
[bild]
och att erimiten visar sig vara en blyg, arbetslös hockeymålvakt som söker jobb hos sin granne som trädfällare..
[bild]
Mats. Det är alltid lätt att sitta brevid och komma med råd man inte själv behöver ta konsekvensen av.
Staffan Myers
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Du var då verkligen snäll. Är grannen gammal ?lilytwig skrev:
Mitt garage står 20 cm från tomtgränsen. Takutsprånget är i tomtgränsen eller något över. Det är lika på de flesta garagen i området (ca 300).
Ingen kan/har rätt att hindra mig att gå på grannens tomt när jag ska måla. När det är dags att måla där så frågar jag om han vill klippa ur sina buskar själv, om vi ska göra det tillsammans, eller om jag kan göra på egen hand. Sist gjorde jag det själv. Körde bort allt ris. Städade upp efter målningen och bad om ursäkt för att jag brutit några grenar. Han tyckte att allt var i sin ordning och var tacksam att jag målat väggen som jag själv aldrig ser.
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
sysmali skrev:
Själv har jag en granne som målade halva mitt staket (på båda sidor) utan att frågaJag kom hem mitt i målarprocessen och sa förvånat "jaha, du målar mitt staket ser jag". Han svarade "Visst blir det fint".
Två månader senare frågade jag honom när han tänkte måla resten av staketet; "jag hinner inte nu, jobbar så mycket". Ett år senare målade jag resten, med knuten näve i fickan![]()
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 617 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 617 inlägg
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Grannen lär inte ha övervakningskameror heller. Bara nekaJohn Smith skrev:
Det går säkert bra i nio gånger av tio.Mats: Gårdsägare skrev:
Men den tionde gången.
Knack knack. -Vem där? -Here's Salvador Dali'!
https://images.app.goo.gl/gS6VzK1cnVMUBTF39
Man skal aldrig ta för givet att alla reagerar som man förväntar sig.
Det fick bla. denne gentleman erfara när han flörtade med sina grannar.
https://images.app.goo.gl/5KjimJJzjDtEok7b9
Redigerat:
Bygg vidare med ditt staket på utsidan av grannens plank och vägg. Då störs du mindre av grannens ovårdade byggnation och du får 15 cm mindre gräsmatta att klippa på din tomt. Skulle grannen få för sig att vilja underhålla sin gula fasad, kan du bjuda honom på en elementpensel.
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Allt som rör grannförhållanden är civilrättsligt, styrs av Jordabalken, 3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994 Det är vad kommunen skulle svara dig. Man har inte, trots vad någon påstod ovan, rätt att hursomhelst gå in på grannens tomt för att underhålla sin fastighet, det beror på om det orsakar större skada eller olägenhet än motiverat. Om du planterar växter framför, och dessa blir skadade så blir grannen tvungen att ersätta dig för skadan. Står t ex en häck eller ett staket på din sida av tomtgränsen, så får grannen inte åtgärda något på den, hur mycket man än skulle vilja, och det är väl svaret på din fråga om du får måla väggen. Det finns en massa bedömningar att göra i det här kapitlet, det är på intet vis glasklart vad man får och inte får göra. Ägaren är skyldig att underhålla sin fastighet och man är skyldig att ta hänsyn till sin grannar, det är glasklart. Det är också skillnad på vad som är lämpligt och vad som är legalt.
Det påstods också ovan att det är bygglovspliktigt att måla om i en annan kulör. Det är det inte, om det inte särskilt står i detaljplanen, t ex av kulturhistoriska skäl. PBL (plan- och bygglagen), kap 9. 5 § "För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär." I samma kapitel står alla undantagen från bygglov.
Rent praktiskt, så håller jag med dem som säger att försök prata med grannen först. Förhoppningsvis så blir han bara glad och nöjd om du målar, då slipper han ju besväret. Du har faktiskt skyldighet att göra det (hänsyn till grannar), liksom han har skyldighet att underhålla. Granntvister är dessutom ett ofog. De beror nästan till 100% på att man inte talat med varandra. Oftast förekommer ju sådana avtal grannar emellan: "du målar på din sida" när det är byggt som det ofta är.
Det påstods också ovan att det är bygglovspliktigt att måla om i en annan kulör. Det är det inte, om det inte särskilt står i detaljplanen, t ex av kulturhistoriska skäl. PBL (plan- och bygglagen), kap 9. 5 § "För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial, om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär." I samma kapitel står alla undantagen från bygglov.
Rent praktiskt, så håller jag med dem som säger att försök prata med grannen först. Förhoppningsvis så blir han bara glad och nöjd om du målar, då slipper han ju besväret. Du har faktiskt skyldighet att göra det (hänsyn till grannar), liksom han har skyldighet att underhålla. Granntvister är dessutom ett ofog. De beror nästan till 100% på att man inte talat med varandra. Oftast förekommer ju sådana avtal grannar emellan: "du målar på din sida" när det är byggt som det ofta är.
Fast så värst ofta är det väl inte som en har sin ytterdörr ståendes precis i tomtgränsen?J javlaandersson skrev:
Den mest underhållande tråden i BH så här långt