catherineb catherineb skrev:
Fast det är ingenting olagligt med att vara en ”fegis”. Det är upp till var och en.
I detta fallet är det faktiskt olagligt

• Gilla
Richard Hedmark och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej
Det är grannens problem att garaget står i tomtgränsen. Å andra sidan lär inte skicket bli bättre av buskar dikt an.
Det är inte tillåtet att sätta växter som förstör grannens garage. Trots att den står i tomtgräns.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Pröva ring på och vill han inte prata med dig så får du be kommunen hjälpa till , vilket lär ta lång tid .
Kommunen har inget med det att göra, den vägen kan man inte gå förrän underhållet är så bristande att det blir farligt.

Kommunen borde iallafall kunna tala om vilka regler som gäller för byggnader som står i tomtgräns. Men så mycket mer har dom inte med det hela att göra.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.[/QUOTE]

Min fråga till dig är varför du bryr dig om ett hus som uppenbarligen inte står på din tomt..?
Att måla om någons hur bara för att du bryr dig.. Du kan ju sätta buskar eller en häck som täcker skiten.

Fokusera på din egen tomt att du har det snyggt och bra.
Jag har grannar som bryr sig om vilka bilar som står framför garaget. Bakom en häck så de inte ens syns...!?
Som sagt hitta din egen Zen och be grannen att måla om själv eller sätt upp något som döljer.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Paganini repete!

Vad fan vet du om det?

Niccolo
I all välmening, du ska nog ta det lite lugnare med flaskan...

• Gilla
Nojo
  • Laddar…
Staffans2000
Robert63 Robert63 skrev:
I all välmening, du ska nog ta det lite lugnare med flaskan...
:Djag tycker även idag att det är relevant.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
:Djag tycker även idag att det är relevant.
Klart du gör, trodde inte annat :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Robert63 Robert63 skrev:
Klart du gör, trodde inte annat :)
Jag är envis som en åsna:rofl:

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
T
T Tareson skrev:
Självklart men endast på natten 1a måndagen efter fullmåne:crysmile: konstigt att folk inte i denna pandemi tid inte kan vara mera humana och tala med varandra.
Jag tror att du missat att man i denna pandemi har något som kallas för social distansering...:crysmile::crysmile:

M Mexitegelfixaren skrev:
Kan meddela att ingen progress har skett. Och kommer nog inte göra på i närtid (ledsen för att ha trissat upp era förväntningar!), det finns hundra andra projekt att hantera som kräver mindre insats.

Skall dock sägas att fråga också är ställd till kommunen. Återkommer med vad som egentligen gäller!
Hej !
Såg detta i förbigående.
Kan du bidra med lite mera vad du hade tänkt dig ?
1. Vill du byta kulör från gult till något annat på garagebaksidan ?
2. Vill du byta kulör från gult till något annat på din sida planket ?
3. Vill du ha annan kulör på det bruna staketet på din sida ?

R Robertos skrev:
Hej !
Såg detta i förbigående.
Kan du bidra med lite mera vad du hade tänkt dig ?
1. Vill du byta kulör från gult till något annat på garagebaksidan ?
2. Vill du byta kulör från gult till något annat på din sida planket ?
3. Vill du ha annan kulör på det bruna staketet på din sida ?
Vill helst ha allt i svart. Men det är lite besides the point eftersom det verkar vara irrelevant utifrån ett legalt perspektiv.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Vill helst ha allt i svart. Men det är lite besides the point eftersom det verkar vara irrelevant utifrån ett legalt perspektiv.
Hej igen !

Nej, det är inte irrelevant.

Om du hade tänkt att måla om = underhålla i samma kulör, så hade det inte varit ett problem, kanske bara kunnat överlämna ett meddelande till din granne, att du tänker underhålla det på din sida.

Men att ändra kulör blir värre, enligt erfarenheter från de kommuner jag bott i .

Kommunen kan ha synpunkter på kulören, vill kanske ha en kulör som inte avviker för mycket från gängse i området t.ex. Då kan det ta tid att övertyga , om det ens går !

Sedan förstår jag inte hur man kan måla ett plank , bara på ena sidan (din sida).
Plankbräderna har ju 4 sidor, tänker du måla 1 eller 3 sidor ?
Om du målar bara din sida, så kommer kanterna att vara gula och planket kommer att se randigt ut, samma om du målar 3 sidor fast då ser det randigt ut på grannens sida.
Bräderna ovanpå , måla bara brädkanten vänt mot din tomt ???

Med tanke på detta , så om du ska kunna få en kulör-ändring till stånd ( = ej bara underhåll)
så måstet du måla om hela staketet och planket totalt och ha grannens tillstånd.

Hur skall du kunna få rätt att måla om på grannens sida utan tillstånd , kan ingen lag eller kommun stödja, är min bedömning.

Prata med grannen ,i stället för att köra rättsvägen med kommunen, är mitt tips.

Glöm inte att fota före och efter !

Lycka till !

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Skriv ett brev, där du säger att du om t ex tre veckor kommer att måla staketet/vägg på din sida och om han har synpunkter så får han framför dem till dig innan och i god tid. Då har du gett honom en chans.

• Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.
Jag hade målat, för frågar du och får ett nej kan du ju inte sen måla.

Ett annat alternativ är att bygga ett eget plank som sitter mot hans fasad/plank som du sedan målar som du vill.

Jag tror inte han bryr sej vad du gör. Inget fel att vara eremit, alla behöver inte vara som alla andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.