Staffans2000
Mats-S John Smith skrev:
Den här grannen kommer aldrig att märka det, läs beskrivningen av grannen i inlägg #1
Det är väldigt sällan jag svär i detta forum. Men denna gång gör jag ett undantag.

Vad fan vet du om det!

Staffan

• Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Nej absolut inte. Men det kan ge oanade konsekvenser om man inte vet något alls om grannen.
absolut, men det kan vara en risk man är villig att ta. Jag har löst det genom att bosätta mig mitt ute i ingenstans, i skogen ;)

P
catherineb catherineb skrev:
absolut, men det kan vara en risk man är villig att ta. Jag har löst det genom att bosätta mig mitt ute i ingenstans, i skogen ;)
Eller så skiter man i grannens egendom =) Inte olagligt att ha ett lite taskigt målat garage. Hur skulle de se ut om jag gick och städade hos en längre ner på gatan som har colaflaskor och dylikt skit liggandes på tomten. Jag tycker de ser för jävligt ut men det är inte min ensak =)
I skogen slipper man bry sig.

Måla det när han inte ser. Skulle han mot all förmodan göra sak av det hela, neka till att det var du. Hur svårt kan det vara, lär knappast hända något om du väljer att göra det.

Mats-S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är väldigt sällan jag svär i detta forum. Men denna gång gör jag ett undantag.

Vad fan vet du om det!

Staffan
Calmera dig Staffan :-)
Det är väl ändå upp till TS att bedöma om mitt råd är relevant eller inte, med eller utan din svordom :rofl:

Men en sak är säker, alla kan inte älska alla, och ibland i sådana här granntvister är det bättre att gå på magkänslan än juridiken ... att diskutera med omedgörliga grannar i absurdum är bortkastad tid.

Staffans2000
Robert63 Robert63 skrev:
lär knappast hända något om du väljer att göra det.
Paganini repete!

Vad fan vet du om det?

Niccolo

Staffans2000
Mats-S John Smith skrev:
Calmera dig Staffan :)
Det är väl ändå upp till TS att bedöma om mitt råd är relevant eller inte,
Så är det!
Det är likväl ett sällsynt dåligt råd!
Chalmers? Här överträffar du mig med råge. Vad betyder "calmera"?

Staffan

Mats-S
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
calmera
Kalmera (sry stavade med C tidigare) kommer från "På spåret" när Oldsberg körde sin dr Watson dialog med Björn Hellberg, standardfrasen var då alltid "Kalmera dig dr Watson" :)
Kalmera: (ålderdomligt) lugna, dämpa; (reflexivt: kalmera sig) lugna sig, sansa sig

Instämmer att det kan vara ett dåligt råd om TS inte har full koll på sin granne ;-)

Staffans2000
"Calma ti" med andra ord. Då var det värt att gå upp idag också!

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
P
Klart att grannen inte har tid att komma ut till dörren, han har fullt upp med att skriva om dig i olika forum nätet... ;-)

• Haha
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
T
Jag tycker att frågan som TS ställer är intressant. Jag utgår ifrån att staketet verkligen står på grannens tomt och inte precis i tomtgränsen då det i så fall skulle kunna anses att det föreligger en gemensam underhållsskyldighet.

De allmänna så kallade grannelagsrättsliga principerna återfinner du i jordabalken 3 kap. 1 § anger: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen". Innebörden av lagen är att man måste ta hänsyn till sina grannar när man vidtar åtgärder på sin fastighet. Det är inte bara positiva handlingar som omfattas av lagrummet, utan också underlåtandet att göra vissa saker, till exempel strunta i att måla ett staket.

Det enda lagrummet jag kommer på som skulle kunna användas mot TS om han målar om staketet är skadegörelsebrott samt skadeståndslagen.

Skadegörelsebrott
Brottsbalken 12 Kap: 1 § Den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till den döms för skadegörelse till fängelse i högst två år. Lag (2017:442).

Frågan är då om TS målar om staketet fackmannamässigt och i samma kulör som det var innan kan anses som att han "förstör eller skadar egendom". Jag skulle säga att det är tveksamt att man kan hävda att man förstört eller skadat staketet om man målat om det i samma kulör och kan visa att arbetet är fackmannamässigt utfört. Målar man om staketet i en annan kulör är det lättare att föra i bevis att staketet blivit skadat.

Möjligen ser man det som ringa skadegörelse om staketet målas om i samma kulör. Ringa skadegörelse av enskilds egendom ska i normala fall inte tas upp till åtal:

6 § Ringa skadegörelse, åverkan eller tagande av olovlig väg får, om brottet endast kränker enskilds rätt, åtalas av åklagare bara om åtal av särskilda skäl är motiverat från allmän synpunkt. Lag (2017:442).

Sammantaget säger jag att målar man om staketet fackmannamässigt och i samma kulör så är det sannolikt inget brott TS kommer att kunna dömas för. Möjligen skulle det kunna bli ringa skadegörelse som grannen i så fall får driva som ett enskilt mål.

Skadeståndslagen

Här läser jag i 7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
  1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
  2. annan kostnad till följd av skadan,
  3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag 1975:404)
Jag tror att det blir svårt att påvisa att staket minskat i värde pga underhållsmålning så ett skadestånd faller nog bort.

Sammantaget säger jag som lekman att det ur ett juridiskt perspektiv nog är riskfritt att måla om staketet i samma kulör om det görs fackmannamässigt. Du bör kanske dokumentera att det är fackmannamässigt gjort.

Redigerat:
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Eller så skiter man i grannens egendom =) Inte olagligt att ha ett lite taskigt målat garage. Hur skulle de se ut om jag gick och städade hos en längre ner på gatan som har colaflaskor och dylikt skit liggandes på tomten. Jag tycker de ser för jävligt ut men det är inte min ensak =)
I skogen slipper man bry sig.
Helt klart, the road to hell is paved with good intentions. Spännande dock att se hur detta utvecklar sig. Forumet här på byggahus.se slår ju lätt många serier på Netflix/motsv.

• Gilla
  • Haha
Donn och 3 till
  • Laddar…
M Mexitegelfixaren skrev:
Jag ger dig tusen kronor direkt om du hittar en enda sak sak i den här tråden som styrker ditt påstående. Jag kan vara så generös eftersom du har så fel att att det knappt är värt att kommentera om det inte vore för att det är underhållande och kul.

Läs tråden
Ja, din trådstart:
"Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera"

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Ja, din trådstart:
"Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera"
Du skrev:

H Husbuset skrev:
"Unken människosyn. Så om grannen inte hälsade på dig och var en kändis som inte skötte om sitt hus, då skulle du inte måla grannens garage utan lov? Men det är visst okej för att du anser att han är onormal och en eremit?
Var skriver jag att jag gör skillnad på kändisar och min granne? Var skriver jag att jag kommer måla utan lov? Var skriver jag att det är ok för att han är något av en eremit?

Det enda jag skriver är att processen för att få tag på honom och gå igenom en diskussion kommer ta lång tid. Och jag vill, som jag sagt ett antal gånger, veta mer om det legala kring en sån här situation.

Så, leta vidare, jag behåller mina tusen kronor än så länge.

• Gilla
Häljarp och 1 till
  • Laddar…
Kan meddela att ingen progress har skett. Och kommer nog inte göra på i närtid (ledsen för att ha trissat upp era förväntningar!), det finns hundra andra projekt att hantera som kräver mindre insats.

Skall dock sägas att fråga också är ställd till kommunen. Återkommer med vad som egentligen gäller!

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.