Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den bortre delen är definitivt en sida av garaget/carporten. Så den är tveklöst grannens = icke röra! Det efterföljande planket kan vara just ett plank. ELLER en carportvägg. Vem som äger planket vet vi inte heller. Osäkerheten är alltså stor. Alldeles för stor för att kunna uppmana till ommålning.

Försiktighet är en dygd.

Staffan
Fattar. Var svårt att se riktigt på bilden. Å andra sidan så står staketet, det förhöjda staketet, faktiskt på er gemensamma tomtgräns. Så, meddela grannen att du önskar måla din sida, helst i samma färg som övrigt på din sida (Om det är det du vill) för detta gäller enligt praxis och lagen:
https://lawline.se/answers/vem-ar-underhallsskyldig-for-staket-pa-tomtgrans

T Teddielee skrev:
Hej
Det är inte deras vägg, utan snarare ert gemensamma staket. Ja, du får därför måla om på din sida. I vilken färg du vill.
Här skulle jag vilja påstå, är det fläskben tråden väntat på! Detta blir en spännande söndag!

• Haha
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Hur tjock är ”tomtgränsen”?

Hur nära ”mitt på tomtgränsen” är ”på tomtgränsen”?
Är det hela stakettjockleken eller är det stolparna eller är det staketspjälorna som räknas?

Hur exakt är tomtgränsen uppmärkt?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag har med stort intresse följt den här tråden. Jag kan säga att jag skulle kunna vara eremitgrannen. I och för sig har jag bra kontakt med mina grannar nu, men har en tendens att dra mig undan och känner ett motstånd mot att öppna när nån ringer på dörren. Så jag förstår grannen.
Och om jag bodde så nära min granne att mitt garage stod på tomtgränsen skulle jag bara uppskatta att nån annan ville måla om det. Däremot tror jag det skulle bli att se konstigt ut om en sida målas i en annan färg.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
markanläggaren markanläggaren skrev:
Ok byt ut fastighetsköpet mot att smälla upp en friggebod på er tomt. Eller måla om hela huset i grisrosa
Jag förstår inte ditt problem, här handlar det inte om att göra ingrepp på eller i någons fastighet, frågan handlar om att måla planket på den egna insidan, alltså något som inte kommer synas från grannens sida. Därav mitt råd till TS.

• Gilla
Teddielee
  • Laddar…
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Jag förstår inte ditt problem, här handlar det inte om att göra ingrepp på eller i någons fastighet, frågan handlar om att måla planket på den egna insidan, alltså något som inte kommer synas från grannens sida. Därav mitt råd till TS.
Jag förstår inte ditt problem.
Vad spelar det för roll? Tycker du inte att man ska hålla sig till lagen? Negativ avtalsbindning sysslar kriminella med.
https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
markanläggaren markanläggaren skrev:
Jag förstår inte ditt problem.
Vad spelar det för roll? Tycker du inte att man ska hålla sig till lagen? Negativ avtalsbindning sysslar kriminella med.
[länk]
Fast just det här handlar inte om att man får ett bindande avtal utan om att informera grannen om vad man vill göra och ge denne tid att reagera. Men frågan torde vara löst nu https://lawline.se/answers/vem-ar-underhallsskyldig-for-staket-pa-tomtgrans

Mats-S
Kolla upp eremitens vanor så att du vet när han förväntas vara borta några dagar, förbered målningen så att allt är klart för jobbet.
När eremiten reser bort några dagar så kör du en ommålning med samma kulör som orginalet har. Eremiten kommer aldrig att märka atrt du målat om, han har nog noll koll på väggen som är mot din tomt.

Problem solved, case closed :)

• Gilla
Skrot-Nisse och 1 till
  • Laddar…
P
Mats-S John Smith skrev:
Kolla upp eremitens vanor så att du vet när han förväntas vara borta några dagar, förbered målningen så att allt är klart för jobbet.
När eremiten reser bort några dagar så kör du en ommålning med samma kulör som orginalet har. Eremiten kommer aldrig att märka atrt du målat om, han har nog noll koll på väggen som är mot din tomt.

Problem solved, case closed :)
Det kallas att vara en fegis. =) Och att vara stalker på samma gång. Lite som grannar som står i titthålet för att reka när grannarna går ut för att slippa träffa dem i trapphuset.

Rkarlsson skrev:
Det kallas att vara en fegis. =) Och att vara stalker på samma gång. Lite som grannar som står i titthålet för att reka när grannarna går ut för att slippa träffa dem i trapphuset.
Fast det är ingenting olagligt med att vara en ”fegis”. Det är upp till var och en.

Mats-S
Rkarlsson skrev:
Men vill man ha en snabb problemfri lösning på eländet så är det ett bra val. Handlar inte om att vara fegis, det handlar om att vara lösningsorienterad :thinking:

• Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
P
catherineb catherineb skrev:
Fast det är ingenting olagligt med att vara en ”fegis”. Det är upp till var och en.
Nej absolut inte. Men det kan ge oanade konsekvenser om man inte vet något alls om grannen.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Mats-S John Smith skrev:
Men vill man ha en snabb problemfri lösning på eländet så är det ett bra val. Handlar inte om att vara fegis, det handlar om att vara lösningsorienterad :thinking:
Nja, vettifan om jag tycker att måla grannens egendom utan tillåtelse är så bra lösning.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mats-S
Den här grannen kommer aldrig att märka det, läs beskrivningen av grannen i inlägg #1

*den ensidiga, utpekande och dömande beskrivningen.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.