termostaten borde väl fungera eftersom pannan håller konstant 82-84 grader genom hela eldningen och diffar ungefär 10 grader på laddpaketet.

tror jag ska köpa termostaten med lägsta öppningstemp och prova men det känns som en nödlösning.
ett korrekt system i min värld ska kunna köras ända uppåt 92 graders termstat utan luftproblem.

Hej.
Om jag skulle varit i din sits skulle jag flytta ner det horisontella röret som kommer ifrån panntoppen och ansluta mot röret som kommer ifrån termovarens översta anslutning istället. Då borde ångan stiga upp i röret som går emot tankarna.
Så är det på mitt system och det funkar bra med termovaren. Jag kör också 80graders termostat och har med lokala kokningar tidvis. Jag har beställt en 72graders, men har inte fått den ännu.
Jag tror den fixar det problemet.

Jag har dock inga större problem med detta, då det bara bubblar lite stilla. Jag har aldrig haft några kraftiga kok.
Pannan jag har är en Atmos DC50GSX, och de rekommenderar 72graders termostat.
Lycka till!

Mvh Gordon

Gordon, hur menar du? röret går ju idag från panntoppen till termovarens övre anslutning redan.
du skriver horisontellt men det har faktiskt en svag lutning.

jag har inte heller lyckats få pannan att koka men det smäller och dunkar ordentligt trots stadig temp

Redigerat:
ett korrekt system i min värld ska kunna köras ända uppåt 92 graders termstat utan luftproblem.
Temp på minst 100 "knyck" ska man ha om man bara har minsta tryck över acktanken.. :p Noe problemas med separat ångblås från panntoppen.. ;)

• Foto0437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
så mycket vill jag också våga ladda =)
jag är bara så less på att det inte funkar perfekt. det är inget stort problem men att höra pannan och rören stå och smälla o frusta nere i källaren varje gång man eldar är irriterande =)

DEt ser ut som laddröret går längs takert bort mot tankarna. sen rakt ned till tank, Rätt eller fel?
Iså fall har jag svårt att se var luften i laddröret skulle ta sig ut.

det är rätt men om du kollar noga så ser du luftnippeln precis innan böjen ner mot tankarna

kickassford skrev:
Gordon, hur menar du? röret går ju idag från panntoppen till termovarens övre anslutning redan.
du skriver horisontellt men det har faktiskt en svag lutning.

jag har inte heller lyckats få pannan att koka men det smäller och dunkar ordentligt trots stadig temp

Jag gjorde ett finfint fotomontage som visar hur jag menar.
Som du ser på min installation så ansluter toppanslutningen från pannan rätt så lågt emot röret som går upp från Termovarens topp. Ångan stiger hellre upp i röret emot tankarna än snurrar neråt igen. Högsta punkten i "laddpaketskretsen" är T-röret som går till tank.
Detta har jag inte gjort själv men det funkar bra iaf. Jag har bara dragit nya rör för att ansluta pannan.

Ditt fel borde vara att röret från panntoppen är draget för högt. Jag kolade både på Baxi och atmos principskisser, och båda har det röret lågt monterat.

Jag tror att det skulle hjälpa att göra så istället. Bara ångan kan ta sig till tankarna sedan.
Jag har 35mm koppar i laddkretsen.

Mvh Gordon

• 2012-04-12 19-43-04.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0269.jpg
    Skapa konto
aha nu är jag med. jo det är ju ett alternativ faktiskt men jag undrar om det inte är ett ännu bättre alternativ att koppla expansionsledningen på laddkretsen istället för tanktoppen? givetvis att då laddkretsen går vidare till tanktopp med lutning mot exp. istället för in i sidan på tanken?

bifoger en snabbskiss på hur JAG egentligen vill ha systemet

• test.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Bra tråd!
Jag har ochså luft som jag inte blir av med i rören mellan panna och tankar.
På mitt översta rör så har jag satt en över trycksventil som jag använder ibland för att lufta ur.
men blir ändå inte av med porlandet i översta rören.
Får desutom bara upp mina tankar till 90 i topp och 90 i botten.

Skottsäker avluftning blir det om:
- Laddkretsen är låg och lutar mot övre sidoinlopp på tanken
- Expansion ansluten ovanför pannan
- Tanken avluftas med ett klent rör till expansionsröret

Med en sån dragning kan man elda fullt första gången med en 80 kW-panna mot 10 m3 vatten utan att det bublar i laddkretsen.

Med era små pannor borde det inte vara några problem alls.

absolut är jag med på din linje mats, men problemet jag har är att jag har en dörröppning i vägen som medför att jag inte kan ha konstant lutning på laddkretsen in i sidan på tanken. isf måste jag ha en manuell avluftare precis som jag har det idag.

problemet som jag ser det är
1. röret till laddpaketet från "laddröret" inte har ett rakt avstick nedåt utan på sidan för att sedan gå nedåt.
luften kan inte passera till avluftningen innan tanken utan sugs ner tillbaka till pannan

2. för svag lutning på rören

3. utan "luftansamlingsbehållare" vid den manuella luftningen gör att det kommer mer vatten än luft där

Vad tror du om jag drar om systemet såsom jag visar i skissen, lutningen är visserligen överdriven, pga låg takhöjd kommer det inte bli så stor lutning men det behövs väl inte??
det är inte risk att luften ut från tankarna krockar med flödet från laddkretsen?

bör man kanske överdriva dimensioneringen helt eller delvis på laddkretsen för att minska flödet lite?

Redigerat:
Pompe, hur ser ditt system ut?

Jag ska ta bilder så får du se.
Mitt system tycker jag ser helt tokigt ut.
Jag har en focus eco nature 40kw panna med 3 st 750 liters tankar till.
Ladomat 21 med 28mm rör.
Det funkar fint att ladda tankarna men jag har ett porlande i översta röret som går till ett expkärl.
Ska ta bilder ikväll.

@kickassford: Det kommer säkert att fungera bra såsom du ritat, en förbättring är att ansluta expansionröret ovanför laddomaten med ett "liggande T"

Mer än 35 i rör behövs inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.