223 362 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 927 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 927 inlägg
Det kan man kanske tycka att det borde, men så är det inte.M mickef skrev:Det låter som om det är en granhäck planterad för 20 år sedan i syfte att begränsa insyn och som fått växa "vilt" tills att det ursprungliga syftet numera inte uppfylls?
Det känns som en typ av vanvård som borde vara reglerad nånstans. Om man måste ha bygglov och grannhörande för att bygga ett staket över en viss höjd eller form vid tomtgränsen borde den här formen av "insynsskydd" regleras också.
Jag får inte bygga ett insynsskydd högre än X meter, men jag får plantera en häck som blir mycket högre, utan att det krävs något byggnadslov.
Javisst, man kan alltid prova att gå till grannen och säga "Hej, jag förstår att ni vill ha ett insynsskydd, men detta är inte så bra för mig. Jag erbjuder mig att ta ner granarna på min bekostnad, inklusive bortforsling och städning, samt att jag erbjuder mig att på egen bekostnad plantera en häck av typ X, som kommer vara tillräckligt hög (2m?) för att utgöra ett bra insynsskydd.M mickef skrev:
Sen kan grannen tacka ja eller nej till erbjudandet.
Jag har dock känslan att Lakritsianen inte är intresserad av ett sådant förslag utan vill tvinga grannen att ta ner träden och grannen får bekosta nedtaging, bortforsling, samt plantering av nytt insynsskydd.
Har redan föreslagit att jag kan bekosta nedtagning men resten du beskriver att ta bort ca 20 stubbar, få ditt en massa jord och köpa stora häckplantor till en 50 m häck skulle kosta minst 100 000 kr och de pengarna har inte jag. De skulle skött om sin trädgård hela vägen och haft en plan! Förstår inte att det hamnar på mitt bord?Fairlane skrev:
Det kan man kanske tycka att det borde, men så är det inte.
Jag får inte bygga ett insynsskydd högre än X meter, men jag får plantera en häck som blir mycket högre, utan att det krävs något byggnadslov.
Javisst, man kan alltid prova att gå till grannen och säga "Hej, jag förstår att ni vill ha ett insynsskydd, men detta är inte så bra för mig. Jag erbjuder mig att ta ner granarna på min bekostnad, inklusive bortforsling och städning, samt att jag erbjuder mig att på egen bekostnad plantera en häck av typ X, som kommer vara tillräckligt hög (2m?) för att utgöra ett bra insynsskydd.
Sen kan grannen tacka ja eller nej till erbjudandet.
Jag har dock känslan att Lakritsianen inte är intresserad av ett sådant förslag utan vill tvinga grannen att ta ner träden och grannen får bekosta nedtaging, bortforsling, samt plantering av nytt insynsskydd.
Skulle även vilja ha solceller nu när elen har skjutit i höjden och det kan jag också glömma!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 927 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 927 inlägg
Kanske har inte grannen heller 100' eller kanske grannen hellre lägger pengarna på annat?L Lakritsianen skrev:Har redan föreslagit att jag kan bekosta nedtagning men resten du beskriver att ta bort ca 20 stubbar, få ditt en massa jord och köpa stora häckplantor till en 50 m häck skulle kosta minst 100 000 kr och de pengarna har inte jag. De skulle skött om sin trädgård hela vägen och haft en plan! Förstår inte att det hamnar på mitt bord?
Skulle även vilja ha solceller nu när elen har skjutit i höjden och det kan jag också glömma!
? alltså jag skoja! Men de växer inte tätt, har ingen konkurrens så visst är de kraftiga och inte vet jag om de tidigare ägarna har satt dit flera år gamla granplantor och i så fall är de äldre än 20 år. Planen från de tidigare husägarna var väl att göra en trädgårdshäck av dem och klippa dem på höjden när de hade blivit 4 m höga.M mickef skrev:
Förstod det men om grannen nöjer sig med vad stammarna skyler så kanske den klarar behovet med 2 meters "stubbar".L Lakritsianen skrev:? alltså jag skoja! Men de växer inte tätt, har ingen konkurrens så visst är de kraftiga och inte vet jag om de tidigare ägarna har satt dit flera år gamla granplantor och i så fall är de äldre än 20 år. Planen från de tidigare husägarna var väl att göra en trädgårdshäck av dem och klippa dem på höjden när de hade blivit 4 m höga.
Ja jag skulle inte bry mig om stubbarna men det skulle skulle naturligtvis förfula deras tomt. Alltså de tycker inte det är något problem som det är, de bryr sig inte och skiter fullständigt i att dessa granar är väster om mig och kan falla nästa storm med stormbyar på 30 m/s. Granarna är ju öster om dem så de sitter själva ganska säkert!M mickef skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 927 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 927 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
lR Robert-san01 skrev:
Nej, grannen har inte det ansvarig om inte grannen har försummat att ta ner dåliga träd.
Det "hamnade" inte på ditt bord, du uppfann problemet och spikade fast det på ditt eget bord alldeles själv, sen skyller du på grannen..L Lakritsianen skrev:Har redan föreslagit att jag kan bekosta nedtagning men resten du beskriver att ta bort ca 20 stubbar, få ditt en massa jord och köpa stora häckplantor till en 50 m häck skulle kosta minst 100 000 kr och de pengarna har inte jag. De skulle skött om sin trädgård hela vägen och haft en plan! Förstår inte att det hamnar på mitt bord?
Grannen har uppenbarligen inget problem med SINA träd på SIN fastighet, däremot har han uppenbarligen problem med gnälliga grannar, en iaf.
DU har problemet, inte grannen, grannen har både laglig och moralisk rätt på sin sida, om du vill få till nån lösning (ur din synvinkel) får du nog ta och erbjuda något och sen sockra erbjudandet tills han inte kan säga nej.
..Vilket stod väldigt tidigt i tråden också.
Själv skulle jag vilja ha en get som bajsar guldklimpar, men det är ungefär lika relevant som dina solceller.
Kanske inte bestämelser som reglerar höga träd vid tomtgränsen gräns. Men i min kommun så finns det iaf. (Text kan vi kalla det) att det står att man ska ta hänsyn till grannar och förstå Varandras situation. Likväl i hus som i lägenhet. Obs. Detta inte ordagrant skrivet nu! Så om man har svårt att förstå att grannen har problem med två gigantiska granar som står en m från tomtgränsen och har rötter som täcker 50% av grannens tomt. Samt rötter som är så tjocka som 40 cm i omkrets. Och sen tillkommer längden och spridningen på rötterna.(hos den som inte äger granarna) om han som äger granarna inte förstår eller bryr sig. Ja då tycker jag att det är sorgligt. Och granarna är alltså frösådda, inte planerade att dom skulle sättas där. Ja vad ska man säga, hänsyn!? Samt detta om skyldighet ang att ha koll på träd. Jo som fastighetsägare är du skyldig . Vem är annars skyldig att se om sin tomt!?F Falckman skrev:Nej så är det inte. Det är som sagt en förutsättning att fastighetsägaren agerat vårdslöst eller med uppstå för att något ansvar för skador som uppstår till följd av fallande träd ska finnas. Det finns inga som helst bestämmelser som förbjuder en fastighetsägare från att ha träd som växer i närheten av en fastighetsgräns. Det är således inget som är särskilt relevant för försäkringsbolag. Det finns alltså ingen skyldighet att "ha koll på sina höga träd", det är något du hittat på.
Så länge du inte hänvisar till dess kommunbestämmelser kan vi inte diskutera dom, men generellt (så länge vi inte talar om områdesbestämmelser, detaljplaner eller dylikt) kan inte kommunen heller bestämma hur en fastighet ska nyttjas avseende exempelvis trädplantering. Att ta hänsyn är inte samma sak som att anpassa sig efter dina önskemål vilket du verkar fått för dig. Du har rätt att ta bort de rötter som tränger in på din fastighet, jämför med JB 3:2, däremot har inte grannen någon skyldighet att bry sig om vad du tycker är sorgligt eller inte. Grannen är enligt 3:1 JB skyldig att visa skälig hänsyn, denna hänsyn omfattar dock inte någon skyldighet att inte låta stora granar växa på dennes fastighet, oaktat vad du tycker om den saken. Det spelar ingen roll om granarna är frösådda eller inte, det fortfarande inte så att grannen behöver ta ned träden eller anpassa dom efter vad du tycker.L Lowley skrev:Kanske inte bestämelser som reglerar höga träd vid tomtgränsen gräns. Men i min kommun så finns det iaf. (Text kan vi kalla det) att det står att man ska ta hänsyn till grannar och förstå Varandras situation. Likväl i hus som i lägenhet. Obs. Detta inte ordagrant skrivet nu! Så om man har svårt att förstå att grannen har problem med två gigantiska granar som står en m från tomtgränsen och har rötter som täcker 50% av grannens tomt. Samt rötter som är så tjocka som 40 cm i omkrets. Och sen tillkommer längden och spridningen på rötterna.(hos den som inte äger granarna) om han som äger granarna inte förstår eller bryr sig. Ja då tycker jag att det är sorgligt. Och granarna är alltså frösådda, inte planerade att dom skulle sättas där. Ja vad ska man säga, hänsyn!? Samt detta om skyldighet ang att ha koll på träd. Jo som fastighetsägare är du skyldig . Vem är annars skyldig att se om sin tomt!?
I det här fallet är ingen skyldig att "se om sin tomt", det är återigen något du hittat på. Granarna står där dom står och det enda du kan göra är att ta bort rötter och grenar som tränger in på din tomt. I det fall en skada skulle uppstå på din fastighet till följd av att ett träd t.ex. blåser ned kan en diskussion föras om skadeståndsansvar men det kräver att grannen enligt lagen (inte enligt dig) varit vårdslös eller då med uppsåt orsakat en situation där granen faller och skadar din fastighet.
Frågor på det?