P
L Lakritsianen skrev:
"Inga nya byggnader närmare än 30 m från fastighet definierad som skog."
Låter väldigt förnuftigt!

Varför ingen allemansrätt? Det är väl väldigt stor skillnad på att välja att gå in i en skog med 20 m höga granar än tvingas bo under dessa 365 dagar per år?
Nä då vore skogsägaren ansvarig för dig rent juridiskt.. om något händer... bryter lösnageln på en gren t, ex;)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Allt har ett pris. Kommer en villaägare och vill köpa ett par träd till rätt pris så löser vi säkert det. :)
Jag tror till och med att de flesta större skogsägare kan bjuda på det om en orolig villaägare till granne vill ta bort något enskilt träd och det ligger något i dennes oro.

Jag skulle bara säga; fäll du den granen om du oroar dig! Nu pratar jag givetvis om rimliga önskemål och befogad oro från vettiga människor. :rofl:

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behöver dom inte, räcker med vanlig villaförsäkring. Läs på innan du skriver tack.

Jaha men du har extra försäkring?
Den skadan som kommer uppstå kommer jag aldrig få full ersättning från ett försäkringsbolag! Blir man ersatt till exempel för sveda och värk? Man kan bli utan vatten och el och en massa besvär!

• Gilla
Lowley
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Den skadan som kommer uppstå kommer jag aldrig få full ersättning från ett försäkringsbolag!
Men vart vill du komma? En olycka lämnar sällan någon helt skadeslös och lagstiftningen ser ut som den gör.

Naturligtvis får du verka för förändrad lagstiftning bäst du vill men att du bara upprepar vad du tycker här kommer inte att förändra något.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror till och med att de flesta större skogsägare kan bjuda på det om en orolig villaägare till granne vill ta bort något enskilt träd och det ligger något i dennes oro.

Jag skulle bara säga; fäll du den granen om du oroar dig! Nu pratar jag givetvis om rimliga önskemål och befogad oro från vettiga människor. :rofl:
Det beror på omständigheterna. Jag hade en gök som ville ta bort ett helt skogsparti på min mark vilket skulle ge morgonsol och utsikt… men ville han betala för det? Näää… och träden står kvar efter 10 år.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Den skadan som kommer uppstå kommer jag aldrig få full ersättning från ett försäkringsbolag! Blir man ersatt till exempel för sveda och värk? Man kan bli utan vatten och el och en massa besvär!
Yes, extra ersättning om mina träd faller på mina byggnader.

Nissens
L Lakritsianen skrev:
Den skadan som kommer uppstå kommer jag aldrig få full ersättning från ett försäkringsbolag.
Du menar den skadan som du med all sannolikhet aldrig kommer att få?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det beror på omständigheterna. Jag hade en gök som ville ta bort ett helt skogsparti på min mark
Ja självklart! Jag pratade som sagt om vettiga önskemål från vettiga personer om något enskilt träd. Inte om tomtar som tror, eller rent av förutsätter, att de ska bestämma över annans mark. :mad: Men jag tror vi förstår varandra!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
För mig handlar detta om hänsyn och vilja att tillgodose andras önskningar och behov. Detta går ju inte att lagstifta om.

Vi hade en enorm gran på vår tomt när vi köpte huset. Den var säkert 20 meter hög och stod kanske en meter in på vår sida staketet. Denna gran hade, beroende på vilket håll den fallit, nått vårt hus eller två av våra grannars hus (tomter på runt 700 m2). Den skuggade också ena grannens uteplats rejält. Denna gran tog vi ned ganska omgående. Dels för att jag nojade för att den skulle rasa så fort det blåste lite, och jag behöver inte oro i mitt liv, men också för att vi ville att våra grannar skulle få lite mer sol...vilket de aldrig ens nämnt något om.

Åt andra hållet hade en annan granne ett gäng höga tallar som skuggade vår uteplats, och vi pratade med dem om dem. De tyckte heller inte om dem då de skräpade ned så mycket, men de tyckte det var ett för stort jobba att ta hand om dem, så vi fick acceptera skuggan. Huset såldes något år senare och köparna var soldyrkare och vill anlägga en fin gräsmatta, så tallarna togs ned omgående till vår stora glädje. Lite senare kände vi att en annan grannes björk nu tagit över skuggandet, och jag pratade med dem. De sa att björken gjorde varken till eller ifrån för dem, men de ville inte ta kostnaden och jobbet med att ta ned den. Då erbjöd vi oss att bekosta allt och se till att tomten återställdes om vi fick ta veden. Det tyckte de var en toppenide, så nu har vi ytterligare en timmes kvällssol på altanen.

Nu har vi turen att dessa grannar är sådana som följer första meningen i det här inlägget. Om de inte varit det så hade träden stått kvar och skuggat vår uteplats...som de gjorde när vi valde att köpa just detta hus.

Om vi ska börja lagstifta om sådant här så måste vi ju lagstifta om en massa annat också. En av våra grannar har en katt som av någon outgrundlig anledning till varje pris måste ta sig in hos oss. Detta vill vi inte då jag är allergisk mot katter, så vi kan inte ha dörrar öppna på sommaren. En annan granne har inte blivit uppfostrad att vill man säga något till någon annan som är en bit ifrån så går man dit och pratar, man står inte på var sin sida av tomten och hojtar till varandra. Samma granne har en dotter som får härja helt fritt och förpestar hela kvarteret med sina "JAG VIIIIIIILL INTE!!!!", "JAG VIIIIIIIIILL!!!!", "NÄÄÄÄÄE", "JOOOOOOOOO" och diverse avgrundstjut som kan pågå i evigheter när hon inte får som hon vill. En granne har två barn och en trampolin...med allt oljud det innebär. Ett par grannar har utomhushögtalare som de spelar musik ur när de är på deras uteplatser.

Själva gillar vi stillhet och gärna så lite ljud som möjligt. Speciellt granndottern ger oss stresspåslag när hon drar igång och det är tydligt att föräldrarna inte agerar.

Ska vi lagstifta om dessa saker också?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nissens
P Paxman skrev:
För mig handlar detta om hänsyn och vilja att tillgodose andras önskningar och behov. Detta går ju inte att lagstifta om.

Vi hade en enorm gran på vår tomt när vi köpte huset. Den var säkert 20 meter hög och stod kanske en meter in på vår sida staketet. Denna gran hade, beroende på vilket håll den fallit, nått vårt hus eller två av våra grannars hus (tomter på runt 700 m2). Den skuggade också ena grannens uteplats rejält. Denna gran tog vi ned ganska omgående. Dels för att jag nojade för att den skulle rasa så fort det blåste lite, och jag behöver inte oro i mitt liv, men också för att vi ville att våra grannar skulle få lite mer sol...vilket de aldrig ens nämnt något om.

Åt andra hållet hade en annan granne ett gäng höga tallar som skuggade vår uteplats, och vi pratade med dem om dem. De tyckte heller inte om dem då de skräpade ned så mycket, men de tyckte det var ett för stort jobba att ta hand om dem, så vi fick acceptera skuggan. Huset såldes något år senare och köparna var soldyrkare och vill anlägga en fin gräsmatta, så tallarna togs ned omgående till vår stora glädje. Lite senare kände vi att en annan grannes björk nu tagit över skuggandet, och jag pratade med dem. De sa att björken gjorde varken till eller ifrån för dem, men de ville inte ta kostnaden och jobbet med att ta ned den. Då erbjöd vi oss att bekosta allt och se till att tomten återställdes om vi fick ta veden. Det tyckte de var en toppenide, så nu har vi ytterligare en timmes kvällssol på altanen.

Nu har vi turen att dessa grannar är sådana som följer första meningen i det här inlägget. Om de inte varit det så hade träden stått kvar och skuggat vår uteplats...som de gjorde när vi valde att köpa just detta hus.

Om vi ska börja lagstifta om sådant här så måste vi ju lagstifta om en massa annat också. En av våra grannar har en katt som av någon outgrundlig anledning till varje pris måste ta sig in hos oss. Detta vill vi inte då jag är allergisk mot katter, så vi kan inte ha dörrar öppna på sommaren. En annan granne har inte blivit uppfostrad att vill man säga något till någon annan som är en bit ifrån så går man dit och pratar, man står inte på var sin sida av tomten och hojtar till varandra. Samma granne har en dotter som får härja helt fritt och förpestar hela kvarteret med sina "JAG VIIIIIIILL INTE!!!!", "JAG VIIIIIIIIILL!!!!", "NÄÄÄÄÄE", "JOOOOOOOOO" och diverse avgrundstjut som kan pågå i evigheter när hon inte får som hon vill. En granne har två barn och en trampolin...med allt oljud det innebär. Ett par grannar har utomhushögtalare som de spelar musik ur när de är på deras uteplatser.

Själva gillar vi stillhet och gärna så lite ljud som möjligt. Speciellt granndottern ger oss stresspåslag när hon drar igång och det är tydligt att föräldrarna inte agerar.

Ska vi lagstifta om dessa saker också?
Det är stor skillnad på skogsbruk och villatomter. Skogsbruk går liksom ut på att odla upp stora träd. I en villaträdgård gör sådana träd sig inte lika bra…

L Lakritsianen skrev:
Nä du är ju här och läser :rolleyes:
Jag visste om det långt innan jag blev medlem i detta forum.
Jag visste om det långt innan jag ägde egen fastighet.

P
L Lakritsianen skrev:
Och om MIN hund springer över anser jag att det är mitt strikta ansvar! Eller? Det är väl min försäkring och jag som får betala?
Det är ditt strikta ansvar. Lagstiftningen och din åsikt sammanfaller när det gäller hundar.
Som det är nu med trädägandet är det inte konsekvent någonstans. Trädägaren har inget ansvar alls fastän de äger och bestämmer allt angående trädet.
Alla fastighetsägare bestämmer över sin fastighet och dess fastighetstillbehör. Det är ingen idé att gnälla över det, för det kommer inte att ändras i första taget. Helst aldrig får vi hoppas.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Har du tänkt på att om du tar ner ett stort träd kan det vara större risk att andra träd omkring rasar? De skyddar varandra. Det hände hos oss, men inget skadades.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L
P pmd skrev:
Om du vill odla på din tomt så kan du inte kräva att någon annan ser till att det går att odla.
Nej. Men som i hyreshus finns det regler om hur man ska ta hänsyn att inte spela för högt efter kl 22. Och inte bada efter en viss tid. Inte skaka mattor från balkongen. Så och när man bor i hus med grannar ! Det är bara att läsa på. Och granar hoppas jag att du känner till hur stora dom blir samt dess rötter. Ställe din bil under en gran i någon månad så får du se hur den ser ut sen.

L Lakritsianen skrev:
"Inga nya byggnader närmare än 30 m från fastighet definierad som skog."
Låter väldigt förnuftigt!

Varför ingen allemansrätt? Det är väl väldigt stor skillnad på att välja att gå in i en skog med 20 m höga granar än tvingas bo under dessa 365 dagar per år?
Vad yrar du om?

Ingen tvingar väl någon att bo under ett träd...

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.