223 358 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
om du nu fått juridisk rådgivning så borde denna person väl talat om vilken lag som ska bestrida äganderätten..L Lowley skrev:Det är inte gnäll . Fakta! Gick in på denna sida, för att få några mer uppslag om hur jag skulle lösa detta med två stora granar. Och slutar med hur man skriver . Samt förut så skrev jag att det finns "lagar" eller regler även för husägare. Som det finns när man bor i lägenhet. Att man tar hänsyn. Ja då skulle jag BEVISA var det var för lagar. Om jag skriver det så har jag fått det av en jurist som håller på med just tjaffs om trädgårdar mm. Men detta är ingen domstol där jag ska bevisda det o det. Det är väl bara att söka googla själv. Men det är just detta! Att det handlar om att jag ska bevisa ..samt skriva så någon förstår. Eller men" att du inte tittade på stora träd" när du skulle köpa hus! Eller svar som .. men flytta då. Jösses! Så kreativa svar! Och varför denna otrevliga ton? Till slut så måste jag väl säga i från. Å då blir det liv. Undrar här hur många här inne som mår bra? Jösses. Med dessa svar i nacken! Bättre att bry sig om varandra och vara hyggliga och trevliga. Men nej nu bra . Fy vilken sida! Och alla har väl skrivit på innan ni gick med här ! Reglerna som gäller! Det är en sida man ber om råd och hjälp! Och vad då.
Sitta här och gnälla. Det är just det de handlar om när jag kommer som ny. Vilka otrevliga svar. O som om många är 12 år! Nej fy ....
äganderätten är grundlagsskyddad och det är få lagar som står över dessa lagar.
Så att DU med ett juridiskt ombud ska kunna tvinga grannen till att avverka är väldigt osannolikt.. Därför vill man ha bevis på vilken lag och hur denna skulle kunna påverka.
.
Redigerat:
Det är jag som var skribenten som det togs emot väl av. Så du förväxlar nog nåttFairlane skrev:
Den allmänna uppfattningen verkar ju vara att enligt dagens regelverk så får grannen ha kvar sina träd. Det är det svaret du har fått från de flesta. Det verkar inte som du är nöjd med det svaret och skjuter därför budbäraren.
Det är kanske enklare att du reder ut det hela med den jurist som du har kontakt med isåfall, så kanske ni kan tvinga grannen att ta ner träden.
Vad gäller "gnället" på det språkliga så tycker jag inte att det är särskilt stort. Jag påpekade vid ett tillfälle att det var oklart vad en skribent menade och rekommenderade genomläsning innan publikation. Det togs emot väl av skribenten, men inte av dig. Jag tror även att din juristkontakt kommer vara noga i eventuella skriftliga inlägg just för att unvika missförstånd.
planterade träd blir lika höga som naturligt föryngrade.L Lowley skrev:
träd blir inte längre för att de är äldre, de blir grövre.
Man planterar träd antingen 1 åriga eller 2 åriga plantor.
sår gör man med maskin eller låter träd fröa av sig. oavsett så blir träden lika höga.
planterade växer snabbare på längden det är skillnaden.
Det är ju TVÅ risiga icke planterade granar. Hos bondes dotter som växt upp i byn. Som är som ett trevåningshus. (Och jag kan inte presicera hur högt ett trevåningshus är!!) Så googlaG gråsten skrev:Det stämmer inte utan beror helt på vad slags träd det är. T ex granar och björkar kan bli rejält höga på ett par decennier. Är man klok så planterar man träd som kan bli höga som t ex tulpanträd utmed sin södra tomtgräns. Då drabbar skuggan bara en själv. Så har jag gjort för trettio år sedan. Trädet är högt men grannen klagar inte för det står vid deras norra gräns.
En bonde och markägare på Öland ville jävlas med en släkting så han planterade en rad granar på sin mark utanför den andres tomt. Där har nu i många år stått höga och med tiden allt risigare granar som skymmer den sjöutsikt som fanns. Först nu två generationer senare togs granarna ned.
Vårat 2 våningshus med källare och rätt högt i tak är ca 9m så runt 12m då. Klart lägre än våra egna träd som är avsevärt högre än huset. Läter som rätt små träd.L Lowley skrev:
vi säger 15 m då..V Ville_Vessla skrev:
ungefär som i en andra gallring..
runt 30-35 åriga granar...
Inte avverknings mogna...
Är de ruttna så är något fel...
kommer inte hända mycket med den storleken på gran...
Jag vet, det är nog inte svenska granar som blir 60 meter. Skrev det mest för att visa att det inte är så smart att uppmana folk att googla istället för att skriva själv. Nu har ju alla konstaterat att det är ganska små granar det handlar om.Maskintok skrev:
Jajemän men alltid bra att all fakta och förståelse kommer fram...K Kirre2 skrev:
Blir galet om man läser om idegran och tror att en 15 m rödgran skulle vara en farlig sak..