223 358 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
var detta till någon riktat eller bara generellt?ingenmansland skrev:
Hehe, med tanke på frekvensen av dessa inlägg så är det kanske generellt.Maskintok skrev:
Jag kan ofta tycka att det finns en utbredd egoism i samhället numera. Egenintresset väger större än något annat och vi har blivit dåliga på att förstå varandra. Det uttrycks ofta i svart eller vitt i åsikter. Det är väldigt respektlöst att låta en hel klunga träd växa sig så höga nära någons hus oavsett vad man kan tycka sig ha för rättigheter att göra som man vill på sin tomt. Hade de hållit efter träden i en lagom höjd så hade alla kunnat vara nöjda. Men så är ju inte fallet här. Nu är det ju lite sent att ta det spåret.
Lagar vill man sällan ha för många av, men då krävs det ju också att vi som samhälle generellt är respektfulla mot varandra. Är vi inte det så får vi lätt ett samhälle styrt av enbart lagar och regler.
Nja...försäkring.Nissens skrev:
Du e go du. Lagar gäller för alla, även dig. Är du själv inte en 12 åring så begriper du det.
Skulle det otroliga hända, så täcker försäkringen det.
Annars kan du ju lägga ett bud på granarna som grannen accepterar. När du köpt dem så kan du ju göra flis av dem om du vill.
Svårare än så är det inte.
Var finns/hittar man regler/lagar som beskriver liknande situationer ?Nissens skrev:
Du har en märklig inställning till din granne också,
grannen har inte träden för att ”visa vem som bestämmer”.
Han har träden för att han vill ha dem, och för att han har all rätt i världen att ha kvar dem.
Om du inte har försäkrat ditt hus, så är det endast ditt problem.
Så länge grannen följer de regler som finns så behöver han inte bry sig.
Nja det fungerar ju inte riktigt såå...vill du köpa en fastighet där det redan står två stora granar en m från din tomtgräns så förstår du nog hur det blir för dig om du köper den tomten. ! Grannens GRANARS rötter är inne på din tomt. Och den som då vill köpa just det huset OCH är intresserad av trädgård ja ha ja. Nää det där huset och tomten kan jag ju inte köpa! Med grannens granrötter på hela min tomt. Det är därför det finns regler för dom som inte förstår bättre än att ha granar stora som trevåningshus just vid tomtgränsen. Hänsyn och respekt kallas det.F faf skrev:
Just det exemplet är ju en av få trädexempel som är reglerat i detalj i jordabalken.L Lowley skrev:Nja det fungerar ju inte riktigt såå...vill du köpa en fastighet där det redan står två stora granar en m från din tomtgräns så förstår du nog hur det blir för dig om du köper den tomten. ! Grannens GRANARS rötter är inne på din tomt. Och den som då vill köpa just det huset OCH är intresserad av trädgård ja ha ja. Nää det där huset och tomten kan jag ju inte köpa! Med grannens granrötter på hela min tomt. Det är därför det finns regler för dom som inte förstår bättre än att ha granar stora som trevåningshus just vid tomtgränsen. Hänsyn och respekt kallas det.
Om du vill anlägga trädgård, d v s schakta på en gammal tomt som är genomvävt av grannens granrötter så står jordabalken på din sida. Att anlägga trädgård på en småhustomt är enligt seden och granrötterna som tränger in från grannen har inget företräde. Med jordabalkens ord så orsakar de olägenhet för dig när du vill anlägga din trädgård. Du har därmed rätt att uppmana grannen av avlägsna dem vid fastighetsgränsen och hörsammar inte grannen det så får du schakta bort dem eller kapa dem.
Grannen har nu instabila och döende granar och kan upplysas om att träden riskerar att bli högst instabila. En rimlig granne väljer då att ta ned granarna och då uppfyller också grannen de allmänna hänsynskravet vid brukande av fastigheten i jordabalken. Och riskerar inte senare skadeståndskrav om granarna p g a sitt rotkapade tillstånd skadar annans egendom.
Nej .Inte min försäkring. Grannens om hon har någon( och om hon har någon, så tror jag att det är försäkringsbolaget som väljer hantverkare) sen ang. Att jag är rädd att granarna ska ramla, nja det vet jag inte. Tror du förväxlat mig med någon annan. För mig handlar det om att jag inte har någon trädgård , inget växer, rosor som är 20 år gamla är bara 50 cm höga 45% av tomten är täckt av granrötter. Som en del är tjocka ...som inte bara går att ta den . Granrötterna är som ett nät i stora delar av min tomt. Undet massor av alla buskar. Har slitit och dragit o rötter under rosor och buskar som är stora som rep. Det ser ut som vildsvin varit där och bökat. Får så ny gräsmatta= ny mossa. OCH jag har inga stora träd på tomten. Men lite längre bort från tomtgränsen ,skog. Så och under granarna ställ din bil där i tre månader ( om du har någon) så kan du se hur den ser ut sen, svart! Och nu är det så att jag är en person som inte brukar bry mig i grannar, ( jo ställer upp på dom.) och inte vara den som gnäller om grannens löv kommer in på min tomt. Sånt är bara att klippa sönder, om det inte är ek eller lönn löv. Och mitt intresse är just trädgård. Så jag har oxå gränser. Bor inte på landet utan anledning, utan av frihet och min trädgård.Nissens skrev:
Försäkringen täcker visst om ett träd blåser ner och skadar din egendom. Och självklart får du själv välja hantverkare om de mot förmodan skulle komma att behövas.
Ditt problem är att du fått för dig att träden utgör en fara. Men i verkligheten är det inte så, och att du fått för dig något skall ju inte andra behöva ta konsekvenserna av..
Om jag minns rätt så har du egna stora träd som står ännu närmare ditt hus. Ta du ner dem först, de bestämmer du ju själv över.
Samtliga försäkringsbolag ersätter skadorna bara om trädet faller ner pga. storm. Huruvida försäkringen täcker andra omständigheter är något man behöver kontrollera i villkoren, för ett antal bolag kräver att man tecknar ett tillägg för att kunna få ersättning.
Konsekvensen av det är dock inte att det istället kommer gå på grannens försäkring, utan att man få stå för hela kostnaden själv. Det är bara om grannen agerat vårdslöst -- och framförallt om man kan bevisa det -- som eventuella betalkrav kan riktas mot honom/henne.
Konsekvensen av det är dock inte att det istället kommer gå på grannens försäkring, utan att man få stå för hela kostnaden själv. Det är bara om grannen agerat vårdslöst -- och framförallt om man kan bevisa det -- som eventuella betalkrav kan riktas mot honom/henne.
Så har jag hos mig. många stora träd tätt intill huset. Därför har jag en tilläggsförsäkring som täcker skador på huset orsakade av fallna träd.Jetkokos skrev:
Staffans
Kolla med dem en gång till.L Lowley skrev:
https://www.konsumenternas.se/arkiv...trad-skadar-ditt-hus-hur-galler-forsakringen/
Nu förstår jag inte... ska jag teckna en tilläggsförsäkring för att grannen har två stooora granar 1 m från min tomtgräns ? Och dom sitter i hop och är risiga .!? Det måste väl i alla fall gå på grannens försäkring.. och om hon ens har en??Jetkokos skrev:
Samtliga försäkringsbolag ersätter skadorna bara om trädet faller ner pga. storm. Huruvida försäkringen täcker andra omständigheter är något man behöver kontrollera i villkoren, för ett antal bolag kräver att man tecknar ett tillägg för att kunna få ersättning.