L
Violina Violina skrev:
Vem fanns först, du eller granarna?

Varför köpa hus med problem redan från början, där man själv inte har chansen att göra något åt problemen?

Lite som att köpa hus granne med en flygplats och klaga över oljudet..
Ja jag har flygplan oxå som flyger in till Arlanda. Men det är inga problem än..kan ju hålla på i tgården ändå. Om det inte kommer en isklump från deras toalett. För då är det slutgrävt. Jag undrar hur många det är när dom ska köpa hus som går och tittar efter träd som blir stora om 20 år och kan bli ett problem!?

L Lowley skrev:
...Jag undrar hur många det är när dom ska köpa hus som går och tittar efter träd som blir stora om 20 år och kan bli ett problem!?
Självklart kollar man efter träd...på samma sätt som man kollar med kommunen vilka ändringar som planeras för detaljplanen, ev. vägbyggen, potentiell fara för översvämningar/andra naturkatastrofer och diverse andra saker som kan komma att påverka i framtiden. Tänker man sig bosätta sig någonstans i ett antal tiotal år så måste man ju väga in dessa saker. Sen kan det givetvis dyka upp saker som inte går att förutse...men att träd växer kan man ju vara 100% säker på, och det går inte på något sätt att förutsätta att trädens ägare ska ha samma uppfattning som en själv gällande hur höga dessa ska tillåtas bli och när de eventuellt ska tas ned.

• Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
P
J jpelle skrev:
Samma här. Vi hade fyra arborister som tittade på ett av våra träd, där alla fyra sa att det fanns risk och att trädet borde fällas. När det väl var fällt visade sig att ingen av de olika riskpunkterna stämde, så vi fällde ett fint träd i onödan med den fällande arboristens ord att det hade varit ett fint träd som säkert hade kunnat stå minst 50-60 år till innan det hade varit någon egentlig risk.
I Sverige kan väl den som ger ett professionellt råd som visar sig vara fel, hållas ansvarig? Så på en direkt fråga om det finns en risk kan de inte svara något annat än ja. Så tror vi det var i vårt fall i alla fall.
Arborister tjänar pengar genom att fälla träd, så det är smart att i förväg tala om för den arborist man anlitar för ett omdöme att den inte kommer att anlitas för eventuell nedtagning.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Hur ska dom olika grannarna kunna veta exakt vilka löv mm som har hamnat på specifik tomt.
Vi får in löv från fyra olika privata tomter, kommunal mark, och från statlig mark.
Sånt går att avgöra med DNA-teknik. :cool:

Fairlane Fairlane skrev:
Kan det verkligen stämma att granen har rötter 40-50m (jag antar att du menade det med 40,50m) in på din tomt om de står 5 meter från tomtgräns?
Vad jag kan läsa mig till så är granens rötter förvisso av typen grunda/breda, men man talar om uppåt 20 meter i radie och de grövre rötterna når inte så långt ut, utan det är mer finmaskiga rötter.

Jag förstår att det är trist med att grannens granar förstör möjligheten att odla i trädgården, men frågan är vilket alternativ som är bäst/sämst.
1. Den som äger fastigheten med träden har ansvar för att träden inte är i dåligt skick och riskerar att ramla ner, samt ägaren bestämmer i övrigt själv om träden ska få stå eller om de ska tas ner.
2. Grannen får bestämma vilka träd som vill att fastighetsägaren ska ta ner.
3. Fasta regler skapas som exempelvis säger att träd måste vara lägre än avståndet till tomtgräns, med effekten att massor med träd som kanske båda parter vill behålla tas ner.

Alla alternativen har fördelar och nackdelar, men jag och många med mig tycker ändå att alternativ 1 är bäst.

I övrigt verkar det som att du skriver mycket i affekt och texterna blir tyvärr ofta mer eller mindre obegripliga. En rekommendation är att du läser igenom vad du skrivit innan du trycker på skicka, särskilt när det gäller längre texter. Lite stavfel och så smyger gärna in, det får jag ofta själv, särskilt när jag skriver på mobilen, men ibland känns det som att meningarna inte är kompletta eller att det saknas meningar. Det blir lätt så när man skriver i affekt för man vill få ur sig mycket på kort tid och då ligger man längre fram i tanken än i skriften. OBS! Detta är inte menat som något sätt att trycka ner dig eller liknande, utan bara en tanke att om man är tydlig så är risken mindre att man blir missförstådd och det ökar sannolikheten att mottagaren av budskapet ska förstå och kunna komma med vettiga lösningsförslag.
Vilket trams och översitteri, jag hade inga problem att läsa Lowelys text.
Ett tips till dig, använd färre ord och kom till skott med vad du vill ha sagt! Din text fick man sovra för att orka ta sig igenom den.

• Gilla
Lowley
  • Laddar…
T
Sedan när blev det trams och översitteri att formulera sig väl?

• Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
I dagens Sverige är det inte längre viktigt att uttrycka sig korrekt i text. Flumskolans konsekvenser börjar visa sig mer och mer...och många har ju inställningen att det är inte den som skriver som ska anstränga sig, utan det är den som läser som ska göra det. Om någon påpekar att det finns brister i skrivandet är den översittare, elitist, rasist...you name it...ja, jösses...

• Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
L
Fairlane Fairlane skrev:
Kan det verkligen stämma att granen har rötter 40-50m (jag antar att du menade det med 40,50m) in på din tomt om de står 5 meter från tomtgräns?
Vad jag kan läsa mig till så är granens rötter förvisso av typen grunda/breda, men man talar om uppåt 20 meter i radie och de grövre rötterna når inte så långt ut, utan det är mer finmaskiga rötter.

Jag förstår att det är trist med att grannens granar förstör möjligheten att odla i trädgården, men frågan är vilket alternativ som är bäst/sämst.
1. Den som äger fastigheten med träden har ansvar för att träden inte är i dåligt skick och riskerar att ramla ner, samt ägaren bestämmer i övrigt själv om träden ska få stå eller om de ska tas ner.
2. Grannen får bestämma vilka träd som vill att fastighetsägaren ska ta ner.
3. Fasta regler skapas som exempelvis säger att träd måste vara lägre än avståndet till tomtgräns, med effekten att massor med träd som kanske båda parter vill behålla tas ner.

Alla alternativen har fördelar och nackdelar, men jag och många med mig tycker ändå att alternativ 1 är bäst.

I övrigt verkar det som att du skriver mycket i affekt och texterna blir tyvärr ofta mer eller mindre obegripliga. En rekommendation är att du läser igenom vad du skrivit innan du trycker på skicka, särskilt när det gäller längre texter. Lite stavfel och så smyger gärna in, det får jag ofta själv, särskilt när jag skriver på mobilen, men ibland känns det som att meningarna inte är kompletta eller att det saknas meningar. Det blir lätt så när man skriver i affekt för man vill få ur sig mycket på kort tid och då ligger man längre fram i tanken än i skriften. OBS! Detta är inte menat som något sätt att trycka ner dig eller liknande, utan bara en tanke att om man är tydlig så är risken mindre att man blir missförstådd och det ökar sannolikheten att mottagaren av budskapet ska förstå och kunna komma med vettiga lösningsförslag.
Jo då så är det med rötterna. Dom går så långt. Men sen står granarna mycket nära min tomtgräns. Och dom är faktiskt så grova. Men under tiden jag bott här så har röttererna krypit upp mer o mer. Sen just vid mina buskar är rötterna som lite tjockare rep. Och dom tänker jag faktiskt ta bort. Men att börja ta bort dom stora rötterna.... ja de vete den om jag orkar ( visserligen har jag motorsåg) men som sagt hur jag än vrider o vänder på det... så ta bort dom större.. nej för då är det ju ännu lättare att dom faller när det blåser. Men hade en arborist här. Och han sa att dom inte faller, samt tar jag rötterna dom större så då ännu större risk att dom faller. O ang. Hur jag skriver så visst är det så. Och för snabb, samt kollar inte innan jag skickar. Men skillnade på dig och andra är att du är snäll när du uttrycker dig. ( eller på ett fint sätt) och det är ok. Men sen så är det andra som är spydiga och störiga. I stället för att hållas sig till mitt problem med granarna. Ja ja. Så är det. Men tänker ta bort rötterna som är runt om buskarna, för dom är långt in på min tomt. Sen får det bli som det blir, om dom rammlar eller inte.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L Lakritsianen skrev:
Vilket trams och översitteri, jag hade inga problem att läsa Lowelys text.
Ett tips till dig, använd färre ord och kom till skott med vad du vill ha sagt! Din text fick man sovra för att orka ta sig igenom den.
Jag är ledsen om du inte orkade igen texten som innehöll olika delar. Läs gärna mitt avslut en gång till: "OBS! Detta är inte menat som något sätt att trycka ner dig eller liknande, utan bara en tanke att om man är tydlig så är risken mindre att man blir missförstådd och det ökar sannolikheten att mottagaren av budskapet ska förstå och kunna komma med vettiga lösningsförslag."

Ärligt talat så var texten jag kommenterade rätt svag språkmässigt. Ofullständiga meningar och ord etc, men som sagt det var ett tips i all välmening, som verkade uppskattas av mottagaren, men inte av dig.

• Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
L
T tanaris skrev:
Men det är väl inte en språkkurs jag är inne på! Jag gör så gott jag kan . Och om det då inte passar alla hur jag uttrycker mig. Sååå. Jag jag tycker inte att det var är sååå otydligt så man inte förstår. Men det är det här jag pratar om. Varför dessa påhopp om en det ena. En det andra när jag skriver något!? Vad är det frågan om? ? Det här är väl en fråge sida om allt möjligt! Varför inte vara vänliga mot varandra ist!? Och sen så är det så att jag har ingen känsel i fingertopparna. Men tänk att behöva förklara det. Dom som är dyslektiker. Hur går det för dom här. ??

Staffans2000
L Lowley skrev:
Men det är väl inte en språkkurs jag är inne på! Jag gör så gott jag kan . Och om det då inte passar alla hur jag uttrycker mig. Sååå. Jag jag tycker inte att det var är sååå otydligt så man inte förstår. Men det är det här jag pratar om. Varför dessa påhopp om en det ena. En det andra när jag skriver något!? Vad är det frågan om? ? Det här är väl en fråge sida om allt möjligt! Varför inte vara vänliga mot varandra ist!? Och sen så är det så att jag har ingen känsel i fingertopparna. Men tänk att behöva förklara det. Dom som är dyslektiker. Hur går det för dom här. ??
Men om du skriver otydligt på grund av fingertoppsokänslighet, är det bara att korrekturläsa alstret och rätta eventuella fel. Men framförallt. Använd inte egna hitteppförkortningar. Det är verkligen inte att vara artig och vänlig.

Staffans

• Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Och för snabb, samt kollar inte innan jag skickar. Men det är väl inte en språkkurs jag är inne på! Jag gör så gott jag kan .
Nej det gör du inte. Skriv eftertänksamt och rätta texten innan du skickar den. Om du anstränger dig lite kommer det säkert bli helt acceptabelt, nu är du bara nonchalant mot övriga deltagare

• Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Du är väl inte särskilt vänlig själv.

T
L Lowley skrev:
Tänk så här: om du anstränger dig lite extra för att vara tydligare (vilket du uppenbarligen kan), så slipper dussintals andra anstränga sig lite extra för att förstå vad du menar.

Ren matematik.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
L
T tanaris skrev:
Tänk så här: om du anstränger dig lite extra för att vara tydligare (vilket du uppenbarligen kan), så slipper dussintals andra anstränga sig lite extra för att förstå vad du menar.

Ren matematik.
Bra oxå att anstränga hjärnan lite, att förstå andra. Lite som suduko. För det är inte latin jag skriver på. Ha nu en bra dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.