Karlia
Det är tillräckligt svårt att förstå en annan människa även när hen skriver begripligt. Pratar du med någon irl har du kroppsspråk och mimik som understryker budskapet, det har du inte online.

Men såklart är det upp till dig hur du vill kommunicera - med möjlighet att bli förstådd eller bara för att få möjlighet att gnälla av dig.

• Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Det är tillräckligt svårt att förstå en annan människa även när hen skriver begripligt. Pratar du med någon irl har du kroppsspråk och mimik som understryker budskapet, det har du inte online.

Men såklart är det upp till dig hur du vill kommunicera - med möjlighet att bli förstådd eller bara för att få möjlighet att gnälla av dig.
Vem är det du skriver till??

Staffans2000
L Lowley skrev:
För det är inte latin jag skriver på.
Synd. För det hade underlättat:D.

Cogito ergo sum.

Staffans

Nissens Nissens skrev:
Vem är det du skriver till??
Till 99,999% är det skrivet till Lowley.

• Gilla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
man kan vara full i sitt eget blod efter ett pass med röjsågen...
Bland in mer olja, så det ryker...

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
L Lowley skrev:
Bra oxå att anstränga hjärnan lite, att förstå andra. Lite som suduko. För det är inte latin jag skriver på. Ha nu en bra dag.
Om man vill att andra ska läsa ens alster istället för att ignorera det man har skrivit så bör man anstränga sig för att skriva så begripligt som möjligt. Korrekturläsning ser jag som ett minimum för att rätta till misstag. Man behöver inte skriva perfekt svenska, men rena slarvfel är lätta att rätta till.

Man bör också tänka på att det här är ett skriftligt medium så skrivet talspråk och stenografiliknande förkortningar sänker läsbarheten.

• Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Bra oxå att anstränga hjärnan lite, att förstå andra. Lite som suduko. För det är inte latin jag skriver på. Ha nu en bra dag.
Intressant att du tycker att vi andra ska anstränga hjärnan för att förstå dig. Är det inte bättre att du anstränger din hjärna lite så att alla andra förstår vad du skriver? På så sätt blir det ju mindre irritation också.

• Gilla
  • Laddar…
Den här tråden är ett typexempel på den oroväckande trenden idag att egoismen breder ut sig mer och mer. Det är bara "jag", "mina behov", "andra ska anpassa sig till mig" och gör de inte det är de idioter som kränker mig.

Grannen ska ta ned sina träd för att mina behov är i konflikt med trädens existens...
Jag bryr mig inte om att skriva begripligt eftersom alla andra ska anstränga sig att förstå så slipper jag anstränga mig...

Hela samhället genomsyras av denna egoism och självupptagenhet.

• Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 10 till
  • Laddar…
Huvudet på spiken.
Då kan man iallafall vara anständig nog att distansiera sig och köpa sin utsikt (som jag gjorde så jag slipper irritera mig på grannar). :cool:

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Här var det ju faktiskt en hyfsat läsbar post, men ord som "oxå" gör det ju lite mer obegripligt, i all välmening.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L
F faf skrev:
Huvudet på spiken.
Då kan man iallafall vara anständig nog att distansiera sig och köpa sin utsikt (som jag gjorde så jag slipper irritera mig på grannar). :cool:
Ja sätt på dig två till Rayban i GULD. Men denna kommentar förstår nog bara ett par få!

Staffans2000
L Lowley skrev:
Ja sätt på dig två till Rayban i GULD. Men denna kommentar förstår nog bara ett par få!
Tom Cruse?

L
Karlia Karlia skrev:

Det är inte gnäll . Fakta! Gick in på denna sida, för att få några mer uppslag om hur jag skulle lösa detta med två stora granar. Och slutar med hur man skriver . Samt förut så skrev jag att det finns "lagar" eller regler även för husägare. Som det finns när man bor i lägenhet. Att man tar hänsyn. Ja då skulle jag BEVISA var det var för lagar. Om jag skriver det så har jag fått det av en jurist som håller på med just tjaffs om trädgårdar mm. Men detta är ingen domstol där jag ska bevisda det o det. Det är väl bara att söka googla själv. Men det är just detta! Att det handlar om att jag ska bevisa ..samt skriva så någon förstår. Eller men" att du inte tittade på stora träd" när du skulle köpa hus! Eller svar som .. men flytta då. Jösses! Så kreativa svar! Och varför denna otrevliga ton? Till slut så måste jag väl säga i från. Å då blir det liv. Undrar här hur många här inne som mår bra? Jösses. Med dessa svar i nacken! Bättre att bry sig om varandra och vara hyggliga och trevliga. Men nej nu bra . Fy vilken sida! Och alla har väl skrivit på innan ni gick med här ! Reglerna som gäller! Det är en sida man ber om råd och hjälp! Och vad då.
Sitta här och gnälla. Det är just det de handlar om när jag kommer som ny. Vilka otrevliga svar. O som om många är 12 år! Nej fy ....

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Fairlane
Den allmänna uppfattningen verkar ju vara att enligt dagens regelverk så får grannen ha kvar sina träd. Det är det svaret du har fått från de flesta. Det verkar inte som du är nöjd med det svaret och skjuter därför budbäraren.
Det är kanske enklare att du reder ut det hela med den jurist som du har kontakt med isåfall, så kanske ni kan tvinga grannen att ta ner träden.

Vad gäller "gnället" på det språkliga så tycker jag inte att det är särskilt stort. Jag påpekade vid ett tillfälle att det var oklart vad en skribent menade och rekommenderade genomläsning innan publikation. Det togs emot väl av skribenten, men inte av dig. Jag tror även att din juristkontakt kommer vara noga i eventuella skriftliga inlägg just för att unvika missförstånd.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag avstår att citera #853 allt men givetvis måste du ju på nåt sätt bevisa nånting som har stöd av nån lag, annars är det ju bara släppa det

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.