223 401 läst ·
1 204 svar
223k läst
1,2k svar
Får grannen ha 20 m höga träd vid tomtgränsen och 5 m från mitt hus?
Men förklara då gärna vad du menar med att "det är skillnad på träd och granar". Menar du att granen på något sätt skulle vara ett "onormalt/ovanligt" träd? Svårt att se då granen sett till virkesförrådet är Sveriges vanligaste träd.L Lowley skrev:
Om granarna var små när du flyttade in och nu är 20 m så har det tagit minst 40 år. Du tänkte inte på att ta upp diskussionen när dom var 5 meter och lätta att ta ner dvs för 30 år sedan.L Lowley skrev:Nu är det som vanligt du igen. Men från början var dom inte stora. O faktiskt inget jag ens tänkte på. Lr visste om om granar. Du vet man vet inte allt direkt. Och det är faktiskt så att får och får. Nja så är det inte riktigt. Och inte så enkelt. Men som sagt. Jag undanber mig svar från dig hädan efter . Kan du respektera det!? Det är inte frågan om dina åsikter. Utan om ditt uppförande. Skulle uppskatta att slippa dina svar. Tack . För du och jag kommer ingenstan. Och sen tycker jag det är skillnad på träd och granar.
Lowley.
Var glad att du får skugga, tänk när det är 30 grader ute då är skugga härligt. Försök se det positiva så mår du bättre.L Lakritsianen skrev:Grannens granar växer så det knakar, säker 1 m per år! Har frågat om de kan tänka sig att ta ned några men de vill inte ha insyn vilket är löjligt för granarna blir bara glesare och glesare nedtill. Som det är nu har grannen inget ekonomiskt ansvar alls om hans grannar faller över mitt hus plus att de gör att mitt hus står ständigt i skugga och jag får elda dubbelt så mycket för att hålla huset friskt! Borde det finnas en lag som reglerar sådant här för att minska skaderisken?
Upprepar vad jag skrivit tidigare. Det är väl rimligt att den som vill bli av med granarna betalar. Då löser man många av problemen. Då kvarstår bara dom som absolut vill ha kvar sina träd och där blir det att bita ihop och acceptera ev nackdelar efter grenar och rötter kapats
Va glad att grannen inte har några Redwood-träd.L Lowley skrev:
Eller Sveriges högsta lövträd, https://www.skogssverige.se/var-finns-sveriges-storsta-lovtrad
Har återgått till att jobba igen (trots pensionering...) och har inte haft tiden att hänga på BH i samma omfattning som tidigare.Staffan2000 skrev:
Jag har försökt följa med i alla trådar, och denna och den andra Lakritstråden är ju onekligen lite egen med speciella ytterst naiva skribenter där TS och Lowley ibland framstår som samma person.
Eller så finns det faktiskt två exemplar av samma sort som enbart ser till sig själv i den här frågan.
Jag har förståelse för att det kan vara problematiskt med stora träd på granntomt, misstänker att det är en stor källa till grannosämja, men Lakrits och Lowley intar en särställning i sina resonemang där de aldrig kommer att få gehör hos sina grannar om de intar samma attityd mot dem som de har i trådarna.
Jaja jag planterar pilar och popplar och kastanjer som förstör grannens dränering med mera och sedan kan ju hen skriva här och beklaga sig och bli påhoppad av ett gäng rättshaverister som tycker invasiva höga träd har större rättigheter än människors säkerhet!D Dr Jumping Jack skrev: